Η Κρίσις των Πνευματικών και Οικονομικών Αξιών

Η Ορθοδοξία απέναντι στις προκλήσεις της σημερινής εποχής.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Η Κρίσις των Πνευματικών και Οικονομικών Αξιών

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Αύγ 29, 2012 7:59 am

Βαρθολομαίος "Η Κρίσις των Πνευματικών και Οικονομικών Αξιών εις τας Ημέρας μας"
Παρασκευή, 05 Φεβρουάριος 2010
Συντάχθηκε απο τον/την Romfea.gr 20:32

Εικόνα

Παρακάτω ακολουθεί απόσπασμα της ομιλίας του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, κατά την διάρκεια του Δείπνου που παρέθεσε προς τιμήν του, το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο:

"...Εις την «μετανεωτερικήν» εποχήν, εις την οποίαν έχομεν εισέλθει, αι παραδοσιακαί πνευματικαί αξίαι του Χριστιανικού κόσμου, εις τον οποίον ανήκει τόσον η Ελλάς όσον και το Ηνωμένον Βασίλειον, έχουν παύσει προ πολλού να θεωρούνται αυτονόητοι.

Παλαιότερον εδίδετο στοιχειώδης, τουλάχιστον, προσοχή εις την υπογράμμισιν του Ευαγγελιστού Ιωάννου ότι «παν το εν τω κόσμω, η επιθυμία της σαρκός και η επιθυμία των οφθαλμών και η αλαζονεία του βίου, ουκ έστιν εκ του Πατρός, αλλ’ εκ του κόσμου εστί.

Και ο κόσμος παράγεται και η επιθυμία αυτού» (Α Ιω. 2, 16), και εξετιμάτο η ολιγάρκεια, η εγκράτεια, η σωφροσύνη, η αποφυγή της απληστίας, της υπερβολής και της επιδείξεως.

Επεκράτει φρόνημα ταπεινόν, αγαπητικόν, μεταδοτικόν, ευεργετικόν, φιλάνθρωπον, απέρπερον! Όμως, ο κατακλυσμός των Μέσων Γενικής Ενημερώσεως, εις τον τομέα της ψυχαγωγίας κυρίως, συστηματικώς και επιμόνως από του παρελθόντος αιώνος προβάλλει - και εν πολλοίς επιβάλλει!- ένα πρότυπον βίου, το οποίον μακράν απέχει από εκείνο το οποίον προβάλλει το Ευαγγέλιον και ενεστερνίσθησαν και εβίωσαν επί αιώνας οι πατέρες μας.

Ο προβαλλόμενος σήμερον ανθρώπινος τύπος είναι ο εγωκεντρικός εκείνος που διαθέτει και επιδεικνύει, και δη και προκλητικώς, εύκολον πλούτον και ικανόν να του ικανοποιήση κάθε επιθυμίαν, να εξαγοράση δι’ αυτού τα πάντα, από συνειδήσεις μέχρι πολιτικήν δύναμιν και εξουσίαν, που διαθέτει νεανικόν σφρίγος και αλκήν, σιδηράν υγιείαν, ελευθερίαν ανεμπόδιστον μέχρις ασυδοσίας, δια να απολαύση όσα η αχαλίνωτος σαρξ επιθυμεί.

Προς επιτυχίαν αυτών αι ηθικαί αναστολαί ευκόλως υποχωρούν, η αξία του προσώπου του συνανθρώπου μηδενίζεται μέχρις ηθικής η και φυσικής ακόμη εξοντώσεώς του, το περιβάλλον υφίσταται βιαίαν κατάχρησιν και περιφρονείται κ.ο.κ.

Βεβαίως πρόκειται όχι απλώς περί οικτράς φρεναπάτης, αλλά περί «ύβρεως», με την αρχαιοελληνικήν φιλοσοφικήν της λέξεως έννοιαν, την οποίαν, κατά τον πολύν Ηράκλειτον είναι μεγαλυτέρα ανάγκη να σπεύσωμεν να κατασβέσωμεν, παρά την πυρκαϊάν: «Ύβριν χρη σβεννύναι μάλλον, η πυρκαϊήν»!

Διότι και ο πλούτος είναι συνήθως αβέβαιος, και η νεότης είναι προσωρινή, και η υγιεία επισφαλής, και ο συνάνθρωπος από πάσης πλευράς υπολογίσιμος, ανεξαρτήτως του εάν τον βλέπη κανείς ως «χαράν» του (υπό το φως της χριστιανικής αγάπης), η ως απειλήν και «κόλασίν» του (κατά τον άθεον φιλόσοφον), η και απλώς ως οχληρόν η αδιάφορον συνυπάρχον ον, (κατά το υπόδειγμα του πλουσίου του Ευαγγελίου με τον πτωχόν Λάζαρον).

Και επί πάσι τούτοις, ο θάνατος αργά η γρήγορα θα επέλθη, με δημοκρατικήν ισονομίαν! Παρά ταύτα, ο «άφρων πλούσιος» του Ευαγγελίου, ο πλεονέκτης, ο εγωκεντρικός, ο άφιλος, ο λιθοκάρδιος, έχει καταστή, πρωτοστατούσης της Εβδόμης Τέχνης, το ίνδαλμα των ημερών μας, με αποτέλεσμα, εξαιρέσει μικράς φιλοσόφου και θεοφιλούς μειοψηφίας, οι σύγχρονοι άνθρωποι να χωρίζωνται εις δύο κατηγορίας: Εις τους «υβριστάς», οι οποίοι έχουν επιτύχει την κινηματογραφικήν αυτήν χίμαιραν, όπως δι’ ολίγων την περιεγράψαμε, και εις τους μανιωδώς επιθυμούντας να καταστούν και αυτοί εξ ίσου υβρισταί, αδιαφορούντες συνήθως δια τα μέσα η τας συνεπείας. Και καθώς «εν τω υπερηφανεύεσθαι τον ασεβή εμπυρίζεται ο πτωχός» (Ψαλμ. 9, 23), η «ύβρις» και η «πύρωσις» δημιουργούν ένα φαύλον κύκλον, ο οποίος παράγει μόνον δυστυχίαν και δάκρυα και μίσος και απογοητεύσεις!

Με εξαίρεσιν, λοιπόν, τους ολίγους, οι οποίοι, εχόμενοι στερρώς των χριστιανικών αξιών, φεύγουν τας μαγγανείας της νέας Κίρκης, και, είτε έχουν οικονομικήν άνεσιν είτε όχι, ζουν και συμπεριφέρονται θεοκεντρικώς, χρησιμοποιούντες ευεργετικώς και φιλανθρωπικώς τον καλώς κτηθέντα πλούτον των οι μεν, αξιοπρεπώς και αγογγύστως αντιπαλαίοντες την έντιμον πενίαν των, οι δε, οι άλλοι, οι πολλοί, κτίζουν τρόπον τινά ένα νέον Πύργον της Βαβέλ, ο οποίος έχει ποικιλίαν ονομάτων: χρηματιστηριακούς ακροβατισμούς, καταδολίευσιν ξένου η δημοσίου πλούτου, ασυλογίστους υπερδανεισμούς, τοκογλυφίας, εγκλήματα, ανθρωποκτονίας κ.ο.κ., αλλά, θάττον η βράδιον, κατ’ αδήριτον νομοτέλειαν, ο πύργος αυτός θα καταρρεύση!

Και η κατάρρευσις έχει αρχίσει με την διαβόητον «κρίσιν», η οποία ενέσκηψεν ιδίως από του παρελθόντος έτους και ταλανίζει πλέον δεινώς την παγκόσμιον κοινότητα.

Την ωνόμασαν «οικονομικήν κρίσιν», «χρηματιστηριακήν κρίσιν» κ.λπ. Ανεζητήθησαν οι υπεύθυνοι αυτής εις τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, επεσημάνθησαν οι λεγόμενοι «golden boys», εκατηγορήθησαν κυβερνητικοί αξιωματούχοι και άλλοι, οι οποίοι και εδέχθησαν επί της κεφαλής των την αγανάκτησιν και κατακραυγήν της θλιβεράς στρατειάς των νεοανέργων, των νεοπτώχων, όλων εκείνων οι οποίοι είδον αιφνιδίως να καταρρέη εις σωρόν ερειπίων η ζωή των, η αξιοπρέπειά των, τα όνειρά των, ενδεχομένως και η οικογένειά των!

Πολλαί δε μέθοδοι δοκιμάζονται και πολλά μέτρα λαμβάνονται υπό των κρατικών κυβερνήσεων και των διακρατικών οργανισμών δια την επούλωσιν της φοβεράς παγκοσμίου πληγής. Φοβούμεθα όμως ότι θα παραμείνουν ατελέσφορα, η θα έχουν προσωρινήν μόνον επιτυχίαν, εφ’ όσον αγνοείται και αφήνεται ανέπαφος η ρίζα και αιτία του κακού, η οποία ευρίσκεται, ως εκ των προλεχθέντων αντιλαμβάνεσθε, πολύ βαθύτερα.

Η λέξις «κρίσις», αγαπητοί παρόντες, εις την ωραίαν ελληνικήν γλώσσαν μας έχει και την έννοιαν της δίκης. Με αυτήν την έννοιαν την συναντώμεν κατ’ επανάληψιν εις την Αγίαν Γραφήν: «Δια τούτο ουκ αναστήσονται ασεβείς εν κρίσει» (Ψαλμ. 1, 5), «Την κρίσιν πάσαν δέδωκε τω Υιώ» (Ιωάν. 5, 22).

«Νυν κρίσις εστί του κόσμου τούτου» (Ιωάν. 12, 31) κ.λπ. Μέχρι προσφάτως, όταν ενέσκηπτε μία μεγάλη κοινή συμφορά, οι Χριστιανοί συνήθιζον να λέγουν: «Θεία δίκη»!, υπονοούντες ότι ελειτούργει η παιδαγωγική ράβδος του Θεού, εξ αιτίας του πλεονασμού της αμαρτίας και της αποστασίας! Το έλεγον εις περιπτώσεις πολέμων, σεισμών, θεομηνιών, ξηρασίας, πλημμύρας, επιδημίας φοβερών ασθενειών κ.τ.τ. Σήμερον ομιλούμεν μόνον περί «κρίσεων». «Κρίσις» εις τας σχέσεις της α χώρας με την β , «κρίσις» εις τας σχέσεις των κοινωνικών τάξεων, «κρίσις» εις την πολιτικήν, «κρίσις» εις την οικονομίαν κ.ο.κ. Διερωτώμεθα με την απλότητα και την αφελότητα της καρδίας ενός μέσου πιστού: -Μήπως και εν προκειμένω πρόκειται απλώς περί «Θείας δίκης»; Μήπως ηνέχθη ο Θεός την μεγάλην αυτήν συμφοράν δια να αφυπνισθώμεν από τον θανατηφόρον λήθαργον της αμαρτωλού φαντασιώσεώς μας;

Μήπως εις την «μοντέρναν» αμαρτίαν της συγχρόνου «ύβρεως» χάριν του «μοντέρνου» ειδώλου του ευδαιμονισμού, εχρησιμοποίησεν η αγάπη Του «μοντέρνα» μέσα παιδαγωγίας, επιτρέψασα την κατάρρευσιν των τραπεζών, των χρηματιστηρίων, της παγκοσμίου αγοράς; Εκείνος, ο Οποίος κάποτε εισήλθεν εις τον Ναόν των Ιεροσολύμων και «εξέβαλε πάντας τους πωλούντας και αγοράζοντας εν τω Ιερώ, και τας τραπέζας των κολλυβιστών κατέστρεψε» (Ματθ. 21, 12), μήπως εισήλθε και εις το «ιερόν του χρήματος» και ανέτρεψεν αιφνιδίως τα είδωλα των οικονομικών βεβαιοτήτων, δια να έλθωμεν εις εαυτούς, να κάμωμεν μίαν νέαν ιεράρχησιν αξιών και προτεραιοτήτων εις την ζωήν μας;

Δια να ενθυμηθούμε την ευλογημένην λιτότητα και ολιγάρκειαν, την οποίαν ο Ίδιος μας εδίδαξεν έργω και λόγω, δια της οποίας αφήνεται φιλανθρώπως χώρος και δια τον «πλησίον» μας; Δια να εξέλθωμεν από την κτηνωδίαν του ακράτου καταναλωτισμού, ο οποίος μετατρέπει την ανθρωπίνην κοινωνίαν εις αγέλην λύκων; (Παρενθετικώς σημειούμεν ότι ο όρος «καταναλωτική κοινωνία», όχι απλώς είναι αδόκιμος, αλλά συνιστά αντίφασιν εν τοις όροις. Ο καταναλωτισμός προϋποθέτει παμφαγικάς διαθέσεις, ενώ η κοινωνία, εγκράτειαν, λιτότητα, δόσιν, παραχώρησιν, αγάπην και θυσίαν!).

Μήπως δια να ίδωμεν το χρήμα ως «χρήμα», δηλαδή ως εργαλείον και όχι ως κτήμα, δηλ. μόνιμον απόκτημα; Ως «νόμισμα», δηλαδή κάτι το οποίον νομίζομεν ότι είναι ιδικόν μας, ενώ εις την πραγματικότητα δεν μας ανήκει, αλλ’ είμεθα απλοί διαχειρισταί του;

Μήπως δια να αποδεχθώμεν την οικονομίαν όχι ως «χαμοθεόν» και μέτρον των πάντων, αλλ’ ως απλήν τακτοποίησιν των του οίκου μας (είτε κατά κυριολεξίαν, είτε της χώρας είτε του κόσμου όλου) συμφώνως προς τον Νόμον (εννοούμεν τον Νόμον του Θεού, δηλ. τον Νόμον της αγάπης); Άλλωστε, η λέξις οικονομία εκείθεν προέρχεται: οίκος + νόμος, και αυτό υπονοεί!

Δια να παύσωμεν να αισθανώμεθα αυτάρκεις και ανενδεείς της χάριτός Του, και να στραφώμεν εν πίστει και εκζητήσωμεν ταπεινώς και επ’ ελπίδι τον «υπερβάλλοντα πλούτον της χάριτος αυτού εν χρηστότητι εφ’ ημάς» (Εφεσ. 2, 7) και της αγάπης Του; Ούτω διερωτώμεθα, η μάλλον αυτό ακριβώς πιστεύομεν!...

..."

Πηγή: www.romfea.gr

Εξαιρετική πνευματική ερμηνεία του Παναγιωτάτου για τις αιτίες της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Η Κρίσις των Πνευματικών και Οικονομικών Αξιών

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Αύγ 29, 2012 8:00 am

Zιμπάμπουε Γεώργιος: "Με πίστη στο Θεό θα αντιμετωπίσουμε την κρίση"
Ο έξαρχος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αθήνα υπογραμμίζει τη δύναμη της πίστης στο Θεό

Τελευταία Ενημέρωση: Jul 29, 2010
του Ζαχαρία Γεωργούση

Υπάρχει αξιόπιστη… συνταγή για την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης και ποια είναι αυτή; Οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών την έχουν ήδη προτείνει με σειρά εξοντωτικών μέτρων στους κυβερνώντες της χώρας μας. Αρκεί αυτό, χωρίς Θεό; Διότι οι δείκτες μπορεί να ευημερήσουν κάποια στιγμή, οι πιστοί όμως θα δυστυχήσουν. Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα δίνεται από τον Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε και Έξαρχο του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, Γεώργιο ο οποίος στα δημοσιονομικά, αλλά και ηθικά αδιέξοδα που ταλανίζουν την κοινωνία μας προτείνει την δοκιμασμένη λύση της «προσφυγής» στην πίστη.

Σε μια σύντομη συζήτηση στο γραφείο της Εξαρχίας στην Αθήνα, λίγο πριν αναχωρήσει για την επαρχία του, ο κύριος Γεώργιος ήταν αποκαλυπτικός και αρκούντως καυστικός για όσους τούτη την κρίσιμη ώρα – κοσμικούς ηγέτες και ένα μέρος του λαού – δεν επικαλούνται τη Θεϊκή βοήθεια.

«Σε αυτές τις στιγμές της κρίσης που βιώνουμε φαίνεται να χάνουμε πολλές φορές την πίστη και την ελπίδα μας προς το Θεό και αναζητούμε λύσεις πρόσκαιρες, χωρίς να επικαλούμαστε τη βοήθεια του Υψίστου, ο οποίος μέσα από την ιστορία του Έθνους μας ποτέ δεν μας εγκατέλειψε γιατί η πίστη μας ήταν δυνατή» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε και συνεχίζει με παρρησία: «Αυτή η πίστη προς τον Τριαδικό Θεό και την Παναγία, έδωσε θάρρος και δύναμη στους πατέρες μας να ξεκινήσουν τον αγώνα κατά του τουρκικού ζυγού. Αυτή η πίστη βοήθησε το Έθνος μας να ξεπεράσει πολλές άλλες κακουχίες και αυτή η πίστη μπορεί να μας βοηθήσει ακόμη και σήμερα να έρθουμε πιο κοντά στο Θεό, ο οποίος σαν καλός πατέρας θα μας βοηθήσει και πάλι να ανακάμψουμε».

Υπό…πολιορκία η Ελλάδα

Μερικές ημέρες πριν από τον Ιερό Ναό Αγίας Μαρκέλλας στο Βοτανικό, όπου προεξήρχε των λατρευτικών εκδηλώσεων, ο Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε Γεώργιος, στηλίτευσε εμμέσως πλην σαφώς το κλείσιμο των λιμανιών, καθώς και τις εγωιστικές συμπεριφορές που δημιουργούν προβλήματα καταμεσής της τουριστικής περιόδου δίνοντας το άλλοθι σε….αλλότριες δυνάμεις να θέσουν την Ελλάδα υπό … πιστοληπτική πολιορκία.

«Σήμερα η πατρίδα μας μπορεί να μη χρειάζεται να εμπλακεί σε πολεμική σύρραξη, ωστόσο, οι καταστάσεις την αναγκάζουν να εμπλακεί σε ένα οικονομικό πόλεμο, όπου δυστυχώς επιβιώνουν πάντα οι μεγάλες δυνάμεις, ενώ οι ασθενέστερες δυνάμεις πολιορκούνται και υποχρεώνονται να ακολουθήσουν τα μονοπάτια που χαράζουν οι άλλοι» είπε με νόημα ο κύριος Γεώργιος. Έστειλε, μάλιστα, μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ασκώντας έντονη κριτική στους κύκλους που οδήγησαν το λαό μας στην απαξίωση των ηθικών αξιών προτάσσοντας τον ωφελιμιστικό ατομικισμό και το αλαζονικό «εγώ» αδιαφορώντας, παράλληλα, για το μέλλον του κοινωνικού συνόλου.

«Η χώρα μας δεν έχει βαριά βιομηχανία. Έχει, όμως, ηθικές αξίες. Έχει φιλότιμο, έχει πίστη και μια πνευματική παράδοση που μπορεί να τη βοηθήσει να σταθεί στα πόδια της φτάνει όλοι μαζί ενωμένοι και μακριά από εγωκεντρικές συμπεριφορές, να αγωνιστούμε και να προστατεύσουμε όσα μας χάρισε ο Θεός μέσα από τους αγώνες και τις θυσίες των πατεράδων μας» τόνισε με έμφαση απευθυνόμενος σε ένα κατάμεστο εκκλησίασμα το οποίο συχνά – πυκνά τον διέκοπτε μέσα από ένα παρατεταμένο χειροκρότημα. Ο Έξαρχος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας συνεπικουρούμενος από τον υπεύθυνο του Ιερού Ναού, Αρχιμανδρίτη Τιμόθεο Καψάλη, ο οποίος για μια ακόμη φορά οργάνωσε με σύνεση και απόλυτη επιτυχία το διήμερο των λατρευτικών εκδηλώσεων, τέθηκαν επικεφαλής δεκάδων κληρικών για τη λιτάνευση της ιεράς εικόνας της Αγίας Μαρκέλλας στους δρόμους του Βοτανικού. Παρά την απουσία της Αστυνομίας για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, πράγμα που δημιούργησε προβλήματα στην ασφαλή περιφορά της ιεράς εικόνας, χιλιάδες πιστών ακολούθησαν τη λιτανεία ακούγοντας - λίγο πριν την ολοκλήρωσή της - τον Σεβασμιώτατο Ζιμπάμπουε να μιλά με συγκίνηση για την ιεραποστολή στην Αφρική: «Η ιεραποστολή είναι σε καλό δρόμο με τις ευλογίες του Πατριάρχου Θεοδώρου, τη βοήθεια της Ελλαδικής και της Κυπριακής εκκλησίας, αλλά και των φίλων της ιεραποστολής. Έχουμε ιεραποστολική δραστηριότητα σε 52 από τις 56 Αφρικανικές χώρες. Κάθε χρόνο εγκαινιάζουμε κλινικές, σχολεία, ναούς, ορφανοτροφεία και ανοίγουμε πηγάδια με νερό. Η διανομή συσσιτίων βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα ανακουφίζοντας τον πόνο των Αφρικανών αδελφών και με τα προγράμματα της εξ’ αποστάσεως υιοθεσίας ευεργετούνται χιλιάδες φτωχά παιδιά, κυρίως, της υπο-σαχάριας Αφρικής».

Πηγή: www.amen.gr


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Η Κρίσις των Πνευματικών και Οικονομικών Αξιών

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τετ Αύγ 29, 2012 8:01 am

H ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΩΣ ΕΛΠΙΔΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Του Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνατίου

Εικόνα

Η κρίση που χτυπάει την πόρτα της Ελληνικής κοινωνίας, στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, δεν είναι πρωτόγνωρη. Αυτό, που πραγματικά φαίνεται να παρουσιάζεται για πρώτη φορά, είναι πως προβληματικές συμπεριφορές, που σχεδόν από την ίδρυση του νεότερου Ελληνικού κράτους αποδίδονταν σε μεγάλη μερίδα φορέων εξουσίας, (η ανεξέλεγκτη νομή της εξουσίας, ο νεποτισμός, η παράκαμψη της νομιμότητας, η αναξιοκρατία κλπ.) διαποτίζουν πλέον ευρύτατα στρώματα της κοινωνίας μας. Η απολυτοποίηση της ατομικής ευμάρειας, η μετά βίας ταύτιση της τρέχουσας ηθικής με τη νομιμότητα και ένας τρόπος ζωής με πρωτόγνωρες μορφές εκτόνωσης και διασκέδασης, έχουν αντικαταστήσει την ανθρώπινη συντροφικότητα με μία εξ αποστάσεως και εκ του ασφαλούς διαδικτυακή ψευδαίσθηση ανθρώπινης επικοινωνίας και οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στη διάβρωση του καθοριστικού πυλώνα στήριξης της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και κάθε κοινωνίας: δηλαδή του μέτρου. Με τον όρο αυτό δεν εννοούμε τόσο τον περιορισμό, που δεν επιτρέπει κάτι ή κάποιον να φτάσει στην υπερβολή, όσο τον πήχη μέτρησης του σωστού και του λάθους, του ηθικού και του ανήθικου, τελικά του κοινωνικά λειτουργικού και του κοινωνικά διαλυτικού. Διότι, ουσιαστικά, περί αυτού του τελευταίου πρόκειται. Το μέγα ερώτημα δεν είναι το εάν ο α ή ο β καταχράστηκαν δημόσιο χρήμα και πόσο. Το ερώτημα είναι το εάν και κατά πόσον η Ελληνική κοινωνία θα βυθιστεί στη σχετικότητα του ατομικισμού και θα αδυνατεί πλέον να ορίσει υπαρξιακή προοπτική, σύστημα αξιών και νόημα ζωής για τα μέλη της.

Ο τόπος αυτός, όχι ως γεωγραφικός προσδιορισμός αλλά ως πρόταση νοήματος ζωής, διδάσκει επί αιώνες πως η ολοκλήρωση της ανθρώπινης ύπαρξης περνάει μέσα από το επικίνδυνο ίσως, επώδυνο ενίοτε, τραυματικό συχνά αλλά λυτρωτικό εν τέλει ζύμωμα των ανθρωπίνων σχέσεων. Και εάν για κάτι έχει να καυχηθεί η ορθόδοξη Εκκλησία, είναι πως πότισε και το γένος των Ελλήνων όχι με αφηρημένα δόγματα αλλά με το μαρτυρικό ήθος των πιστών της, οι οποίοι ακολούθησαν την οδό της μυστικής κοινωνίας με τον Θεό της άπειρης αγάπης για τον άνθρωπο και συνάμα της φανέρωσης της αγάπης αυτής, μέσα από την ίδια τη ζωή τους, στον κόσμο.

Πίσω από σύμβολα και τελετές, εκκοσμικεύσεις και ανθρώπινες παραλείψεις, η Εκκλησία, με χίλιους δυο τρόπους προβάλλει στο πρόσωπο του Χριστού, και στα πρόσωπα των Αγίων της το ρεαλιστικό όραμα μιας ζωής, η οποία βρίσκει το νόημά της, όταν συναντά τον αγαπημένο «πλησίον» και όταν προσφέρει, ή καλύτερα προσφέρεται, στον κατατρεγμένο και αδικημένο κάθε εποχής. Την ώρα που η αρπακτικότητα των διαφημιζομένων και ο κυνισμός των κρατούντων θα προσπαθούν να μας πείσουν πως δεν είμαστε παρά μόνο περιστασιακός συνδυασμός κυττάρων και ενζύμων, η Εκκλησία θα καλεί σε μία διαρκώς μεταμορφούμενη κοινωνία, στηριγμένη στην ανεκτίμητη αξία του ανθρωπίνου προσώπου, στην κατ΄ εικόνα και ομοίωση με τον Θεό της αγάπης καταγωγή του και στο μεγαλείο του προορισμού του, επίγειου και επουράνιου.

Η Εκκλησία, παράλληλα με την κυρίως πνευματική αποστολή της, θα συνεχίσει και το φιλανθρωπικό της έργο: τη λειτουργία των ιδρυμάτων της, τα συσσίτιά της, την προσωπική μέριμνα κληρικών και λαϊκών της για την καθημερινή αδικία που χτυπάει την πόρτα των περιθωριοποιημένων συμπολιτών μας, καθώς και πολλά άλλα, τα περισσότερα αφανή. Στις δύσκολες μέρες που έρχονται, όλα αυτά ίσως και να της δώσουν νέα θέση στη συνείδηση των ανθρώπων. Ίσως και να δει περισσότερους να έρχονται κοντά της. Δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός της. Η Εκκλησία δεν επιδιώκει να εντάξει. Η Εκκλησία εργάζεται για να μεταμορφώσει. Μέσα από αυτόν τον δρόμο, θα αγωνίζεται να χορτάσει την πείνα για ψωμί, αλλά συγχρόνως θα την χρησιμοποιεί και σαν εικόνα για μιαν άλλου είδους πείνα, πείνα για μια ζωή ποιοτικότερη, αληθινή, αιώνια, ζωή πραγματικής κοινωνίας προσώπων και όχι επιβίωση ατομικών υπάρξεων.
Αν επιτύχει σ΄ αυτή την υπέρβαση, θα έχει προσφέρει στην ελληνική κοινωνία του 21ου αιώνα συνοχή πολύτιμη, την ώρα που υπέροχες θεωρίες και αναπαλαιωμένα οράματα αναζητούν μάταια στέγη. Και αυτή η συνοχή θα είναι αποτελεσματική απάντηση σε μια πρόκληση που πλησιάζει και που μας βρίσκει μοιραίους και άβουλους να καρτερούμε κάποιο θαύμα.

Πηγή: Ι.Μ.Δημητριάδος (http://www.imd.gr)


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 39 και 0 επισκέπτες