Τα «απόκρυφα ευαγγέλια», μύθος και πραγματικότητα

Ανάλυση και συζητήσεις των βιβλίων της Καινής Διαθήκης

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Τα «απόκρυφα ευαγγέλια», μύθος και πραγματικότητα

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Αύγ 17, 2012 9:13 am

Τα «απόκρυφα ευαγγέλια», μύθος και πραγματικότητα.

Κατά καιρούς από διάφορες πηγές και για διάφορους λόγους, γίνεται πολύς θόρυβος γύρο από "κωδικες" (πρωτότυπα ή αντίγραφα χειρόγραφα κείμενα) ψευδεπίγραφων κειμένων που περιγράφουν τα χρόνια, που ο Υιός και Λόγος του Θεού έλαβε ανθρώπινο σώμα για να σώσει το γένος των ανθρώπων, που χαρακτηρίζονατι με μια γενική περιγραφή σαν "απόκρυφα ευαγγέλια".

Τα λεγόμενα "απόκρυφα ευαγγέλια" χωρίζονται σε δυο κατηγορίες:

1. Σ' αυτά που αναγνωρίζει η Ορθόδοξη Εκκλησία ως πηγές, αλλά δεν τα ενέταξε στον Κώδικα της Αγίας Γραφής, επειδή είναι μεταγενέστερα ή έχουν υποστεί μεταγενέστερες τροποποιήσεις και δεν είναι ακριβώς γνωστή η προέλευσή τους. Ένα τέτοιο είναι το λεγόμενο "πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου" από το οποίο παίρνουμε στοιχεία για τη γέννηση και το βίο της Παναγίας.

2. Σ' αυτά που η Ορθόδοξη Εκκλησία θεωρεί νόθα ή ψευδεπίγραφα, τα οποία έχουν άγνωστη προέλευση ή προέρχονται από αιρετικούς ή εχθρούς της Εκκλησίας και περιέχουν στοιχεία αντίθετα στην Ορθόδοξη πίστη. Ένα τέτοιο, που εμφανίστηκε πρόσφατα είναι το υποτιθέμενο "ευαγγέλιο του Ιούδα (Ισκαριώτη)".

Και για να ξέρουμε για πόσα κείμενα μιλάμε παραθέτω παρακάτω μια καταγραφή που έκανε το http://www.jesuslovesyou.gr:

Τα "απόκρυφα" βιβλία της Καινής Διαθήκης

Εικόνα

Πρόκειται για φανταστικά και νόθα βιβλία, τα οποία άρχισαν να εμφανίζονται κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα. Διακρίνονται σε Ευαγγέλια, Πράξεις των Αποστόλων και Επιστολές. Ήταν όμως το περιεχόμενό τους τόσο νόθο και ψεύτικο, που από την αρχή χαρακτηρίστηκαν πλαστά, χωρίς κανένα ίχνος θεοπνευστίας. Έτσι αποκλείστηκαν από την Αγία Γραφή. Τα περισσότερα αποτελούν ανθρώπινες προσπάθειες για να συμπληρώσουν τα κενά των αφηγήσεων της Καινής Διαθήκης για τη ζωή του Ιησού, τις περισσότερες φορές εσκεμμένες. Επίσης είχαν σκοπό να διαδώσουν αιρετικές διδασκαλίες που δεν είχαν καμιά σχέση με την αληθινή πίστη.

Πρέπει να σημειώσουμε πως τα νόθα αυτά βιβλία δεν πρέπει να συγχέονται με τα γραπτά των Αποστολικών Πατέρων.

Μερικά από τα περισσότερο γνωστά απόκρυφα βιβλία της Καινής Διαθήκης είναι τα εξής:

* Το Ευαγγέλιο του Νικόδημου: Περιλαμβάνει τις πράξεις του Πιλάτου, μια αναφορά του προς τον αυτοκράτορα Τιβέριο για τη δίκη του Ιησού. Γράφτηκε τον 2ο ή 5ο μ.Χ. αιώνα και είναι τελείως φανταστικό.

* Το Πρωτευαγγέλιο του Ιάκωβου: Εξιστόρηση γεγονότων από τη γέννηση της Παρθένου Μαρίας μέχρι τη σφαγή των νηπίων. Περιλαμβάνει γεγονότα που είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα. Συμπληρώθηκε κατά τον 5ο μ.Χ. αιώνα.

* Το Ευαγγέλιο του Ιούδα: Σύμφωνα με μια αναφορά του πατέρα της πρωτοχριστιανικής εκκλησίας Ειρηναίου της Λυών, πρέπει να ανάγεται στα μέσα του δευτέρου αιώνα, γραμμένο στην ελληνική γλώσσα και είναι έργο της γνωστικής αίρεσης των σηθιανών. Σύμφωνα με αυτό, ο Ιούδας δεν πρόδωσε τον Ιησού, αλλά εκτελούσε εντολές του. (διάβασε εδώ σχετικό άρθρο)

* Η κοίμηση της Μαρίας: Περιέχει αναφορές θαυμάτων και τελειώνει με την αναφορά της μετάβασης της Παρθένου Μαρίας στον Παράδεισο. Γράφτηκε τον 4ο μ.Χ. αιώνα.

* Το κατά Εβραίους ευαγγέλιο: Γράφτηκε γύρω στο 100 μ.Χ. και περιέχει προσθήκες στα κανονικά ευαγγέλια, με μερικά φανταστικά λόγια του Ιησού.

* Το ευαγγέλιο των Εβιονιτών: Γράφτηκε ανάμεσα στον 2ο και 4ο μ.Χ. αιώνα και περιέχει αποσπάσματα των ευαγγελίων τονίζοντας τα σημεία εκείνα που οι Εβιονίτες στήριζαν την αιρετική τους διδασκαλία.

* Το ευαγγέλιο των Αιγυπτίων: Φανταστικές συνομιλίες του Ιησού με τη Σαλώμη. Γράφτηκε μεταξύ 130 και 150 μ.Χ.

* Το ευαγγέλιο του Πέτρου: Γράφτηκε στα μέσα του 2ου μ.Χ. αιώνα και έχει σαν βάση του τα κανονικά ευαγγέλια γραμμένο με αντί-ιουδαϊκό πνεύμα.

* Το κατά Ματθαίον ψευδευαγγέλιο: Πλαστή μετάφραση του κατά Ματθαίου ευαγγελίου με προσθήκη θαυμάτων του Ιησού κατά την παιδική Του ηλικία.

* Το κατά Θωμά ευαγγέλιο: Γράφτηκε τον 2ο μ.Χ. αιώνα και εξιστορεί την παιδική ηλικία του Ιησού από το πέμπτο μέχρι το δωδέκατο χρόνο Του. Παρουσιάζει τον Ιησού να κάνει θαύματα.

* Η γέννηση της Μαρίας: Αφηγείται καθημερινές επισκέψεις αγγέλων προς την Παναγία. γράφτηκε τον 6ο μ.Χ. αιώνα.

* Το Αραβικό ευαγγέλιο της γεννήσεως: Φανταστικές διηγήσεις θαυμάτων που έγιναν την περίοδο της σκλαβιάς των Ισραηλιτών στην Αίγυπτο. Γράφτηκε τον 7ο μ.Χ. αιώνα.

* Το ευαγγέλιο του Ιωσήφ του Τέκτονα: Γράφτηκε τον 4ο μ.Χ. αιώνα και εμφανίστηκε στην Αίγυπτο με σκοπό να αποδώσει τιμή στον Ιωσήφ.

* Η αποκάλυψη του Πέτρου: Συμβολικές οράσεις που αποδίδονται στον Πέτρο. Ο Ευσέβιος το αποκαλεί "νόθο".

* Πράξεις του Παύλου: Γράφτηκε στα μέσα του 2ου μ.Χ. αιώνα. Περιλαμβάνει την υποτιθέμενη χαμένη επιστολή του Παύλου στους Κορίνθιους με σκοπό να διδάξει την εγκράτεια.

* Πράξεις του Πέτρου: Γράφτηκε στο τέλος του 2ου μ.Χ. αιώνα και εξιστορεί συναισθηματική περιπέτεια της κόρης του Πέτρου.

* Πράξεις του Ιωάννου: Εξιστορεί την δήθεν επίσκεψη του Ιωάννη στη Ρώμη. Γράφτηκε στο τέλος του 2ου μ.Χ. αιώνα.

* Πράξεις του Ανδρέα: Το βιβλίο στο τέλος, αναφέρει το μαρτυρικό θάνατο του αποστόλου.

* Πράξεις του Θωμά: Γράφτηκε στο τέλος του 2ου μ.Χ. αιώνα, και το κείμενό του έχει σκοπό να τονίσει την αποχή από τη σχέση των δύο φύλων.

* Επιστολή του Πέτρου στον Ιάκωβο: Γράφτηκε στο τέλος του 2ου μ.Χ. αιώνα. Είναι μια φανταστική επινόηση για να στηριχθούν οι αιρετικές διδασκαλίες των Εβιονιτών.

* Η από Λαοδίκεια επιστολή: Αποτελεί "μάζεμα" διαφόρων φράσεων του Παύλου. Διατείνεται πως είναι η επιστολή που αναφέρεται στην προς Κολοσσαείς 4:16.

* Επιστολές του Παύλου προς Σενέκα: Γράφτηκαν τον 4ο μ.Χ. αιώνα θέλοντας να συστήσουν τον χριστιανισμό στους οπαδούς του Σενέκα.

* Τα γράμματα του Αβγάρου: Πιστεύεται πως τελικά το βιβλίο αυτό να έχει κάποια ιστορική βάση. Το βιβλίο εξιστορεί την ιστορία του βασιλιά της Βέροιας Αβγάρου, ο οποίος όταν αρρώστησε έμαθε για τα θαύματα του Ιησού και του έστειλε γράμμα που Του ζητούσε να έρθει στη Βέροια για να το θεραπεύσει. Ο Ιησούς του απάντησε πως έπρεπε να κάνει όλα όσα ήταν στο θέλημα του Πατέρα και πως μετά θα επέστρεφε στον ουρανό. Θα έστελνε όμως ένα μαθητή Του για τον θεραπεύσει. Λέγεται ότι ο μαθητής αυτός ήταν ο Θαδδαίος.

(Παρ' ότι το παραπάνω site δεν είναι Ορθόδοξο η καταγραφή είναι αρκετά ακριβής.)


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Zenon
Δημοσιεύσεις: 113
Εγγραφή: Τετ Αύγ 01, 2012 3:07 pm

Re: Τα "απόκρυφα ευαγγέλια", μύθος και πραγματικότητα

Δημοσίευσηαπό Zenon » Τετ Σεπ 26, 2012 10:39 pm

Ψευδείς διαδόσεις και αυθεντικές μαρτυρίες: η αλήθεια για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού
26 Σεπτεμβρίου 2012

Εικόνα

Το Τμήμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου απαντά σε μυθεύματα των ημερών μας προβάλλοντας την αυθεντική αλήθεια των Βιβλικών κειμένων για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού.

Η αλήθεια για το πρόσωπο και τη ζωή του Χριστού δεν στηρίζεται σε ψευδείς και ανώνυμες διαδόσεις, αλλά σε τεκμηριωμένα στοιχεία χιλιάδων χειρογράφων, ιστορικές αναφορές, αυθεντικές πληροφορίες και μαρτυρίες ζωής. Τα Ευαγγέλια που περιγράφουν τη ζωή του Χριστού δεν είναι ανώνυμα ή ψευδεπίγραφα και ανεύθυνα κείμενα, αλλά επώνυμες και υπεύθυνες καταθέσεις αυτοπτών και αυτηκόων μαρτύρων και ανθρώπων που σφράγισαν με το αίμα τους την μαρτυρία τους.

Ο ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει χαρακτηριστικά στον παραλήπτη του έργου του, ότι το ευαγγέλιό του στηρίζεται στη μαρτυρία των αυτοπτών και αυτηκόων μαρτύρων του ιστορικού Ιησού: «όπως μας τα παρέδωσαν εκείνοι που από την αρχή ήταν αυτόπτες μάρτυρες και έγιναν κήρυκες του ευαγγελίου… για να βεβαιωθείς ότι τα γεγονότα που διδάχθηκες είναι αυθεντικά» (Λουκά 1, 2.4).

Αυθεντικός είναι και ο λόγος του αυτόπτη και αυτήκοου μαθητή του Ιησού, του Ιωάννη, ο οποίος με απόλυτη σαφήνεια αναφέρει στην Α΄ Καθολική Επιστολή του, ότι οι πληροφορίες των Αποστόλων για τον Χριστό προέρχονται από προσωπική τους αυτοψία και αυτηκοΐα: «σας γράφουμε για τον ζωοποιό Λόγο, που υπήρξε εξαρχής. Τον ακούσαμε και τον είδαμε με τα ίδια μας τα μάτια. Μάλιστα τον είδαμε από κοντά, και τα χέρια μας τον ψηλάφισαν… Καταθέτουμε, λοιπόν, τη μαρτυρία μας και σας μιλάμε για την αιώνια ζωή… Αυτό που είδαμε κι ακούσαμε το αναγγέλλουμε και σ’ εσάς, για να συμμετάσχετε κι εσείς μ’εμάς στην ίδια κοινωνία…» (Α΄ Ιω. 1,1.2.3).

Επίσης ο Απόστολος Πέτρος γράφει χαρακτηριστικά στους παραλήπτες της επιστολής του: «δεν στηριχθήκαμε σε επιτηδευμένους μύθους, αλλά σας γνωστοποιήσαμε τη δύναμη και την παρουσία του Ιησού Χριστού, γιατί είδαμε με τα μάτια μας το μεγαλείο του» (Β΄ Πέτρ. 1, 16).

Αλλά και η ίδια η Εκκλησία, που κάλυψε με το κύρος της τα κείμενα αυτά, είναι μια πολυάνθρωπη κοινωνία, που εκτείνεται αδιάκοπα και διαχρονικά από την εποχή του Χριστού μέχρι σήμερα. Με τη συλλογική μνήμη της βεβαιώνει την ευαγγελική αλήθεια για το πρόσωπο και τη ζωή του Χριστού.

Ήδη από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους υπήρξαν αρκετοί αιρετικοί που θέλησαν να παραχαράξουν την μαρτυρημένη και βεβαιωμένη αλήθεια των Ευαγγελίων και της Εκκλησίας, γράφοντας για τον Χριστό μυθώδεις αφηγήσεις με φαντασία και νοσηρές αντιλήψεις. Έτσι εμφανίστηκαν και τα λεγόμενα «απόκρυφα ευαγγέλια», που απέκρουσε η Εκκλησία καθιερώνοντας τον «Κανόνα της Καινής Διαθήκης» με τα είκοσι επτά βιβλία.

Είναι πραγματικά απαράδεκτο να προβάλλεται κάποιο απόσπασμα παπύρου, που όπως υποστήριξαν αρκετοί ειδικοί επιστήμονες (π.χ. ο Stephen Emmel,καθηγητής της Κοπτολογίας του Πανεπιστημίου Münster της Γερμανίας, και ο Βρετανός καθηγητής του Πανεπιστημίου Durham Francis Watson) φαίνεται ότι είναι πλαστό ή στην καλύτερη περίπτωση προέρχεται από το απόκρυφο ευαγγέλιο του Θωμά στην κοπτική γλώσσα, με φράση που αποδίδεται στον Χριστό και λέει «η γυναίκα μου». Με δυο λόγια παραμερίζουμε ή και απορρίπτουμε ολόκληρη την μαρτυρία της Καινής Διαθήκης και σύνολη την γραπτή και προφορική παράδοση της Εκκλησίας για να πιστέψουμε στην ψευδώνυμη και ψευδεπίγραφη «αποκάλυψη» ότι ο Χριστός ήταν νυμφευμένος.

Στην επιστημονική έρευνα και στον ακαδημαϊκό λόγο χρειάζεται πρωτίστως σοβαρότητα, υπεύθυνη επιχειρηματολογία και τεκμηριωμένα στοιχεία. Ας μην παίζουμε με τα ιερά και τα όσια ενός πονεμένου λαού και τις πνευματικές αξίες της ανθρωπότητας με χυδαιολογίες που δείχνουν το περίσσευμα της καρδίας των υβριστών και το θλιβερό πνευματικό, ηθικό και πολιτιστικό τους επίπεδο.

Στην Κύπρο,όπως και σ’ολόκληρο τον κόσμο, υπάρχουν άγιοι άνθρωποι που ακολούθησαν τον Χριστό και έδωσαν γι’ αυτόν την ζωή τους. Ο τελικός σκοπός της ζωής του ανθρώπου είναι η αγιότητα. Αν δεν μπορούμε βασικές αλήθειες της διδασκαλίας του Χριστού και της Εκκλησίας να τις καταλάβουμε και να τις βιώσουμε, τουλάχιστον ας μην τις διαβάλλουμε και τις διασύρουμε.

Πηγή: http://www.pemptousia.gr




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 41 και 0 επισκέπτες