Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Ανάλυση και συζητήσεις γύρω από τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Αναστάσιος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 5436
Εγγραφή: Παρ Αύγ 04, 2017 1:57 pm
Τοποθεσία: Νέα Μάκρη, Ηλιούπολη (για όσο θα σπουδάζω)

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Αναστάσιος » Κυρ Ιαν 26, 2020 11:27 am

Μάνος έγραψε:... Νομίζω ότι καλή είναι η διαφωνία γιατί μαθαίνουμε πραγματα, αλλά όχι σε σημείο να οδηγήσει και σε αποχωρήσεις από το φόρουμ. Πιστεύω μπορούμε να συζητήσουμε σε ήρεμο κλίμα



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τρί Φεβ 04, 2020 5:55 pm

Έχει γίνει μία σύγχυση, που προκαλεί αντιπαραθέσεις χωρίς λόγο. Γι αυτό καθένας, όταν παίρνει το λόγο για να επιχειρηματολογήσει, πρέπει πρώτα να ορίζει ορολογία και σταθερές.

Για παράδειγμα: Άλλο η εξέλιξη του κόσμου, της γης, των φυτών, των ψαριών, των ζώων, άλλο η προέλευση του ανθρώπου και άλλο η φιλοσοφικο - επιστημονική θεωρία του Δαρβίνου.

Μπορεί η γη, τα φυτά, ... να εξελίχθηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου και με βάση τις συνθήκες, χωρίς αυτό να σημαίνει, ότι τα δέντρα έγιναν ψάρια, τα ψάρια ζώα και τα ζώα άνθρωπος, και μάλιστα τυχαία και χωρίς καμιά εξωτερική παρέμβαση, όπως λέει ο Δαρβίνος, χωρίς φυσικά να μπορεί να το αποδείξει.

Αν η πίστη μας στο Θεό Δημιουργό δεν χωρεί απόδειξη, το ίδιο και η "πίστη" του Δαρβίνου στην τυχαία εξέλιξη δεν χωρεί απόδειξη και μάλιστα είναι παράλογη ως απίθανη.

Με λίγα λόγια δεν πρέπει να βάζουμε στο ίδιο πακέτο το ποιος δημιούργησε τα πάντα, ο Θεός ή η τύχη, το χρόνο της Δημιουργίας, πριν δισεκατομμύρια ή μερικές χιλιάδες χρόνια, την εξέλιξη των ειδών χλωρίδας και πανίδας "κατά γένος" και την τυχαία εξέλιξη του ενός γένους από το άλλο, την ομοιότητα μεταξύ ειδών και την δημιουργία του ανθρώπου, το υλικό μέρος της φύσης του ανθρώπου με την πνοή ζωής του Θεού μέσα του.

Βάζοντάς τα όλα σ' ένα πακέτο, το μόνο που καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε είναι μια ...Βαβέλ. Ο καθένας πετάει επιχειρήματα, που αφορούν άλλο θέμα και οι απαντήσεις δεν μπορούν να συγκριθούν ή να αντιπαρατεθούν για να βγει ένα λογικό συμπέρασμα. Είναι σαν να μιλούν δύο άνθρωποι δύο διαφορετικές γλώσσες και να προσπαθούν να συνεννοηθούν.

Το σωστό είναι να πιάσουμε κάθε θέμα ξεχωριστά και αν θέλετε απ' όλες τις πλευρές του (αν έχει), επιστημονικές αποδείξεις, κείμενα, αναλύσεις, θεωρίες...

Για παράδειγμα, όποιος πιστεύει ότι η Δημιουργία δεν έγινε δε 6 24ωρα, δε σημαίνει ότι ασπάζεται τη θεωρία του Δαρβίνου για τυχαία εξέλιξη των ειδών και προέλευση του ανθρώπου από τους πιθήκους. Αν θέλουμε να συζητήσουμε την ηλικία του σύμπαντος και της γης να μιλήσουμε μόνο γι αυτά και όχι πακέτο με όλα τ' άλλα. Αν θέλουμε να συζητήσουμε, αν ο άνθρωπος είναι προϊόν εξέλιξης ή δημιουργήθηκε κατ' ευθείαν από το Θεό με τη σημερινή του μορφή, να μιλήσουμε μόνο γι αυτό χωρίς να το μπερδεύουμε με την υπόλοιπη Δημιουργία, αφού είναι φανερό, ότι και με διαφορετικό τρόπο δημιουργήθηκε και διαφορετικό ρόλο του επιφύλαξε ο Δημιουργός, απ' όλη την υπόλοιπη κτίση.

Ότι οι απόγονοι του Αδάμ και της Εύας εξελίχθηκαν, από τότε μέχρι σήμερα δεν φαντάζομαι να αμφιβάλλει κανείς, αφού αυτό προκύπτει από την ίδια την Παλαιά Διαθήκη, αλλά και από το αποτέλεσμα (μαύροι, άσπροι, κίτρινοι - φυλετικά χαρακτηριστικά - γλώσσα - ύψος κλπ.).

Επίσης σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να ξεχάσουμε την τεράστια μεταβολή ανάμεσα στον προπτωτικό άνθρωπο και τον μεταπτωτικό άνθρωπο και κατά συνέπεια και αντιστοιχία την προπτωτική φύση (Δημιουργία, κόσμο ή όπως αλλιώς θέλουμε να το πούμε) και τη μεταπτωτική φύση. Ο Θεός Δημιούργησε τα πάντα και τον άνθρωπο "καλά λίαν", δεν ισχύει όμως αυτό και μετά την πτώση. Ποιες αλλαγές έφερε στο σώμα και την ψυχή του ανθρώπου η πτώση και ποιες στη φύση;

Ένα ακόμη ερώτημα: Πόσα χρόνια, από τη δημιουργία του ανθρώπου μεσολάβησαν μέχρι την πτώση; Μια μέρα (24ώρες), ένας χρόνος ή εκατομμύρια χρόνια; Μήπως τότε δεν υπήρχε χρόνος, γιατί δεν υπήρχε και φθορά;

Έχουμε πολλά να συζητήσουμε. Ας τα πάρουμε ένα ένα με προσοχή και ψυχραιμία, μήπως κερδίσουμε απ' αυτή τη συζήτηση κάποιο εφόδιο για τη σωτηρία μας.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Τρί Φεβ 04, 2020 10:20 pm

Με αγάπη Χριστού και σεβασμό σε όλους τους αδελφούς μου απαντάω στα παραπάνω επειδή η Καινή Διαθήκη μας λέει: "Ἔτοιμοι δὲ ἀεὶ πρὸς ἀπολογίαν παντὶ τῷ αἰτοῦντι ὑμᾶς λόγον" (Α´ Πετρ 3, 15):

Οι διδασκαλίες
-περί εκατομμυρίων ετών ηλικίας της Γης,
-ότι ο άνθρωπος εξελίχθηκε και δεν πλάστηκε από το Θεό,
-ότι οι 6 ημερές της Δημιουργίας που αναφέρονται στην Γένεση είναι μεγάλα χρονικά διαστήματα εκατομμύριων ετών,
-ότι οι γιγάντιοι δεινόσαυροι προϋπήρχαν των ανθρώπων κλπ.,
όλα αυτά είναι λανθασμένες διδασκαλίες της Θεωρίας της Εξέλιξης που έχουν σκοπό να την στηρίξουν.

Υπάρχουν επιστήμονες οι οποίοι δεν δέχονται όλες αυτές τις διδασκαλίες της Θεωρίας της Εξέλιξης αλλά δέχονται με επιστημονικά επιχηρείματα-ευρήματα:
-ότι η ηλικία του Σύμπαντος και της Γης είναι 6.000-10.000 ετών,
-ότι όλοι οι άνθρωποι κατάγονται μόνο από 2 ανθρώπους,
-ότι οι γιγάντιοι δεινόσαυροι δεν προϋπήρχαν από τους ανθρώπους αλλά συνυπήρχαν με τους ανθρώπους
-και ότι η Δημιουργία των ζώων, των φυτών και του ανθρώπου έγιναν ΤΕΛΕΙΑ εξαρχής,
δηλαδή λένε ότι λέει η Αγία Γραφή. Επίσης υπάρχουν Ορθόδοξοι Θεολόγοι που διδάσκουν με αποδείξεις από την Αγία Γραφή ότι οι 6 ημέρες της Δημιουργίας είναι έξι 24ωρα.

Επίσης πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν Θεολόγοι Ορθόδοξοι αλλά και όλων των Χριστιανικών δογμάτων που δέχονται την Θεωρία της Εξέλιξης πιστεύοντας παράλληλα στο Θεό. Αυτό συμβαίνει επειδή σχεδόν όλα τα Πανεπιστήμια και οι Θεολογικές Σχολές Ελλάδας και εξωτερικού προσπαθούν να προωθήσουν την Θεωρία της Εξέλιξης (εκτός φυσικά κάποιων Θεολόγων και κάποιων επιστημόνων που διδάσκουν ότι η Θεωρία της Εξέλιξης δεν ισχύει).

Θα σας παραθέσω με ξεχωριστά άρθρα, όπως ήδη έχω αρχίσει να κάνω, επιστήμονες που πλέον δεν δέχονται την Θεωρία της Εξέλιξης με επιστημονικές αποδείξεις-ευρήματα.

Με αγάπη Χριστού και σεβασμό στους επισκέπτες του φόρουμ που αναζητούν την αλήθεια,
π. Άβελ Γκιουζέλης

(Ρωτήστε με οτιδήποτε επιθυμείτε για το θέμα της Θεωρίας της Εξέλιξης με προσωπικό μήνυμα ή email ή εδώ και θα σας απαντήσω με άρθρο για αποφυγή λογομαχιών).



Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Τρί Φεβ 04, 2020 10:24 pm

Με αγάπη Χριστού και σεβασμό σε όλους τους επισκέπτες του φόρουμ θα δώσω απαντήσεις στα ερωτήματα που έκανε ο αδελφός μας Νίκος. Στα Quotes έχω τις ερωτήσεις και στη συνέχεια την απάντηση.

Νίκος έγραψε:Έχει γίνει μία σύγχυση, που προκαλεί αντιπαραθέσεις χωρίς λόγο. Γι αυτό καθένας, όταν παίρνει το λόγο για να επιχειρηματολογήσει, πρέπει πρώτα να ορίζει ορολογία και σταθερές. Για παράδειγμα: Άλλο η εξέλιξη του κόσμου, της γης, των φυτών, των ψαριών, των ζώων, άλλο η προέλευση του ανθρώπου και άλλο η φιλοσοφικο - επιστημονική θεωρία του Δαρβίνου.


Όλα αυτά είναι μέσα στη διδασκαλία της Θεωρίας της Εξέλιξης. Η Αγία Γραφή όπως και οι επιστήμονες που δεν δέχονται την Θεωρία της Εξέλιξης δίνουν απαντήσεις για όλα αυτά, απαντήσεις που συμβαδίζουν με την Αγία Γραφή. Τις οποίες θα τις παραθέσω σε ξεχωριστά άρθρα.

Νίκος έγραψε:Μπορεί η γη, τα φυτά, ... να εξελίχθηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου και με βάση τις συνθήκες, χωρίς αυτό να σημαίνει, ότι τα δέντρα έγιναν ψάρια, τα ψάρια ζώα και τα ζώα άνθρωπος, και μάλιστα τυχαία και χωρίς καμιά εξωτερική παρέμβαση, όπως λέει ο Δαρβίνος, χωρίς φυσικά να μπορεί να το αποδείξει.


Η Θεωρία της Εξέλιξης είναι ένα μεγάλο "μπορεί" δηλ. μιλάει με υποθέσεις και όχι με αποδείξεις. Η Αγία Γραφή λέει ότι όλα αυτά τα έφτιαξε ο Θεός εξαρχής "καλά λίαν". Δηλ. δεν εξελίχθηκαν σιγά σιγά σε "καλά λίαν".

Μετά την πτώση των πρωτοπλάστων έπεσε και όλη η κτίση σε φθορά. Αυτά λέει η Αγία Γραφή. Κατανοητά και απλά.

Νίκος έγραψε:Αν η πίστη μας στο Θεό Δημιουργό δεν χωρεί απόδειξη, το ίδιο και η "πίστη" του Δαρβίνου στην τυχαία εξέλιξη δεν χωρεί απόδειξη και μάλιστα είναι παράλογη ως απίθανη.


Η πίστη μας στο Θεό Δημιουργό αποδεικνύεται και επιστημονικά και μέσα από την Αγία Γραφή. Θα παραθέσω τα αντίστοιχα άρθρα σύντομα. Όποιος επιθυμεί να του τα στήλω τώρα ας μου στήλει ένα προσωπικό μήνυμα ή email (gkiouz.abel@gmail.com)

Νίκος έγραψε:Με λίγα λόγια δεν πρέπει να βάζουμε στο ίδιο πακέτο το ποιος δημιούργησε τα πάντα, ο Θεός ή η τύχη, το χρόνο της Δημιουργίας, πριν δισεκατομμύρια ή μερικές χιλιάδες χρόνια, την εξέλιξη των ειδών χλωρίδας και πανίδας "κατά γένος" και την τυχαία εξέλιξη του ενός γένους από το άλλο, την ομοιότητα μεταξύ ειδών και την δημιουργία του ανθρώπου, το υλικό μέρος της φύσης του ανθρώπου με την πνοή ζωής του Θεού μέσα του.
Βάζοντάς τα όλα σ' ένα πακέτο, το μόνο που καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε είναι μια ...Βαβέλ. Ο καθένας πετάει επιχειρήματα, που αφορούν άλλο θέμα και οι απαντήσεις δεν μπορούν να συγκριθούν ή να αντιπαρατεθούν για να βγει ένα λογικό συμπέρασμα. Είναι σαν να μιλούν δύο άνθρωποι δύο διαφορετικές γλώσσες και να προσπαθούν να συνεννοηθούν.


Η Αγία Γραφή δίνει απαντήσεις για ΟΛΑ αυτά. Καθώς και οι επιστήμονες που δεν δέχονται την Θεωρία της Εξέλιξης και της διδασκαλίες της δίνουν απαντήσεις και με μόνο επιστημονικά επιχειρήματα-ευρύματα τα οποία θα τα παραθέσω τις επόμενες εβδομάδες. Όποιος θέλει να του τα στήλω τώρα ας μου γράψει προσωπικό μήνυμα ή email.

Νίκος έγραψε:Το σωστό είναι να πιάσουμε κάθε θέμα ξεχωριστά και αν θέλετε απ' όλες τις πλευρές του (αν έχει), επιστημονικές αποδείξεις, κείμενα, αναλύσεις, θεωρίες...
Για παράδειγμα, όποιος πιστεύει ότι η Δημιουργία δεν έγινε δε 6 24ωρα, δε σημαίνει ότι ασπάζεται τη θεωρία του Δαρβίνου για τυχαία εξέλιξη των ειδών και προέλευση του ανθρώπου από τους πιθήκους. Αν θέλουμε να συζητήσουμε την ηλικία του σύμπαντος και της γης να μιλήσουμε μόνο γι αυτά και όχι πακέτο με όλα τ' άλλα. Αν θέλουμε να συζητήσουμε, αν ο άνθρωπος είναι προϊόν εξέλιξης ή δημιουργήθηκε κατ' ευθείαν από το Θεό με τη σημερινή του μορφή, να μιλήσουμε μόνο γι αυτό χωρίς να το μπερδεύουμε με την υπόλοιπη Δημιουργία, αφού είναι φανερό, ότι και με διαφορετικό τρόπο δημιουργήθηκε και διαφορετικό ρόλο του επιφύλαξε ο Δημιουργός, απ' όλη την υπόλοιπη κτίση.


Θα απαντήσω σε όλα αυτά τα θέματα και ξεχωριστά. Υπάρχουν απαντήσεις και επιστημονικές και μέσα από την Αγία Γραφή.

Νίκος έγραψε:Ότι οι απόγονοι του Αδάμ και της Εύας εξελίχθηκαν, από τότε μέχρι σήμερα δεν φαντάζομαι να αμφιβάλλει κανείς, αφού αυτό προκύπτει από την ίδια την Παλαιά Διαθήκη, αλλά και από το αποτέλεσμα (μαύροι, άσπροι, κίτρινοι - φυλετικά χαρακτηριστικά - γλώσσα - ύψος κλπ.).


Τα διάφορα χρώματα των φυλών δεν είναι απόδειξη εξέλιξης αλλά σημαίνουν ότι έγινε προσαρμογή των ανθρώπων στα διάφορα κλίματα της Γης. Εξέλιξη σημαίνει από το ένας είδος στο άλλος. Ενώ στην προσαρμογή των ανθρώπων στα διάφορα κλίματα της Γης άλλαξε μόνο το χρώμα του δέρματος με επέμβαση του Θεού και όχι το είδος. Το είδος παρέμεινε ίδιο. Στο ίδιο ανθρώπινο είδος ανήκουν και οι μαύροι, και οι λευκοί και οι κιτρινωποί και οι ερυθρόδερμοι κλπ.

Νίκος έγραψε:Επίσης σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να ξεχάσουμε την τεράστια μεταβολή ανάμεσα στον προπτωτικό άνθρωπο και τον μεταπτωτικό άνθρωπο και κατά συνέπεια και αντιστοιχία την προπτωτική φύση (Δημιουργία, κόσμο ή όπως αλλιώς θέλουμε να το πούμε) και τη μεταπτωτική φύση. Ο Θεός Δημιούργησε τα πάντα και τον άνθρωπο "καλά λίαν", δεν ισχύει όμως αυτό και μετά την πτώση. Ποιες αλλαγές έφερε στο σώμα και την ψυχή του ανθρώπου η πτώση και ποιες στη φύση;


Πριν την πτώση όλη η κτίση ήταν "καλά λίαν". Μετά την πτώση των πρωτοπλάστων έπεσε και όλη η κτίση σε φθορά. Αυτά λέει η Αγία Γραφή.

Νίκος έγραψε:Ένα ακόμη ερώτημα: Πόσα χρόνια, από τη δημιουργία του ανθρώπου μεσολάβησαν μέχρι την πτώση; Μια μέρα (24ώρες), ένας χρόνος ή εκατομμύρια χρόνια; Μήπως τότε δεν υπήρχε χρόνος, γιατί δεν υπήρχε και φθορά;


Το 100% σίγουρο είναι ότι δεν έπεσαν σε εκατομμύρια χρόνια γιατί όπως αποδεικνύεται με τα άρθρα που θα παραθέσω (επιστημονικά και θεολογικά) η ηλικία του σύμπαντος είναι 6.000-10.000 έτη. Κάποιοι Πατέρες λένε ότι έπεσαν την ίδια ημέρα που τους έδωσε την εντολή υπακοής να μην φάνε από τον απαγορευμένο καρπό.

Έχουμε πολλά να συζητήσουμε. Ας τα πάρουμε ένα ένα με προσοχή και ψυχραιμία, μήπως κερδίσουμε απ' αυτή τη συζήτηση κάποιο εφόδιο για τη σωτηρία μας.


Η Αγία Γραφή δίνει απαντήσεις σε όλα αυτά. Απαντήσεις που οι επιστήμονες τις ανακαλύπτουν πολύ αργότερα και βλέπουν ότι η Αγία Γραφή είχε ΗΔΗ δώσει την απάντηση επειδή είναι Θεόπνευστη.

Με αγάπη Χριστού και σεβασμό στους επισκέπτες του φόρουμ που αναζητούν την αλήθεια,
π. Άβελ Γκιουζέλης



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Φεβ 05, 2020 7:29 am

Πάτερ Άβελ η απάντηση σε όλα είναι "δεν ισχύει η θεωρία της εξέλιξης";

Εγώ προσπάθησα να πω, ότι δεν πρέπει να τσουβαλιάζουμε όλα τα θέματα με μια απάντηση, αλλά φαίνεται ότι δεν έγινα κατανοητός.

Προσωπικά είμαι αντίθετος με τη θεωρία του Δαρβίνου και ιδίως με τις φιλοσοφικές ανοησίες που πρόσθεσε σ' αυτή. Επίσης δε μ' ενδιαφέρει καθόλου αν ισχύει η "θεωρία της εξέλιξης" ως πακέτο. Εγώ ψάχνω πειστικές απαντήσεις σε όλα τα θέματα ξεχωριστά, που να συμφωνούν και με την Ορθόδοξη πίστη και με τις επιστημονικές ανακαλύψεις.

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό βιβλίο, αλλά πνευματικό;

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι ο Θεός δημιούργησε τα πάντα καλά λίαν και ότι τοποθέτησε τον άνθρωπο στην κορυφή της Δημιουργίας να την φροντίζει και να την απολαμβάνει;

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι η έννοια της φροντίδας της φύσης από τον άνθρωπο είναι να είναι συνδετικός κρίκος ανάμεσα σ' αυτήν και το Θεό;

Πόσο χρόνο έμεινε ο άνθρωπος στον Παράδεισο;

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι ο άνθρωπος μετά την πτώση άλλαξε και ως προς το σώμα και ως προς τα καθήκοντα; Είναι επίσης Ορθόδοξη άποψη, ότι και ο κόσμος ολόκληρος άλλαξε και έπαψε να είναι "καλός λίαν";

Περιγράφεται ή όχι στην Παλαιά Διαθήκη μια μορφή εξέλιξης του ανθρώπου τουλάχιστον ως προς το χρόνο ζωής του;

Έχω κι άλλα πολλά ερωτήματα, αλλά ας δούμε την απάντηση σ' αυτά πρώτα και συνεχίζουμε.

Παρακαλώ για συγκεκριμένες απαντήσεις με τεκμηρίωση και όχι γενικά "το γράφει η Αγία Γραφή" ή δεν "ισχύει αυτή η θεωρία".


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Φεβ 05, 2020 9:55 am

Αγία Γραφή δεν γράφθηκε ως Επιστημονικό εγχειρίδιο
Πνευματικά ωφέλιμα 02.02.2017

Εικόνα

του π. Ι.Ρωμανίδη+

Ο Απόστολος Παύλος στον μαθητή του Τιμόθεο γράφει: «πάσα γραφή θεόπνευστος και ωφέλιμος προς διδασκαλίαν, προς έλεγχον, προς επανόρθωσιν, προς παιδείαν την εν δικαιοσύνη» (Β΄ Τιμόθεον Γ’, 16).

Γύρω από το θέμα της θεοπνευστίας της Αγίας Γραφής ελέχθησαν και εγράφησαν πολλά, τα περισσότερα δε δημιούργησαν ιδιαίτερα προβλήματα στην Δύση. Δηλαδή, το ερώτημα είναι: η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη, επειδή είναι λόγος περί της αποκαλύψεως ή θεόπνευστες είναι και οι λέξεις και οι επί μέρους επιστημονικές και ιστορικές γνώσεις; Πώς νοείται η θεοπνευστία;

Κατ’ αρχάς, όπως έχει παρατηρηθή προηγουμένως, θεόπνευστοι είναι οι Άγιοι που βρίσκονται σε κατάσταση φωτισμού και Θεώσεως και γράφουν θεοπνεύστως σε θέματα που σχετίζονται με την αποκάλυψη του Θεού, την ενσάρκωση, την φανέρωση της δόξης του Θεού, την Εκκλησία και την εμπειρία της δόξης του Θεού στην Εκκλησία.

«Ερωτώ: Θεόπνευστα είναι μόνο τα συγγράμματα της Αγίας Γραφής ή θεόπνευστα είναι και τα συγγράμματα και των θεοπνεύστων της ιστορίας; Διότι η μεγαλύτερη δόση θεοπνευστίας, που είδε ποτέ η ιστορία είναι η εμπειρία της Πεντηκοστής. Η Πεντηκοστή είναι η υψίστη μορφή Θεώσεως, ύψιστη μορφή θεοπνευστίας που υπήρξε ποτέ στην ιστορία. Είναι η υψίστη μορφή, που υπάρχει μέχρι σήμερα».

Έπειτα, μέσα στην Αγία Γραφή υπάρχουν εμπειρίες θεοπνευστίας, αλλά περιγράφεται και η ζωή μη θεουμένων ανθρώπων.

«Η θεοπνευστία συνίσταται στο ότι στην Αγία Γραφή περιγράφονται εμπειρίες θεουμένων ανθρώπων, οι οποίες γίνονται κατανοητές από θεουμένους ανθρώπους. Αλλά η Αγία Γραφή δεν περιγράφει μόνο την ζωή θεουμένων ανθρώπων. Περιγράφει και τις εμπειρίες καταραμένων ανθρώπων, παλιανθρώπων κ.ο.κ. Έτσι, υπάρχουν πολλά πράγματα στην Αγία Γραφή.

Η Αγία Γραφή δεν είναι θεόπνευστη, με την έννοια ότι την έχει γράψει ο Θεός. Δεν υπάρχει τέτοια θεοπνευστία, όπως πιστεύουν οι Μουσουλμάνοι για το Κοράνιο και οι Φράγκοι για την Αγία Γραφή στην Δύση. Δεν υπάρχει τέτοια θεοπνευστία. Δηλαδή, η κατά γράμμα θεοπνευστία ποτέ δεν έγινε αποδεκτή από κανέναν Ορθόδοξο όσο συντηρητικός και αν ήταν. Δεν υπάρχει τέτοια θεοπνευστία σε μας.

Φοιτητής: Σχετικά με τον συγγραφέα των ιστορικών βιβλίων. Τι είδους θεοπνευστία ήταν;

Απάντηση: Σε ορισμένα δεν ξέρουμε ποιος τα έγραψε. Μπορεί να ήταν ιστορικά ντοκουμέντα που εφυλάσσοντο στον Ναό των Εβραίων, τα οποία μετά κάποιος τα συνέταξε. Δεν υπάρχει αυτό το θέμα της θεοπνευστίας. Η ίδια η περιγραφή θέλει θεοπνευστία σε αυτήν την περίπτωση, περιγράφεται η θεοπνευστία ενός συγκεκριμένου ανθρώπου. Και αυτά τα ντοκουμέντα, κυρίως, έχουν συγκεντρωθή στην Παλαιά Διαθήκη.

Αν πάρουμε τους ψαλμούς, οι ίδιοι οι ψαλμοί είναι θεόπνευστοι και εγράφησαν από θεόπνευστους ανθρώπους. Φαίνεται σαφώς από αυτά, διότι αυτά ξέρουμε χρησιμοποιούνται στην νοερά προσευχή. Και το ίδιο το Πνεύμα το Άγιο προσεύχεται μέσα στον άνθρωπο με αυτούς τους ψαλμούς, όταν βρίσκεται σε κατάσταση προσευχής. Και έτσι ξέρουμε ότι οι ψαλμοί είναι έτσι.

Άλλα βιβλία, όπως είναι των Μακκαβαίων και τέτοια, περί πολέμων, περί ανεξαρτησίας και όλα αυτά τα πράγματα, αυτά τα βιβλία εμείς τα λέγουμε αναγινωσκόμενα, ωφέλιμα, είναι ένα μέρος της ιστορίας από θεοπνεύστους ανθρώπους, γιατί οι Μακκαβαίοι είναι Άγιοι της Εκκλησίας. Και ο αγώνας των Μακκαβαίων ήταν άγιος αγώνας».

Το κριτήριο με το οποίο η Εκκλησία κατήρτισε τον λεγόμενο κανόνα της Αγίας Γραφής δεν ήταν η θεοπνευστία, αλλά η αντιμετώπιση των αιρετικών, η καθοδήγηση των πιστών και η θεραπεία του ανθρώπου.

«Όταν η αρχαία Εκκλησία δεν συμπεριλαμβάνη κάποιο βιβλίο μέσα στην Αγία Γραφή, δεν σημαίνει ότι δεν το θεωρεί θεόπνευστο. Μπορεί να είναι θεόπνευστο και να μη συμπεριληφθή, διότι το κριτήριο δεν ήταν η θεοπνευστία».

Έπειτα, η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη, όχι μόνον γιατί εγράφη από θεοπνεύστους, αλλά και γιατί διαβάζεται από θεοπνεύστους. Ένα επιστημονικό βιβλίο έχει αξία, όταν διαβάζεται από επιστήμονες.

«Στον διάλογο (με τις άλλες ομολογίες) αρχίζουν και βλέπουν ότι η Αγία Γραφή δεν είναι θεόπνευστη, αλλά και είναι θεόπνευστη, όπως ένα βιβλίο περί αστρονομίας είναι αστρόπνευστο, αλλά αν δεν το διαβάζη ο αστρονόμος δεν είναι αστρόπνευστο, διότι διαβάζει εκείνος ο οποίος βλέπει τα άστρα. Ένα βιβλίο χειρουργικής είναι χειρουργικόπνευστο, αλλά, στα χέρια ενός κομπογιαννίτη, είναι ένα βιβλίο θανάτου, ενώ στα χέρια ενός χειρουργού είναι χειρουργικόπνευστο.

Έτσι και η Αγία Γραφή. Στα χέρια ενός θεόπνευστου, ο οποίος έχει κατάσταση φωτισμού ή Θεώσεως είναι θεόπνευστη, στα χέρια όμως ενός κομπογιαννίτη θεολόγου δεν είναι τίποτα η Αγία Γραφή. Κάθεται εκεί με την φαντασία του, και προσπαθεί να φαντασθή τι λέγει η Αγία Γραφή. Διαβάζει ότι ο Μωυσής είδε στην καιομένη βάτο τον Άγγελο, τον Άγγελο του Κυρίου, που του είπε εγώ ειμί ο ων, εγώ ειμί ο Θεός Αβραάμ, ο Θεός Ισαάκ κλπ. Και λέει: Ε, αυτά είναι μυθιστορήματα, και το περνάει έτσι και δεν δίδει καμιά σημασία. Αν δούμε, όμως, στις εικόνες έχουμε ο Ων, αυτό σημαίνει ότι είναι ο Χριστός εκείνος ο οποίος ενεφανίσθη στον Μωυσή και σε όλους τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης».

Έτσι, η Αγία Γραφή γίνεται θεόπνευστο βιβλίο γι’ αυτούς που έχουν την ίδια εμπειρία με τους Προφήτες και Αποστόλους και είναι Θεούμενοι.

Έπειτα η θεοπνευστία της Αγίας Γραφής δεν συνδέεται με το αλάθητο από πλευράς επιστήμης. Η Αγία Γραφή δεν είναι ένα επιστημονικό βιβλίο που έχει σκοπό να κάνη επιστήμη. Άλλωστε, υπάρχει διαφορά μεταξύ Ακτίστου αληθείας και κτιστής. Στην πατερική διδασκαλία γίνεται λόγος για την διπλή αλήθεια, κτιστή και άκτιστη. Δηλαδή, άλλο είναι η θεολογική εμπειρική αλήθεια και άλλο είναι η επιστημονική αλήθεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει μία και ενιαία αλήθεια.

«Αυτό μου ενθυμίζει την διαμάχη που έγινε μεταξύ Βαρλαάμ του Καλαβρού και του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και, νομίζω, από εκεί πρέπει να ξεκινήση κανείς.

Δηλαδή, είπα κάτι για τον Γρηγόριο τον Νύσσης, ο οποίος έχει κάτι πολύ ωραίο, γουστόζικο. Όταν συζητάη ένα ορισμένο θέμα, το πόσο η ψυχή είναι ενωμένη με το σώμα, μερικοί επικαλούνται την Αγία Γραφή για να διδάξουν αυτά τα πράγματα, αλλά έμενα, λέει, δεν με ενδιαφέρει τι διδάσκει η Αγία Γραφή, με ενδιαφέρει η αλήθεια. Το λέει ο Γρηγόριος ο Νύσσης αυτό το πράγμα.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς εναντίον του Βαρλαάμ έχει μια θέση πάρα πολύ σπουδαία. Διότι ο Βαρλαάμ ισχυρίζεται ότι η αλήθεια είναι μία και ενιαία και αυτήν την αλήθεια μπορούμε να την γνωρίσουμε ή από την Αγία Γραφή ή από την φιλοσοφία ή από τις θετικές επιστήμες, διότι ζη, την εποχή που έχει αρχίσει κάτι στις θετικές επιστήμες, ο Βαρλαάμ.

Λοιπόν, και εναντίον του Βαρλαάμ ο Παλαμάς έχει ορισμένες συγκεκριμένες θέσεις ότι μεταξύ Ακτίστου και κτιστού ουδεμία ομοιότης υπάρχει. Επομένως, δεν μπορεί κανείς να συγχέη τις αλήθειες τις κτιστές με τις αλήθειες τις άκτιστες. Δεν είναι το ίδιο πράγμα. Άλλες είναι κτιστές αλήθειες, άλλες άκτιστες αλήθειες. Και, εφ’ όσον δεν υπάρχει καμία ομοιότητα, δεν μπορεί η κτιστή αλήθεια να είναι ο τρόπος με τον οποίον γνωρίζουμε την άκτιστη».

Αυτό σημαίνει ότι η Αγία Γραφή δεν είναι πηγή επιστημονικών γνώσεων. Οι θεόπνευστοι συγγραφείς χρησιμοποιούν τις επιστημονικές γνώσεις της εποχής τους, χωρίς να κάνουν επιστήμη. Άλλος είναι ο σκοπός τους.

«Κατά τον 14° αιώνα έγινε μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα διαμάχη μεταξύ Αγίου Γρηγορίου Παλαμά και του Βαρλαάμ του Καλαβρού. Ο Βαρλαάμ υπεστήριξε τότε ότι η Αγία Γραφή είναι πηγή επιστημονικών γνώσεων και ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς τον κορόιδευε, διότι του επεσήμανε ότι υπάρχουν δύο αλήθειες. Υπάρχει η κτιστή αλήθεια και η άκτιστη. Η Αγία Γραφή δεν είναι πηγή γνώσεων της κτιστής αλήθειας, αλλά της Ακτίστου, δηλαδή της αποκαλύψεως της Ακτίστου δόξης του Θεού και δεν είναι εγχειρίδιο ούτε ιατρικής ούτε κάποιας άλλης επιστήμης. Είναι ένα βιβλίο το οποίο γράφηκε μέσα στα πλαίσια των γνώσεων της εποχής που γράφηκε.

Εκεί που η Αγία Γραφή είναι αλάθητη και οδηγός στην ζωή των ανθρώπων είναι στα θέματα περί καθάρσεως, φωτισμού και Θεώσεως, που η θέωση είναι το θεμέλιο των γνώσεων του Θεού που είχαν οι Προφήτες, οι Απόστολοι και οι Άγιοι της Εκκλησίας».

Η κοσμολογία της Αγίας Γραφής είναι ειλημμένη από τις γνώσεις της εποχής εκείνης. Δηλαδή, μέσα στην Αγία Γραφή, περιλαμβάνονται γεγονότα που δεν αποτελούν μέρος της πίστεως. Ακόμη, η Αγία Γραφή δεν κάνει επιστήμη.

«Τα παλιά χρόνια δεν ήταν θέμα αποδοχής της Αγίας Γραφής από πλευράς επιστήμης και ιστορίας, διότι, αν αποδεχθής την Αγία Γραφή στα θέματα αυτά, μπορείς σήμερα να πάθης μεγάλη καταστροφή. Μέσα στην Αγία Γραφή υπάρχουν πράγματα τα οποία δεν αποτελούν μέρος της πίστεως. Να πούμε ότι υπάρχει ένας εκβιασμός μιας κοπέλας στην Παλαιά Διαθήκη και αυτό είναι θέμα πίστεως; Τι σχέση έχει αυτό με το δόγμα, με την θέωση, τον φωτισμό; Αυτό είναι αμαρτία, είναι κάτι παράνομο. Αυτό το κομμάτι είναι θεόπνευστο;

Μετά υπάρχει κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης. Όταν η Παλαιά Διαθήκη μιλάη για το στερέωμα, αυτή είναι Βαβυλωνιακή κοσμολογία. Εκείνα τα χρόνια οι λαοί της Μέσης Ανατολής βλέπανε ότι ανοίγουν ένα πηγάδι, βρίσκουν νερό κάτω, βλέπουν ότι από τον ουρανό πέφτει βροχή και γίνονται κατακλυσμοί πολλές φορές. Και, αν διάβασης τους ψαλμούς προσεκτικά, θα δης ότι υπάρχουν αποθήκες επάνω στον ουρανό και ανοίγεις την πόρτα σαν το ντουζ δηλαδή και πέφτει νερό. Οπότε, φαντάσθηκαν την δημιουργία ότι στην αρχή υπήρχε ο Θεός, εδημιούργησε το στερέωμα και υπήρχε η γη εν μέσω των υδάτων κλπ. Και μετά ανήρτησε το στερέωμα, ώστε να βαστάση τα νερά από πάνω και έχουμε την γη να βαστάη κάτω το νερό και εμείς είμαστε στην μέση και ζούμε μεταξύ των υδάτων. Αυτή είναι η κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης. Τι σχέση έχει αυτό με την πραγματικότητα; Οπότε, αν πούμε ότι η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη κατά γράμμα, αυτό είναι πλέον βλακεία. Όποιοι τα προωθούσαν αυτά τα παλιά χρόνια, κάτι μεγάλοι της «απολογητικής», είναι σκέτη βλακεία».

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παράδειγμα και από την αστρονομία, στο θέμα του χρόνου της δημιουργίας.

«Το πιο μακρινό άστρο που έχει αποκαλυφθή μέχρι στιγμής από άρθρο που έχω διαβάσει, δεν ξέρω από τότε μέχρι σήμερα τι έχει γίνει- είναι δέκα δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Ένα έτος φωτός είναι έξι τρισεκατομμύρια μίλια και είναι το διάστημα που παίρνει το φωτόνιο να ταξιδέψη ένα χρόνο.

Λοιπόν, τώρα που έχουμε αυτές τις αντιλήψεις περί χρόνου, αυτά τα πράγματα που λέγαν οι Εβραίοι, ας πούμε, πέντε χιλιάδες εξήντα χρόνια από κτίσεως κόσμου είναι σαχλαμάρες. Διότι, αν πάρουμε την Παλαιά Διαθήκη, ο κόσμος, ολόκληρο το σύμπαν, είναι περίπου έξι χιλιάδων ετών.

Οπότε, φαίνεται σαφώς ότι η χρονολογία που δίδει η Αγία Γραφή δεν ανταποκρίνεται με την πραγματικότητα κλπ. Και κάθονται ακόμα απολογητές και προσπαθούν να πουν ότι η Αγία Γραφή τα περιγράφει όλα κατά τρόπο θαυμάσιο, χωρίς κανένα λάθος κ.ο.κ.».

Επίσης, οι θεόπνευστοι Άγιοι χρησιμοποιούν τα ιστορικά γεγονότα της εποχής τους, αλλά δεν είναι θεόπνευστοι ιστορικοί.

«Εάν βρούμε τις εξωβιβλικές πηγές μαρτυρίας που ο Απόστολος Λουκάς έκανε ένα λάθος μισό χρόνο στην ημερομηνία, που δεν είπε σωστά κάποιον βασιλιά ή κάτι τέτοιο, τι σημασία έχει; Διότι ο σκοπός του δεν θα ήταν να εξιστόρηση με ακρίβεια την ιστορία του κόσμου. Ήθελε να μιλήση για το έργο του Αγίου Πνεύματος μεταξύ των Αποστόλων και των πιστών. Αυτός ήταν ο σκοπός του. Όπως ένας χειρουργός μπορεί να αναφέρεται σε ορισμένα ιστορικά γεγονότα μέσα στο βιβλίο του, αλλά αν κάνη κανένα λάθος μέσα στα βιβλία του για ιστορικά θέματα, τι σημασία έχει; Δεν μας αφορά αυτό το πράγμα.

Εγώ τουλάχιστον έτσι αντιμετωπίζω όλο το θέμα της προσπάθειας ορισμένων ανοήτων ανθρώπων να μετατρέψουν την Αγία Γραφή σε ένα επιστημονικό εγχειρίδιο του 20ού αιώνος. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Αυτά είναι βλακείες, ούτε να ασχολήται κανείς με το θέμα αυτό».

Τέτοια λάθη έγιναν από τους δυτικούς Χριστιανούς.

«Μέχρι την καλλιέργεια της μοντέρνας επιστήμης, την Αγία Γραφή την δεχόντουσαν σαν ένα βιβλίο γνώσεων, όχι μόνον θρησκευτικών-θεολογικών, αλλά και επιστημονικών.

Οπότε, οι αντιλήψεις περί κόσμου και κοσμολογίας, βασίζονταν στην Αγία Γραφή, επειδή πίστευαν ότι η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη, υπό την έννοια ότι ο Θεός υπαγόρευσε το κείμενο το ίδιο. Οπότε, αφού ο Θεός έγραψε την Αγία Γραφή, οι θεόπνευστοι έγραψαν την Αγία Γραφή κατ’ έμπνευση του Θεού, συνεπώς ό,τι γράφει η Αγία Γραφή είναι αλήθεια, τελείωσε το θέμα».

Πηγή: ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Τετ Φεβ 05, 2020 9:56 am

Αγαπητέ αδελφέ μου με αγάπη Χριστού και σεβασμό θα απαντήσω παρακάτω στις παραπάνω ερωτήσεις σου:

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό βιβλίο, αλλά πνευματικό;

Όχι, διότι η Αγία Γραφή αναφέρει ΚΑΙ επιστημονικά στοιχεία για τα οποία οι επιστήμονες στην αρχή έλεγαν λάθος άποψη και μετά από χρόνια ανακάλυψαν ότι ισχύει αυτό ακριβώς που έλεγε η Αγία Γραφή.

Για του λόγου το αληθές ας δούμε τι γράφει ο Καναδός Αστροφυσικός Dr. Hugh Ross, εδώ στο φόρουμ, διότι η απάντηση έχει ξαναδωθεί:

Η Βίβλος προηγείται των επιστημονικών ανακαλύψεων - Dr. Hugh Ross, Αστροφυσικός, Καναδάς

καθώς και το άρθρο αυτό στο φόρουμ που αναφέρει πολλές επιστημονικές διδασκαλίες οι οποίες αναφέρονται μέσα στην Αγία Γραφή με τα αντίστοιχα αγιογραφικά χωρία:

Η Βίβλος και η Επιστήμη συμφωνούν

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι ο Θεός δημιούργησε τα πάντα καλά λίαν και ότι τοποθέτησε τον άνθρωπο στην κορυφή της Δημιουργίας να την φροντίζει και να την απολαμβάνει;


Ναι. Τα δημιουργησε ο Θεός όλα "καλά λίαν". Το οποίο είναι αγιογραφική απόδειξη ότι δεν εξελίχθηκαν τα δημιουργήματα σε "καλά λίαν" αλλά ήταν εξ αρχής "καλά λίαν".


Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι η έννοια της φροντίδας της φύσης από τον άνθρωπο είναι να είναι συνδετικός κρίκος ανάμεσα σ' αυτήν και το Θεό;

Ναι.

Πόσο χρόνο έμεινε ο άνθρωπος στον Παράδεισο;


Δεν το γνωρίζουμε αυτό. Δεν αναφέρει η Αγία Γραφή πόσο χρόνο έμεινε στον Παράδεισο.

Είναι Ορθόδοξη άποψη, ότι ο άνθρωπος μετά την πτώση άλλαξε και ως προς το σώμα και ως προς τα καθήκοντα; Είναι επίσης Ορθόδοξη άποψη, ότι και ο κόσμος ολόκληρος άλλαξε και έπαψε να είναι "καλός λίαν";


Ναι. Εγινε προσαρμογή του ανθρώπινου είδους με επέμβαση του Θεού. Δηλαδή, μετά την πτώση μπήκε φθορά και θάνατος σε όλη την κτίση. Άρχισε ο άνθρωπος να κουράζεται, να ιδρώνει, να αρρωσταίνει και να πεθαίνει.

Επίσης ανάλογα με την περιοχή της Γης όπου ζουσε ο κάθε άνθρωπος ο Θεός έκανε προσαρμογή και έδωσε το ανάλογο χρώμα σε κάθε φυλή. π.χ. στην Αφρική που ο ήλιος είναι θερμότερος του έδωσε το βαθύ μαύρο χρώμα δέρματος. Στην Ινδία και στις γύρω περιοχές έδωσε ένα πιο ελαφρύ μαύρο χρώμα δέρματος. Στους ανθρώπους των περιοχών της νότιας Ευρώπης έδωσε λευκό χρώμα. Στις περιοχές της βόρειας Ευρώπης έδωσε ακόμη πιο λευκό χρώμα δέρματος για να απορροφάνε περισσότερο ήλιο.

Αυτά είναι προσαρμογή με επέμβαση του Θεού στο ίδιο είδος. Δηλ. στο ανθρώπινο είδος.

Περιγράφεται ή όχι στην Παλαιά Διαθήκη μια μορφή εξέλιξης του ανθρώπου τουλάχιστον ως προς το χρόνο ζωής του;


Ναι. Αλλα αυτό είναι προσαρμογή με επέμβαση του Θεού στό ίδιο είδος, το ανθρώπινο είδος. Εξέλιξη όπως την εννοούν οι εξελικτικοί σημαίνει εξελιξη από είδος σε άλλος είδος. Δηλ. από ψάρι έγινε ζώο. Η´ από ζώο έγινε άνθρωπος. Το ψάρι και το ζώο της στεριάς είναι διαφορετικά είδη. Όπως και τα ζώα με τον άνθρωπο είναι διαφορετικά ήδη.

Έχω κι άλλα πολλά ερωτήματα, αλλά ας δούμε την απάντηση σ' αυτά πρώτα και συνεχίζουμε.


Ευχαρίστως με αγάπη Χριστού και σεβασμό προς όλους να απαντήσω αν τεθούν οι ερωτήσεις.

Παρακαλώ για συγκεκριμένες απαντήσεις με τεκμηρίωση και όχι γενικά "το γράφει η Αγία Γραφή" ή δεν "ισχύει αυτή η θεωρία".

Προσπαθώ να είναι τεκμηριωμένα όσα λέω με παραμομπές κλπ.

Με αγάπη Χριστού και σεβασμό προς όλους τους αδελφούς και τους επισκέπτες του φόρουμ που αναζητούν την αλήθεια,

π. Άβελ Γκιουζέλης



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Φεβ 05, 2020 10:19 am

Η διάκριση επιστήμης και πίστης στον ορθόδοξο κόσμο.
12 Φεβρουαρίου 2014

Εικόνα

γράφει ο Θεόδωρος Ρηγινιώτης, Θεολόγος

Η προσπάθεια της θεσμικής Εκκλησίας να ποδηγετήσει την επιστημονική έρευνα ήταν κάτι άγνωστο στον αρχαίο χριστιανισμό και στον ορθόδοξο χώρο. Συνέβη μόνο στη διαστρεβλωμένη χριστιανοσύνη του ευρωπαϊκού μεσαίωνα. Στην αρχαία χριστιανική παράδοση, δηλαδή τη σκέψη των αγίων των πρώτων χιλίων χρόνων και στη συνέχεια της ορθόδοξης Εκκλησίας, η Αγία Γραφή δεν αντιμετωπίστηκε ως πηγή πληροφόρησης για τη δημιουργία του κόσμου. Η γνώση σ’ αυτόν τον τομέα θεωρήθηκε πάντα αντικείμενο της φιλοσοφικής –δηλαδή της επιστημονικής– έρευνας.

Ο Μέγας Βασίλειος (ο πρώτος ίσως άνθρωπος που ερμήνευσε επιστημονικά την Παλ. Διαθήκη, με βάση την επιστήμη του 4ου αιώνα μ.Χ. φυσικά) θεωρεί ότι η Γένεση όχι μόνον δεν περιγράφει λεπτομερώς τη δημιουργία του κόσμου, αλλά και λειτουργεί ως προτροπή για επιστημονική έρευνα: «Ειπών, Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην, πολλά απεσιώπησεν, ύδωρ, αέρα, πυρ, τα εκ τούτων απογεννώμενα πάθη× … παρέλιπε δε η ιστορία, τον ημέτερον νουν γυμνάζουσα προς εντρέχειαν, εξ ολίγων αφορμών παρεχομένη επιλογίζεσθαι τα λειπόμενα» (Γράφοντας “Στην αρχή ο Θεός δημιούργησε τον ουρανό και τη γη”, πολλά αποσιώπησε, το νερό, τον αέρα, τη φωτιά [τα στοιχεία της φύσεως κατά τους αρχαίους] και τις ενώσεις που προέρχονται απ’ αυτά… τα παρέλειψε δε η διήγηση, για να γυμνάσει το δικό μας νου, κάνοντάς μας από μικρές αφορμές να ανακαλύψουμε τα υπόλοιπα), βλ. Μ. Βασιλείου, Εις την Εξαήμερον, Ομιλία Β΄, 3.

Το βιβλίο λοιπόν της Γένεσης δεν είναι βιβλίο κοσμολογίας ούτε βιολογίας. Δε θέλει να δώσει γνώση του πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος, αλλά να θέσει κάποιες θεολογικές αρχές, με βάση τις οποίες προτείνει την κατανόηση του κόσμου, του ανθρώπου και της σχέσης ανθρώπου-κόσμου και ανθρώπου-Θεού. Τέτοιες αρχές είναι π.χ. ότι δεν υπάρχουν πολλοί θεοί, αλλά ένας, ότι τα άστρα, η γη, τα ζώα, τα δέντρα κ.τ.λ. δεν είναι θεοί, αλλά δημιουργήματα, ότι ο άνθρωπος ξεκίνησε από μια ζωή σχέσης με το Θεό, τον οποίο αποστράφηκε, κ.τ.λ.

Πηγή: ΡΕΘΕΜΝΟΣ


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Φεβ 05, 2020 11:02 am

Η διήγηση της Παλαιάς Διαθήκης για τη δημιουργία και οι θετικές επιστήμες
Αντίφωνο -27 Ιουνίου 2012

Εικόνα

του π. Ι.Ρωμανίδη+ *

Οι θεούμενοι, όσοι μετέχουν της φωτιστικής και θεοποιού ενέργειας του Θεού, όπως οι Πατριάρχες και Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, προ του Μωυσέως, ο Προφήτης Μωυσής, αλλά και οι θεόπτες μετά τον Μωυσή, έχουν κοινή εμπειρία για το ότι ο Θεός επικοινωνεί με τον κόσμο με τις άκτιστες ενέργειές Του, και ότι ο κτιστός κόσμος προήλθε εκ του μη όντος, σε αντίθεση με τον άκτιστο Λόγο, που γεννήθηκε από τον Πατέρα προ πάντων των αιώνων. Αυτό είναι θέμα εμπειρίας και όχι στοχαστική και φανταστική διδασκαλία.

Όπως έχουμε τονίσει σε άλλη ενότητα, αυτή η αποκαλυπτική εμπειρία διατυπώνεται με κτιστά ρήματα και νοήματα, δηλαδή οι θεόπτες Προφήτες, Απόστολοι και Πατέρες χρησιμοποιούν τις αντιλήψεις των ανθρώπων της εποχής τους για να διατυπώσουν την εμπειρία τους. Η βασική διδασκαλία τους είναι ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και Αυτός τον διευθύνει, αλλά η διατύπωση της εμπειρίας προέρχεται από τις γνώσεις της εποχής. Το πρώτο είναι θεολογικό, το δεύτερο επικοινωνιακό. Η κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης, ως προς την έκφραση, την διατύπωση, είναι επηρεασμένη από την βαβυλωνιακή κοσμολογία της εποχής εκείνης. Αυτό τονίζεται, για να μη γίνη καμιά σύγχυση μεταξύ της θεοπτικής θεολογίας των αγίων και της επιστημονικής γλώσσας κάθε εποχής.


Υπάρχει κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης. Όταν η Παλαιά Διαθήκη μιλάη για το στερέωμα, αυτή είναι βαβυλωνιακή κοσμολογία. Εκείνα τα χρόνια, οι λαοί της Μέσης Ανατολής βλέπανε να ανοίγουν ένα πηγάδι και να βρίσκουν νερό κάτω, βλέπανε από τον ουρανό να πέφτη βροχή και να γίνωνται κατακλυσμοί πολλές φορές. Και άμα διαβάσης τους Ψαλμούς προσεκτικά, βλέπετε ότι υπάρχουν αποθήκες επάνω στον ουρανό και ανοίγεις την πόρτα σαν τον ντουζ, δηλαδή, και πέφτει νερό.

Οπότε, φαντάστηκαν την δημιουργία ότι στην αρχή ο Θεός εδημιούργησε το στερέωμα, και υπήρχε η γη εν μέσω των υδάτων κλπ., και μετά ανήρτησε το στερέωμα, ώστε να βαστάση τα νερά από πάνω και έχουμε τη γη να βαστάη κάτω το νερό, δηλαδή, και εμείς είμαστε στην μέση και ζούμε μεταξύ των υδάτων. Αυτή είναι η κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης. Τι σχέση έχει αυτό με την πραγματικότητα;

Αυτό το συναντάμε και στο θέμα της χρονολογίας της υπάρξεως του κόσμου.

Η κοσμολογία της Γενέσεως, συγκρινομένη με την βαβυλωνιακή κοσμολογία, παρουσιάζει καταπληκτικές ομοιότητες. Μετά, υπάρχει και χρονολογία περί δημιουργίας του κόσμου. Όταν κανείς πάρη την Παλαιά Διαθήκη και υπολογίση πότε ο κόσμος δημιουργήθηκε, πότε ο άνθρωπος εμφανίστηκε επί της γης, δεν μπορούμε ν’ αναπτύξουμε περισσότερο από περίπου 6.000-6.500 χρόνια.

Τώρα, γνωρίζουμε ότι το σύμπαν είναι πολύ παλαιότερο από 6.500 χρόνια, διότι μέχρι πριν από μερικούς μήνες βρέθηκε ένα καινούργιο (αστέρι) που είναι δεκαπέντε δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά από την γη. Εάν υπολογίση κανείς ότι ο ήλιος ο δικός μας είναι ενενήντα τέσσερα περίπου εκατομμύρια μίλια μακριά και παίρνει περίπου επτά min για να φτάση ένα φωτόνιο από τον ήλιο στην γη, ένα έτος φωτός πρέπει να υπολογισθή από το επτά sec με ένα χρόνο δηλαδή για να βγάλουμε ένα έτος φωτός. Δηλαδή αν ο ήλιος είναι εννενήντα τέσσερα εκατομμύρια μίλια μακριά, φανταστείτε τι είναι η απόσταση ενός έτους φωτός. Οπότε, αν βάλουμε δεκαπέντε δισεκατομμύρια έτη φωτός, και τα κομπιούτερ θα δυσκολευθούν να βγάλουν τέτοιους αριθμούς. Οπότε, ξέρουμε ότι ο κόσμος είναι τουλάχιστον δεκαπέντε δισεκατομμύρια έτη φωτός ηλικία.

Αυτό σημαίνει ότι η Αγία Γραφή έχει πέσει τελείως έξω στο θέμα της χρονολογήσεως του σύμπαντος. Και το άλλο παράξενο είναι, και δεν ξέρουμε τι υπάρχει πάρα πέρα, δηλαδή, είναι εκείνο που βρήκαν. Ένα χρόνο αργότερα μπορεί να βρούνε [κάτι] που θα είναι δισεκατομμύρια έτη φωτός κ.ο.κ. Τώρα, το πώς προέρχονται από αυτά τα ουράνια σώματα, δεν γνωρίζουμε καν αν υπάρχουν ακόμα. Διότι το φως που έρχεται τώρα, έχει ξεκινήσει πριν από δεκαπέντε δισεκατομμύρια έτη φωτός το ταξίδι για να φθάση στην γη δηλαδή. Οπότε, οι αποστάσεις που υπάρχουν σήμερα στην αστρονομία είναι καταπληκτικές.

Οπότε, η Αγία Γραφή φαίνεται εξ επόψεως επιστημονικής ένας νάνος από γνώσεις, που δεν μας φωτίζει τόσο πολύ επάνω στην σύνθεση του κόσμου του σύμπαντος.

Η σύγκρουση μεταξύ θεολογίας και επιστήμης, που έγινε στον Μεσαίωνα, ήταν αποτέλεσμα της άγνοιας ότι οι θεούμενοι-θεόπτες Προφήτες, Απόστολοι, Πατέρες δεν κάνουν επιστήμη, αλλά την αποκαλυπτική τους εμπειρία την εκφράζουν μέσα από τις επιστημονικές γνώσεις της εποχής τους.

Στον Μεσαίωνα οι Ευρωπαίοι είχαν γεωκεντρική αντίληψη περί του σύμπαντος: η γη το κέντρο του σύμπαντος και όλα περιστρέφονται γύρω από την γη. Έρχονται οι πρώτοι αστρονόμοι στην μοντέρνα εποχή και αποδεικνύουν με το τηλεσκόπιο, ο Γαλιλαίος συγκεκριμένα, ότι δεν περιστρέφεται ο ήλιος γύρω από την γη, αλλά η γη γύρω από τον ήλιο. Αυτό το απέδειξε με την παρατήρηση, δεν το απέδειξε με την φιλοσοφία. Οι παρατηρήσεις έγιναν με τα πρώτα τηλεσκόπια που έφτιαξε ο ίδιος. Ήταν πολύ απλή η παρατήρησή τους. Έβλεπε ότι, κάθε έξι μήνες, οι θέσεις των κηλίδων στον ήλιο ταξιδεύουν από την μία άκρη του ήλιου στην άλλη άκρη του ήλιου, κ.ο.κ.

Πάντως, προσέφερε τις θεωρίες του περί ηλίου και ηλιοκεντρισμού, αντιθέτως με τον γεωκεντρισμό. Δεν επείσθησαν τότε οι αρχές και εξουσίες, παρά το γεγονός ότι και δεσποτάδες κοίταζαν από το τηλεσκόπιό του και εξηγούσε τι σημαίνουν οι παρατηρήσεις του. Παρά ταύτα, κόντεψε να καή ως αιρετικός, διότι οι θεωρίες του θέταν θέμα αιρέσεως και ο ίδιος τις ανακάλεσε, για να δηλώση μετάνοια, για να αποφύγη την εκτέλεση κ.ο.κ.

Έκτοτε, δημιουργήθηκε η υποψία ότι γνωστά (πράγματα) στον φυσικό κόσμο δεν είναι όπως τα περιγράφανε οι θεολόγοι κ.ο.κ., αλλά αποδεικνύεται από προσεκτικότερη παρατήρηση, με τη βοήθεια οργάνων που είναι ικανός ο άνθρωπος να κατασκευάση, ότι αλλιώς είναι ο κόσμος και αλλιώς αυτός ο κόσμος περιγράφεται. Ξέρουμε ότι η γη είναι σφαιρική και όχι μια πλάκα. Ήταν μια γνώμη που υπήρχε στην Αλεξάνδρεια, αλλά είχε ξεχασθή.

Αυτό, κατ’ επέκταση, ισχύει και για την σύγχρονη επιστήμη.

Η κβαντομηχανική κατέστρεψε πλέον την έννοια της καθαρής μαθηματικής και φαίνεται σαφώς ότι δεν υπάρχει ούτε ένδειξη πλέον ότι υπάρχει κάτι αμετάβλητο μέσα στον κόσμο. Είναι όλα εν συνεχεί κινήσει και δεν μπορεί κανείς να προδιαγράψη ακριβώς πώς θα λειτουργήση ένα ηλεκτρόνιο μέσα σε ένα ατομο. Το ηλεκτρόνιο δεν προκαθορίζεται πλέον, με την θεωρία του Max Plank (Μαξ Πλανκ). Είναι αποδεδειγμένο πλέον με πειράματα.

[…]

Από πλευράς θεολογίας, δεν μπορούμε να μιλάμε για την πίστη στον Θεό εξ επόψεως αρμονίας του σύμπαντος, αλλά εξ επόψεως της προσωπικής πνευματικής γνώσης.

Θυμάμαι μια φορά ήμουν στην Γενεύη και ήταν ένας δικός μας, της κβαντομηχανικής, ο οποίος με βρήκε στην εκκλησία και με κάλεσε στο σπίτι του μαζί και έναν καθηγητή της Ελλάδος, της αστρονομίας.

Και ήταν πολύ περίεργη η συζήτηση, διότι ο αστρονόμος, φαίνεται επηρεασμένος από τα νειάτα του στο κατηχητικό σχολείο, μιλούσε για την αρμονία του σύμπαντος. Και εγώ λέγω, δεν ξέρω πια αν μπορούμε να μιλήσουμε για αρμονία του σύμπαντος, έχουμε την μελανή οπή τώρα, έχομε μεγάλη αταξία στο σύμπαν και, μάλλον, η αρμονία στο σύμπαν είναι ίσως φαινομενική και ότι ο άνθρωπος κάνει κατάταξη της γνώσεώς του, και η κατάταξη δίνει όψη αρμονίας δηλαδή. Αλλά μπορεί κανείς να βρει πολλά στοιχεία στο σύμπαν που αποδεικνύουν κάποια δυσαρμονία. Δεν υπάρχει απόλυτη αρμονία. Υπάρχει κάτι που μοιάζει με αρμονία και υπάρχουν και πολλά άλλα στοιχεία που είναι ενδεικτικά έλλειψης αρμονίας. Οπότε, όπως τα παλαιότερα χρόνια αποδεικνύανε την ύπαρξη του Θεού με επιχειρήματα από την παλιά αστρονομία, δηλαδή, πριν από αυτόν τον αιώνα, τώρα μπορεί κανείς να αποδείξη ότι δεν υπάρχει Θεός.

Μετά είπα ότι και η κβαντομηχανική μάς λέει καθαρά σήμερα ότι δεν υπάρχει τίποτε το αμετάβλητο, διότι η ίδια η μαθηματική έχει αποδειχθή ότι είναι ένας υπολογισμός, οπότε λέμε περίπου κάτι. Κάθε μέτρηση είναι περίπου μέτρηση. Και μετράμε ή την ορμή, περίπου, ή την θέση, περίπου. Και το πιο ωραίο είναι ότι ο Αϊνστάιν, που νόμιζε ότι τα ηλεκτρόνια έχουν μια αμετάβλητη κίνηση μέσα στο άτομο, αποδεικνύεται τώρα ότι αυτά τα «κολοκύθια» πηδάνε τροχιά κλπ. Οπότε, δεν μπορεί κανείς να υπολογίση μαθηματικά, με ακρίβεια, την πορεία αυτών των πραγμάτων, αλλά υπολογίζει περίπου. Και με αυτό το «περίπου» γίνονται όλοι οι υπολογισμοί από τους σημερινούς φυσικούς κλπ.

Πάντως, δεν επηρεάζει την πίστη μας η εξέλιξη της επιστήμης που διερευνά το σύμπαν και βρίσκει νεώτερα ευρήματα, τα οποία δεν αναφέρονται στην Αγία Γραφή.

[…]

Οι θεόπτες Προφήτες, Απόστολοι, Πατέρες κατέγραφαν την πνευματική τους εμπειρία, για να οδηγήσουν τους μαθητές τους στην προσωπική γνώση του Δημιουργού του κόσμου, όχι για να τους μάθουν επιστημονικές γνώσεις για τον κόσμο. Αυτό είναι το ουσιώδες σημείο της Αγίας Γραφής.

Και δεν είναι σκοπός των θεοπνεύστων νοημάτων να αποκαλύψουν τίποτε περί της ουσίας των κτιστών, του σύμπαντος. Οπότε, ολόκληρο το θέμα περί θετικών επιστημών κ.ο.κ έχει σχέση με την θεολογία, αλλά η θεολογία δεν φωτίζει εκείνα τα άλλα θέματα.

Επομένως, ο σκοπός των νοημάτων της Αγίας Γραφής είναι καθαρά ασκητικός, όχι επιστημονικός. Να ανιχνεύσουμε, δηλαδή, από τα νοήματα από τι συντίθεται η ύλη και τα ουράνια σώματα και πώς λειτουργεί η δομή του σύμπαντος. Δεν είναι αυτός ο σκοπός αυτών των νοημάτων.

Ο σκοπός όμως των νοημάτων είναι, ότι εκτός από το να μας οδηγούν ασκητικά προς τον Θεό, μέσω της καθάρσεως, του φωτισμού να μας οδηγούν προς την θέωση. Εκτός από αυτόν τον σκοπό, τα νοήματα αυτά έχουν σκοπό να μας διασαφηνίσουν την σχέση μεταξύ του ακτίστου και του κτιστού, ώστε να γνωρίζουμε ότι το άκτιστο είναι εξ ουδενός, διότι ο Πατήρ είναι εξ ουδενός, ο Υιός είναι εκ του Πατρός, το Πνεύμα το Άγιον είναι εκ του Πατρός, ότι οι ενέργειες είναι από τον Πατέρα δι’ Υιού εν Αγίω Πνεύματι κλπ. Αυτά είναι τα άκτιστα κλπ. και η σχέση του κτιστού προς τα άκτιστα. Τα κτίσματα είναι εκ του μηδενός.

Οπότε, από την εμπειρία της θεώσεως οι Πατέρες γνωρίζουν περί της σχέσεως του κτιστού και του ακτίστου, όχι μόνο περί υπάρξεως ακτίστου και κτιστού, αλλά και την σχέση γνωρίζουν. Δεν σημαίνει όμως, ότι γνωρίζουν και μανθάνουν την ουσία του Θεού ούτε και την ουσία των κτιστών.


* Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης (1927-2001), ένας από τους μεγαλύτερους διδασκάλους της Ορθόδοξης θεολογίας στον αιώνα που μας πέρασε, δεν μας άφησε μεγάλο συγγραφικό έργο και δεν κατόρθωσε να ολοκληρώσει τη Δογματική του. Το έργο αυτό το ανέλαβε ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, στη μητρόπολη του οποίου ήταν εγγεγραμμένος ο π. Ιωάννης στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Ο κ. Ιερόθεος, μετά από μελέτη είκοσι χρόνων, επέλεξε αποσπάσματα από ομιλίες και παραδόσεις του π. Ιωάννη που απομαγνητοφώνησαν διάφοροι συνεργάτες του και συνέθεσε τη δίτομη «Εμπειρική δογματική της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας κατά τις προφορικές παραδόσεις του π. Ιωάννου Ρωμανίδη», που εκδόθηκε το 2010 και το 2011 από την Ι. Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας). Από τον δεύτερο τόμο αυτού του έργου επιλέξαμε το πέμπτο υποκεφάλαιο του πρώτου κεφαλαίου του δεύτερου μέρους (σσ. 119-125, στο βιβλίο έχει τίτλο «Η καταγραφή της αποκαλυπτικής εμπειρίας») και το παρουσιάζουμε εδώ, παραλείποντας δυο τμήματα (τα επισημαίνουμε με […]), δύο παραγράφων το καθένα, που αναφέρονται σε μια συζήτηση μ’ έναν αγγλικανό επίσκοπο και μιαν άλλη μ’ έναν Άγγλο αστρονόμο, γιατί δεν προσθέτουν κάτι ιδιαίτερο στο θέμα όπως το πραγματεύεται ο π. Ιωάννης.

Πηγή: ΑΝΤΙΦΩΝΟ


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Φεβ 05, 2020 11:30 am

Πόσο καιρό παρέμειναν στον Παράδεισο ο Αδάμ και η Εύα, προτού να εξοριστούν από εκεί;
Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2018

Εικόνα

Ό αδελφός του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, άγιος Καισάριος (369), ήταν επιστήμων και συγγραφέας θεολογικών κειμένων. Ανάμεσα στα άλλα ερωτήματα πού προσπάθησε να απαντήσει ήταν και το έξης: πόσο καιρό παρέμειναν στον Παράδεισο ό Άδάμ και ή Εύα, προτού να εξοριστούν από εκεί; Ορισμένοι συγγραφείς προσδιόρισαν τον χρόνο αυτό σε έξι ώρες, άλλοι είπαν εικοσιτέσσερις και άλλοι τρεις ημέρες. Ό άγιος Καισάριος είχε τη γνώμη, ότι αυτό το χρονικό διάστημα ήταν σαράντα ήμερες. «Διότι», όπως εξηγούσε, «ό Κύριός μας νήστεψε σαράντα ήμερες στήν έρημο και στο διάστημα αυτό υπέστη τούς πειρασμούς του διαβόλου. Επειδή ό παλαιός Άδάμ δεν μπόρεσε ν' αντισταθεί στον πειρασμό του διαβόλου, εν μέσω της αφθονίας αγαθών του Παραδείσου, ό νέος Άδάμ του αντιστάθηκε γενναία εν μέσω της πεινώσας και διψώσας ερήμου!».

Ο Καισάριος λίαν πανεπιστήμων στην Καισαρεία της Καππαδοκίας και στην Παλαιστίνη. Σπούδασε Μαθηματικά, Αστρονομία, Φιλοσοφία και Ρητορική, άλλα Ιδιαιτέρως διέπρεψε στην Ιατρική. Ήταν ό επίσημος ιατρός των ανακτόρων επί αυτοκράτορας Κωνσταντίου και μετά, επί Ιουλιανού του Παραβάτου, γενικός αρχίατρος (337-363). Όταν ό Ιουλιανός του ζήτησε να αποκηρύξει τον Χριστό, εκείνος αρνήθηκε αποποιούμενος δόξα και πλούτη και επέστρεψε με προτροπή του αδελφού του αγίου Γρηγορίου στη Ναζιανζό. Αργότερα, επί βασιλείας Ούάλη, επέστρεψε στη Βασιλεύουσα και διορίστηκε ταμίας των δημοσίων χρημάτων στη Νίκαια της Βιθυνίας. Τελικά άφησε όλα τα αξιώματα γιά να αφιερωθεί στον Θεό.

Βαπτίστηκε σε ώριμη ηλικία και έζησε ασκητικός το μικρό υπόλοιπο του βίου του, αφού κληροδότησε όλη την περιουσία του στους φτωχούς. Κοιμηθεί εν ειρήνη το 369, πριν προλάβει να λάβει την ιεροσύνη, πού επιθυμούσε. 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΑΧΡΙΔΟΣ. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ. ΜΑΡΤΙΟΣ

Πηγή: ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΧΩΡΗΤΟΥ


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 8 και 0 επισκέπτες