Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Δύο ερωτήσεις προς εξελικτικούς

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:23 pm

Δύο ερωτήσεις προς εξελικτικούς:

Συμφωνα με την ἀποψη των εξελικτικών οι έξι ημέρες της Δημιουργίας δεν είναι 24 ώρες η κάθε μία. Αν ήταν 24ωρες πώς θα έπρεπε ο Θεός να το πει; Το "ἐγένετο ἑσπέρα καὶ ἐγένετο πρωΐ" από το 1ο κεφ. της Γενέσεως τι σας λέει;

Η Γένεση λέει "...καὶ ἐγένετο ἑσπέρα καὶ ἐγένετο πρωΐ, ἡμέρα μία... δευτέρα... τρίτη..." κλπ., τόσο απλά όπως και το καταλαβαίνουμε, και οι εξελικτικοί λένε ότι εννοεί μεγάλα χρονικά διαστήματα εκατομμυρίων ετών. Δηλ. για να δέχονταν οι εξελικτικοί 24ωρα τι θα έπρεπε να γραφει;



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:30 pm

(3η Συνέχεια)
Αποσπάσματα από το βιβλίο: "Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ"

5. Γιά τό «πῶς» ἔγινε ὁ κόσμος

α. Ἡ Ἁγία Γραφή μᾶς μιλάει μόνο γιά τό «ποιός» ἔκανε τόν κόσμο καί ὄχι γιά τό «πῶς» ἔγινε ὁ κόσμος. Τόν κόσμο τόν ἔκανε ὁ Θεός καί ἡμεῖς στό «Πιστεύω» μας ὁμολογοῦμε τόν Θεό «ποιητήν οὐρανοῦ καί γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων». Τό θέμα ὅμως «πῶς» ἔγινε ὁ κόσμος δέν μᾶς τό ἀπαγορεύει ἡ πίστη μας νά τό ἐρευνήσουμε ἐπιστημονικά μέ βάση βέβαια αὐτά πού ἡ Γένεση μᾶς καταθέτει μέ ἁπλότητα.

Στό ἐρώτημα, γιατί ὁ Θεός δέν μᾶς ἀποκάλυψε καί τό πῶς ἀκριβῶς ἔγινε ἡ δημιουργία, ὁ Μ. Βασίλειος ἀπαντᾶ ὅτι ὁ Θεός μᾶς ἔδωσε τόν νοῦν,πού πρέπει νά τόν γυμνάζουμε καί νά βρίσκουμε τά μυστικά τῆς δημιουργίας: «Παρέλιπε δέ ἡ ἱστορία - τῆς δημιουργίας ἡ ἱστορία – τόν ἡμέτερον νοῦν γυμνάζουσα πρός ἐντρέχειαν, ἐξ ̓ ὀλίγων ἀφορμήν παρεχομένη ἐπιλογίζεσθαι τά λειπόμενα» (Εἰς τήν Ἑξαήμερον MPG29,33Β). Τό νά ποῦμε ὅτι ἡ Ἁγία Γραφή μᾶς λέγει ὄχι μόνο γιά τό «ποιός» ἔκανε τόν κόσμο,ἀλλά καί γιά τό «πῶς» ἔγινε ὁ κόσμος – ἕνα λάθος πού γινόταν παλαιότερα – μᾶς ὁδηγεῖ σέ σύγχυση καί στήν ἀνάγκη νά ἐναρμονίσουμε τήν ἐπιστήμη μέ τίς ἁπλές διηγήσεις τῆς Γενέσεως περί δημιουργίας.

Ἀλλά «ἡ ὀρθόδοξη θεολογία τῆς μακραίωνης παράδοσης δέν παγιδεύτηκε σέ καμιά ἀνάγκη ἐναρμόνισης ἐπιστήμης καί θρησκείας καί μπόρεσε νά δεῖ χωριστά τά θέματα τοῦ ποιός δημιούργησε τόν κόσμο, καί τοῦ πῶς δημιουργήθηκε. Τά δυό ἀνεξάρτητα ἐπίπεδα,τῆς θεολογίας καί τῆς ἐπιστήμης, συνενώθηκαν λειτουργικά, καί δέν ἐννοήθηκαν ποτέ διαλεκτικά» (Ματσούκας, Δογματική καί Συμβο-λική Θεολογία Β, σελ. 168). Τό θέμα λοιπόν τοῦ «πῶς» τῆς δημιουργίας ἀνήκει στήν ἐπιστημονική ἔρευνα καί ἀσφαλῶς, ὅπως μᾶς λέγει πάλι ὁ Μ. Βασίλειος, ἀπό τήν ἔρευνα αὐτή τρανώνεται ὁ θαυμασμός μας πρός τόν Θεό.(12)

__________________________________________________________________________________________

12. «Οὐ γάρ ἐλαττοῦται ἡ ἐπί τοῖς μεγίστοις ἔκπληξις,ἐπειδάν ὁ τρόπος καθ ̓ ὅν γίνεταί τι τῶν παραδόξων ἐξευρεθῇ· εἰ δέ μή ἀλλά τό γε ἁπλοῦν τῆς πίστεως ἰσχυρότερον ἔστωτῶν λογικῶν ἀποδείξεων» (Εἰς τήν Ἑξαήμερον, MPG29,25Α).

___________________________________________________________________________________________


β. Τό δεύτερο τό ὁποῖο παρατηροῦμε ἀπό τίς ἀξιοσημείωτες ἀπόψεις τοῦ Μ. Βασιλείου καί τοῦ ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης, πού ἀναφέραμε γιά τό «πῶς» τῆς δημιουργίας, ὅτι δηλαδή τά ὄντα προῆλθαν ἀπό σπερματικές καταβολές πού ἔβαλε 30ἀπό τήν ἀρχή ἡ δημιουργική ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, εἶναι ὅτι κατά τήν ἑρμηνεία αὐτή δεχόμαστε, κατά κάποια ἀναλογία, ὁμοιότητες μέ τίς θέσεις τῶν ἐξελικτικῶν. Κατά τήν ἑρμηνεία αὐτή τάδιάφορα εἴδη δέν δημιουργήθηκαν ἀπό τήν ἀρχή μέ τήν τωρινή τους μορφή, ἀλλά προῆλθαν, ξαναλέγομε, ἀπό σπερματικές καταβολές, πού ἔβαλε στήν γῆ ὁ Θεός. Πραγματικά, ἐξέλιξη εἶναι τό νά ποῦμε αὐτό πού λέγει ὁ Γρηγόριος Νύσσης, ὅτι μέ μία ἀκαριαία ἐνέργειά του ὁ Θεός δημιούργησε ἀρχικά ὅλες τίς καταβολές τῶν ὄντων καί μετά ἄρχισε ἡ δυναμική ἐξέλιξη αὐτῶν τῶν καταβολῶν καί ἡ φανέρωση ὅλων τῶν ποικιλιῶν τοῦ σύμπαντος.

Μέ τόν τρόπο αὐτό δέχονται οἱ ἐπιστήμονες θεολόγοι, ὅτι κατασκευάστηκε καί ὁ ἄνθρωπος. «Ἡ καταβολή του βρίσκεται στό σύνολο τῶν καταβολῶν. Ἑπομένως ἡ ἀρχική του ὕπαρξη δέν εἶναι ἡ ἱστορική τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας, ἀλλά ἀγενής καί σπερματική. Ἀκριβῶς σέ τούτη τήν σπερματική καταβολή ἐνυπάρχει μέ τήν θεία πρόγνωση καί δύναμη τό κατ ̓ εἰκόνα καί καθ ̓ ὁμοίωσιν, ὅπως καί ἡ δυνατότητα γιά τόν σχηματισμό σέ ἄνδρα καί γυναίκα» (Ματσούκας, Δογματική καί Συμβολική Θεολογία Β, σελ. 173).(13)

___________________________________________________________________________________________

13. Αὐτό πρέπει νά τό ἔχουμε πολύ σοβαρά ὑπ ̓ ὄψιν, γιατίδιαφορετικά μπορεῖ κανείς νά πλανηθεῖ – ὅπως καί συνέβη σέ ξένους θεολόγους – καί νά νομίσει ὅτι ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης στό ἔργο του Περί κατασκευῆς ἀνθρώπου πλατωνίζει καί δέχεται δύο δημιουργίες τοῦ ἀνθρώπου: τήν μία τοῦ ἰδεατοῦ καί «ἀγενοῦς» ἀνθρώπου καί τήν ἄλλη τοῦ ἱστορικοῦ Ἀδάμ.«Τούτη τήν παρερμηνεία – λέγει ὁ δογματολόγος Ματσούκας– ἔκαναν μεγάλα καί φανταχτερά ὀνόματα τῆς ξένης θεολογίας, καί φυσικά ἀκολούθησαν καί δικοί μας πατρολόγοι. Ἁπλούστατα ὁ πρῶτος αὐτός ἄνθρωπος εἶναι ὁ σπερματικός, ἡ σπερματική καταβολή πού ἔγινε «συλλήβδην ἐν ἀκαρεῖ». Καί εἶναι φυσικό ἡ σπερματική καταβολή, σάν ἕνα DNA, νά εἶναι ἀγενής, φορέας ὅμως τοῦ κατ ̓ εἰκόνα καί καθ ̓ ὁμοίωσιν. (Βλ. Γρηγορίου Νύσσης, Περί κατασκευῆς ἀνθρώπου PG44,185BCD: «Οὐ γάρ συνωνομάσθη τῷ κτίσματι νῦν ὁ Ἀδάμ καθώς ἐν τοῖς ἐφεξῆς ἡ ἱστορία φησίν· ἀλλ ̓ ὄνομα τῷ κτισθέντι ἀνθρώπῳ οὐχ ὁ τίς, ἀλλ ̓ ὁ καθόλου ἐστίν. Οὐκοῦν τῇ καθολικῇ τῆς φύσεως κλήσει τοιοῦτόν τι ὑπονοεῖν ἐναγόμεθα, ὅτι τῇ θεία προγνώσει τε καί δυνάμει πᾶσα ἡ ἀνθρωπότης ἐν τῇ πρώτῃ κατασκευῇ περιείληπται»). Ἐδῶ τά πράγματα εἶναι ξεκαθαρισμένα. Ὅπως μέ τήν ἀκαριαία καταβολή «τῶν ἀφορμῶν καί τῶν αἰτιῶν καί τῶν δυνάμεων» ἔχουμε τό καθόλου σύμπαν, ἔτσι καί ἡ πρώτη κατασκευή τοῦ ἀνθρώπου εἶναι σπερματική καί περιέχει ὅλη τήν ἀνθρωπότητα, καί ἑπομένως εἶναι ὁ καθόλου ἄνθρωπος. Καμιά λοιπόν θεωρία για τή δημιουργία ἰδεα τοῦ ἀνθρώπου» (Ματσούκας, Δογματική καί Συμβολική Θεολογία Β, σελ. 173).

____________________________________________________________________________________________

(Συνεχίζεται)


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:32 pm

Πάτερ Άβελ ο Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως Ιερεμίας εξελικτικός, και ο Μέγας Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης εξελικτικοί;

Λίγη υπομονή, θα απαντηθούν όλα με τα λόγια των Πατέρων της Εκκλησίας.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ: «“Ἐγένετο ἑσπέρα” λοιπόν καί “ἐγένετο πρωί”· τό ἡμερονύκτιο ἐννοεῖ»(ΒΕΠ 51, 203)

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:53 pm

Οι Άγιοι Πατέρες δεν έλεγαν υπέρ της εξέλιξης. Οι Άγιοι Πατέρες δίδασκαν ότι και η Αγία Γραφή, δηλ. την 6ημερη Δημιουργία και ότι η κάθε μία από τις 6 ημέρες είναι κανονικό 24ωρο. Ας δούμε τι ακριβώς έλεγαν οι Άγιοι Πατέρες και ας τα συγκρίνουμε με το τι λένε οι σύγχρονοι θεολόγοι που τους αρέσει να φλερτάρουν με την Θεωρία της Εξέλιξης:

Τι έλεγε ο Αγιος Βασίλειος ο Μέγας; Ιδού (το κείμενο είναι ακριβή μετάφραση από το αρχαίο, όχι ερμηνεία):

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
«“Ἐγένετο ἑσπέρα” λοιπόν καί “ἐγένετο πρωί”· τό ἡμερονύκτιο ἐννοεῖ»(ΒΕΠ 51, 203).


(Από το βιβλίο: Ἀρχιμ. Ἰωάννου Κωστώφ, ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΙ, Περί Ἐξελίξεως 2, ΕΚΔ. ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (6978461846), Σταμάτα 2014) - Πηγή: God and Science - Orthodoxy / Θεός και Επιστήμη - Ορθοδοξία

*ΒΕΠ=Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:53 pm

(4η Συνέχεια)
Αποσπάσματα από το βιβλίο: "Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ"

Β ́Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
(Γεν. 1,26-28. 2,4-7. 21-24)


1. Ὁ ἄνθρωπος «κατ ̓ εἰκόνα Θεοῦ» πλασμένος

α. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι καί αὐτός κτίσμα Θεοῦ, εἶναι ὅμως τό ἀνώτερο ἀπό ὅλα τά ἄλλα κτίσματα. Καί ὑποδηλώνεται αὐτό στήν Παλαιά Διαθήκη, πρῶτον μέν μέ τό ὅτι παρουσιάζεται νά δημιουργεῖται τελευταῖος, σάν κορύφωμα ὅλης τῆς δημιουργίας, δεύτερον δέ μέ τό ὅτι δημιουργεῖται κατά ἀνώτερο τρόπο. Γιά τά ἄλλα ὄντα ὁ Θεός «εἶπε καί ἐγενήθησαν»(Ψαλμ.32,9)· γιά τόν ἄνθρωπο ὅμως ὁ Θεός, ἀπευθυνόμενος στά ἄλλα δύο πρόσωπα τῆς Θεότητος, τόν Υἱό καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, λέγει «ποιήσωμεν». Καί ἀκόμη περισσότερο, ὁ ἄνθρωπος δημιουργεῖται κατά τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. «Καί εἶπεν ὁ Θεός· “Ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ ̓εἰκόνα ἡμετέραν καί καθ ̓ ὁμοίωσιν”» (Γεν. 381,26).

Αὐτό εἶναι ἡ ἀξία τοῦ ἀνθρώπου, πού τόν καθιστᾶ τό ἀνώτερο δημιούργημα: Τό ὅτι εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ· τό ὅτι πλάστηκε μέ τήν δυνατότητα νά θεωθεῖ, νά μετάσχει στήν μακαριότητα τοῦ Θεοῦ. Ὅλα τά ὄντα, καί ὁ ἄνθρωπος μαζί, ἔγιναν ἀπό τήν δημιουργική ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ· καί ὅλα λοιπόν, καί τά ζῶα καί τά φυτά, μετέχουν στήν οὐσιοποιό ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἄνθρωπος ὅμως καί οἱ ἄγγελοι, ἐπειδή δημιουργήθηκαν «κατ ̓ εἰκόνα Θεοῦ», μετέχουν καί στήν σοφοποιό καί στήν θεοποιό ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Αὐτό ξαναλέγομε εἶναι τό μεγαλεῖο τοῦ ἀνθρώπου, τό ὅτι εἶναι πλασμένος κατά τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ καί ἔχει γι ̓ αὐτό τήν δυνατότητα νά γίνει ἅγιος.

Ἄς ποῦμε ὅμως ἐδῶ ὅτι ἡ Βίβλος καί ἡ Ἐκκλησία βλέπει συνολικά ὅλο τόν ἄνθρωπο, ὅπως βγῆκε ἀπό τά χέρια τοῦ Δημιουργοῦ, καί ὡς ψυχή καί ὡς σῶμα. Ἔτσι τό «κατ ̓ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ» στόν ἄνθρωπο ἡ Ἐκκλησία τό βλέπει καί στό σῶμα του. «Οὐ γάρ ἄνευ τοῦ σώματος ἡ ψυχή “εἰκών” εἴρηται» (Προκόπιος, MPG 87A,120). Καί ὁ ἅγιος Γρη-γόριος ὁ Παλαμᾶς λέγει: «Ἰσχυρισαίμην γάρ ἐκ τῆς γραφικῆς ἀνθρώπου φυσιολογίας ὁρμώμενον, μή ἄν ψυχήν μόνην, μήτε σῶμα μόνον λέγεσθαι ἄνθρωπον, ἀλλά τό συναμφότερον, ὅν δή κατ ̓ εἰκόνα πεποιηκέναι Θεός λέγεται» (MPG150,1361BC).

Μία ἀπορία ὅμως μπορεῖ νά ἐκφράσει ἐδῶ κάποιος: Πῶς μπορεῖ νά λέγομε ὅτι τό «κατ ̓ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ» στόν ἄνθρωπο ἀναφέρεται καί στό σῶμα του, ἀφοῦ ὁ Θεός δέν ἔχει σῶμα; Δέν εἶναι «ἀνθρωπόμορφον» τό θεῖον. (15) Ὥστε, λοιπόν, πρέπει νά βροῦμε Θεό μέ σῶμα, γιά νά νοήσουμε ὅτι καί κατά τό σῶμα του ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ! Στήν συνέχεια τοῦ παραπάνω λόγου τῆς Γενέσεως πού μελετήσαμε, διαβάζουμε ἕνα ὡραῖο ὅσο καί περίεργο στίχο, πού λέγει: «Καί ἐποίησεν ὁ Θεός τόν ἄνθρωπον, κατ ̓ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν»(στίχ. 27). Τό περίεργο τοῦ στίχου εἶναι ὅτι εἰσάγει δεύτερο Θεό, γιατί, κατ ̓εἰκόνα ποίου Θεοῦ ὁ Θεός ἐποίησε τόν ἄνθρωπο; Ἡ ἀπάντηση εἶναι ὅτι ὁ Θεός ἐποίησε τόν ἄνθρωπο κατά τήν εἰκόνα τοῦ Υἱοῦ Του, πού ἐπρόκειτο νά σαρκωθεῖ! Κατά τήν ἑρμηνεία λοιἄνθρωπος ἔγινε κατά τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, ἄς τόλέγομε ποιό εἰδικά, ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἔγινε κατάτήν εἰκόνα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἐνανθρωπή-σαντος Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ! (16)

___________________________________________________________________________________________

15. Βλ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, MPG. 53,72.
16. Καί εἰς Γεν. 9,6 ὁ Θεός λέγει: «Ἐν εἰκόνι Θεοῦ ἐποί-ησα τόν ἄνθρωπον». Ὁ Σέργιος Bulgakoff στό ἔργο του Du Verbe incarne (Agnus Dei) 1943, σελ. 61 λέγει: «Ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη κατ ̓ εἰκόνα Θεοῦ. Τοῦτο σημαίνει ἀκριβῶς, ὅτι ἐπλάσθη κατ ̓ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ καί ὅτι διά τόν ἄνθρωπονὁ Χριστός εἶναι ἡ ἀποκάλυψις καί ἡ πραγματοποίησις τῆς εἰκόνος ταύτης. Ἡ εἰκών τοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἐρχομένου, περιλαμβάνεται ἐν τῷ πρώτῳ ἀνθρώπῳ οὐ μόνον ἐν τῷ σώματι αὐτοῦ... καί οὐχί μόνον ἐν τῷ πνεύματι αὐτοῦ... ἀλλ ̓ ἐν τῇ ἑνώσει τῶν δύο φύσεων εἰς μίαν ὑπόστασιν» (Ἡ παράθεση ἀπό τήν σπουδαιοτάτη μελέτη τοῦ μακαριστοῦ Καθηγητοῦ μας Π. Μπρατσιώτου, Τό Γενέσεως Α ́26 ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ θεολογίᾳ, 1953, σελ.13).

____________________________________________________________________________________________

β. Σέ τί συνίσταται τό «κατ ̓ εἰκόνα» καί «καθ ̓ ὁμοίωσιν» τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο; Συνήθως ἑρμηνεύεται ὅτι τό «κατ ̓ εἰκόνα» ἀναφέρεται στήν πνευματική φύση τοῦ ἀνθρώπου, στό νοερό καί τό αὐτεξούσιο, στήν κυριαρχία του ἐπί τῆς κτίσεως καί στήν ἀθανασία του, μέ τήν δυνατότητα τῆς ὁποίας αὐτός ἐπλάσθη (Βλ.Ἰω. Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις Ὀρθοδόξου πίστεως Β ́12). Καί μέ αὐτά τά χαρίσματα τοῦ «κατ ̓εἰκόνα» ὀφείλει ὁ ἄνθρωπος νά ἀναπτυχθεῖ πνευματικά καί νά ἀποβεῖ «καθ ̓ ὁμοίωσιν» τοῦ Θεοῦ, νά πετύχει δηλαδή τήν θέωση. Ὥστε μέ αὐτή τήν ἑρμηνεία διαχωρίζονται οἱ δύο ἐκφράσεις. Τό «καθ ̓ ὁμοίωσιν» εἶναι τό τέλος στό ὁποῖο μπορεῖ νά φθάσει τό «κατ ̓ εἰκόνα». Τήν ἑρμηνεία αὐτή ἐκφράζουν καί Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Λόγου χάριν ὁ ἅγιος Ἰωάννηςὁ Δαμασκηνός λέγει: «Τό μέν γάρ κατ ̓ εἰκόνα τό νοερόν δηλοῖ καί αὐτεξούσιον· τό δέ καθ ̓ὁμοίωσιν, τήν τῆς ἀρετῆς κατά τό δυνατόν ὁμοίωσιν» (MPG 94,920). (17)

____________________________________________________________________________________________

17. Καί ὁ Μέγας Βασίλειος λέγει: «Τό μέν “κατ ̓ εἰκόνα”φύσει δέδοται ἡμῖν καί ἀμετάβλητον ἐξ ἀρχῆς· τό δέ “καθ ̓ ὁμοίωσιν” ἐκ προαιρέσεως καί οἴκοθεν κατορθοῦμεν ὕστερον».«Ὥστε τό μέν “κατ ̓ εἰκόνα” Θεοῦ, ἀρχή ἐστι καί ρίζα τοῦἀγαθοῦ, ἥν εὐθύς ἐν τῷ κτίζεσθαι συγκαταβεβλημένην τῇφύσει μου ἔσχηκα· τό δέ “καθ ̓ ὁμοίωσιν” Θεοῦ, ἔσχατον ἐκτῶν ἔργων μου καί τῶν περί τά καλά πόνων καί τῆς πρός ὅλην ζωήν ἐναρέτου διαγωγῆς περιγίνεταί μοι» (MPG30,29.32).

____________________________________________________________________________________________

Ὅμως ἄλλοι Πατέρες(λόγου χάριν ὁ Ἰσίδωρος ὁ Πηλουσιώτης (MPG 78,804.Πρβλ. Μ. Βασιλείου MPG30,32) έ-χονται τίς ἐκφράσεις «κατ ̓ εἰκόνα» καί «καθ ̓ὁμοίωσιν» ὡς παράλληλες καί ταυτόσημες.

Καλύτερα, νομίζω, εἶναι νά ποῦμε ὅτι τό«κατ ̓ εἰκόνα»τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο ἀναφέ-ρεται ὄχι στό νοερό καί στό αὐτεξούσιό του,στήν κυριαρχία του ἐπί τῆς κτίσεως κ.λπ., γιατίαὐτά τά ἔχει καί τά ἀναπτύσσει κάθε ἄνθρωπος, ἀκόμη καί ὁ ἄπιστος στόν Θεό· ἀλλά καλύτερα εἶναι νά ποῦμε ὅτι τό «κατ ̓ εἰκόνα» τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο εἶναι ἡ ἔμφυτη σ ̓ αὐτόν τάση του καί ὁρμή του πρός τόν Θεό. Ἤ, ὅπως τό λέγει ὡραῖα ὁ Ἀνδροῦτσος, «ἡ ἐν τῷ ἀνθρώπῳ θεία εἰκών ἀνήκει εἰς τό πνευματικόν αὐτοῦ μέρος,καθ ̓ ὅσον τοῦτο φέρεται πρός τόν Θεόν» (Δογ-ματική σελ. 137). Ἀκόμα σαφέστερα λέγει τήν ἰδέα αὐτή ὁ Καθηγητής Βασίλειος Βέλλας:«Ἡ ἐν τῷ ἀνθρώπῳ ἐνυπάρχουσα εἰκών τοῦ Θεοῦ δέν ἔγκειται μόνον εἰς τήν πνευματικήν τοῦ ἀνθρώπου φύσιν καί ἀθανασίαν, ὡς συνήθως τονίζεται, ἀλλ ̓ ἐπειδή ὁ Ἰσραηλίτης τόν Θεόν προσεπάθησε νά κατανοήσῃ καί πλησιάσῃ οὐχί διά τῆς θεωρητικῆς σκέψεως, ἀλλά κυρίως διά τῶν ἠθικῶν δυνάμεων, παραστήσας τοῦτον ὡς τό Ὕψιστον ἠθικόν ὄν, τό ἀπολύτως ἅγιον, διά τοῦτο καί τό θεῖον ἐν τῷ ἀνθρώπῳ στοιχεῖον ἔγκειται καί εἰς τήν συνείδησιν καί γνῶσιν τῶν ἠθικῶν ἀξιῶν ἀφ ̓ ἑνός καί εἰς τήν δυνατότητα καί προσπάθειαν ἀφ ̓ ἑτέρου τῆς ἀναπτύξεως τῶν ἐν τῷ ἀνθρώπῳ τεθειμένων ἠθικῶν ἀξιῶν» (Ὁ ἄνθρωπος κατά τήν Παλαιάν Διαθήκην,2σελ. 8-9). Καί πιό συγκεκριμένα ὁ Καθηγητής Π. Μπρατσιώτης λέγει ὡραῖα: «Ὡς κύριον καί οὐσιῶδες στοιχεῖον τῆς εἰκόνος τοῦ Θεοῦ ἐν τῷ ἀνθρώπῳ ἐκδεχόμεθα τήν ἀγάπην, στηριζόμενοι ἀφ ̓ ἑνός μέν ἐπί τῆς Ἁγίας Γραφῆς (Ματθ. ε ́45-48, Λουκ. ς 35-36, Ἰω. ιζ ́ 11-21, Α ́ Ἰω.δ ́ 7-12.16), ἀφ ̓ ἑτέρου δ ̓ ἐπί τῶν Πατέρων. Ἄξιον δέ παρατηρήσεως ὅτι πρός τήν ὑψηλήν ταύτην ἀλήθειαν δέν παρέμεινεν ὅλως ξένη, ὑπό τήν ἐπίδρασιν τοῦ σπερματικοῦ λόγου, οὐδέ ἡ ἑλληνική διανόησις τῆς προχριστιανικῆς ἐποχῆς, ὡς βλέπομεν π.χ. ἐν τῇ βαρυσημάντῳ ρήτρᾳ τῆς Ἀντιγόνης ἐν τῇ φερωνύμῳ τραγωδίᾳ τοῦ Σοφοκλέους (D523: “οὔτοι συνέχθειν, ἀλλά συμφιλεῖν ἔφυν”)» (Στήν σπουδαιοτάτη μελέτη του Τό Γενέσεως Α ́ 26 ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ θεολογίᾳ, 1953, σελ. 16. Στήν αὐτήν μελέτη παρα-τίθεται καί τό ἑξῆς ὡραῖο χωρίο τοῦΧρυσοστόμου: «Ἡ ἀγάπη μάλιστα ἐγγύς εἶναιποιεῖ Θεοῦ... Τό φιλεῖν τοῦτο κοινόν ἡμῖν καί τοῦ Θεοῦ»).

(Συνεχίζεται)


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Φεβ 03, 2020 5:55 pm

Πάτερ Άβελ ο Σεβασμιότατος επικαλείται κείμενα των Πατέρων, τα οποία παρατίθενται και αξίζει τον κόπο να τους ρίξετε μια ματιά πριν τα απαρνηθείτε.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Τι έλεγε ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας για την κάθε ημέρα της Δημιουργίας

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Δευτ Φεβ 03, 2020 6:04 pm

Ας δούμε τι έλεγε ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας σε αντίθεση με τους εξελικτικούς σύγχρονους θεολόγους για την κάθε ημέρα της Δημιουργίας (το κείμενο είναι ακριβή μετάφραση από το αρχαίο, όχι ερμηνεία του αρχαίου):

"...καὶ ἐγένετο ἑσπέρα καὶ ἐγένετο πρωΐ, ἡμέρα μία" (Γένεση 1, 5)

Γράφει ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
«Τήν ὀνόμασε “μία”, καθορίζοντας τό μέτρο τοῦ ἡμερονυκτίου καί συνάπτοντας τό χρόνο τῆς μέρας καί τῆς νύκτας, ὥστε νά θεωρῆται ὅτι οἱ εἰκοσιτέσσερεις ὧρες συμπληρώνουν διάστημα μιᾶς ἡμέρας, καθώς δηλαδή θά ἐξυπακούεται μαζί μέ τήν ἡμέρα καί ἡ νύκτα, ὥστε καί ἄν κατά τίς τροπές τοῦ ἡλίου συμβαίνει νά εἶναι ἡ μία μεγαλύτερη ἀπό τήν ἄλλη, ὅμως τά διαστήματα καί τῶν δύο μαζί νά περιορίζωνται ὁπωσδήποτε ἐντός σταθερῶν ὁρίων. Σάν νά ἔλεγε· “Τό μέτρο τῶν εἰκοσιτεσσάρων ὡρῶν εἶναι διάστημα μιᾶς ἡμέρας”… Ὥστε ὅσες φορές κατά τήν περιφορά τοῦ ἡλίου βρίσκει τόν κόσμο μία ἑσπέρα καί μία πρωΐα, ἡ περιστροφή αὐτή νά συμπληρώνεται στό διάστημα μιᾶς ἡμέρας καί ὄχι σέ περισσότερο χρόνο»(ΒΕΠ 51, 203).
(Από το βιβλίο: Ἀρχιμ. Ἰωάννου Κωστώφ, ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΙ, Περί Ἐξελίξεως 2, ΕΚΔ. ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (6978461846), Σταμάτα 2014) - Πηγή: God and Science - Orthodoxy / Θεός και Επιστήμη - Ορθοδοξία

*ΒΕΠ=Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων



Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Αγ. Γρηγόριος Νύσσης: "Πριν λίγο μεν ξεφύτρωσαν από τη γη, αμέσως όμως έφτασαν στην τελειότητα του κάλλους" —ΒΕΠ 65Α, 17

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Δευτ Φεβ 03, 2020 6:41 pm

Οι σύγχρονοι εξελικτικοί θεολόγοι εκτός το ότι παρερμηνεύουν την Αγία Γραφή, παρερμηνεύουν και τους Αγίους Πατέρες.

Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης λέει ότι ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ και ΑΜΕΣΩΣ η δημιουργία του Θεού (ζώα, φυτά κλπ.) έφτασαν στην τελειότητα του κάλλους κι όχι με εξέλιξη σε εκατομμύρια χρόνια. Ας δούμε τι ακριβώς λέει ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης από την Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων (ΒΕΠ 65Α, 17), το κείμενο είναι ακριβή μετάφραση από το αρχαίο, όχι ερμηνεία:

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ:
«Ἡ γῆ μέ τίς διάφορες ποικιλίες τῶν φυτῶν καί τῶν φαγώσιμων χόρτων ζώων, πού ταυτοχρόνως τά ξεπέταξε ὅλα, ἀφοῦ δυναμώθηκε μέ τή θεϊκή θέλησι. Καί γέμισε ἡ γῆ ἀπό τά ὥριμα, βλαστάνοντας μαζί μέ τά ἄνθη καί τούς καρπούς. Γέμισαν καί τά λειβάδια, ἀπό ὅσα φυτρώνουν στά λειβάδια. Ὅλα τά βουνά καί οἱ κορυφές κι ὅλες οἱ πλαγιές καί οἱ κάμποι καί οἱ κοιλάδες καταστολίσθηκαν μέ τήν καταπράσινη χλόη καί μέ τήν ποικίλη ὡριμότητα τῶν δέντρων, πού πρίν ἀπό λίγο μέν ξεφύτρωναν ἀπό τή γῆ, ἀμέσως, ὅμως, ἔφθασαν στήν τελειότητα τοῦ κάλλους»(ΒΕΠ 65Α, 17). (Από το βιβλίο: Ἀρχιμ. Ἰωάννου Κωστώφ, ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΙ, Περί Ἐξελίξεως 2, ΕΚΔ. ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (6978461846), Σταμάτα 2014) - Πηγή: God and Science - Orthodoxy / Θεός και Επιστήμη - Ορθοδοξία

*ΒΕΠ=Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Φεβ 03, 2020 11:22 pm

Πάτερ θα μπορούσατε να μας αναφέρετε το πρωτότυπο κείμενο του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης, επειδή φαίνεται ο Σεβασμιότατος Μεγαλουπόλεως και άλλοι Θεολόγοι να δίνουν άλλη ερμηνεία στο ίδιο κείμενο;

Όσο για το απόσπασμα από το Μέγα Βασίλειο, παραπάνω αναφέρονται πολύ περισσότερα αποσπάσματα, που λένε ακριβώς το αντίθετο. Μήπως θα μπορούσατε και γι αυτό να μας μεταφέρεται ολόκληρη την παράγραφο στην οποία περιέχεται αυτό το απόσπασμα;

Για παράδειγμα εσείς τι ερμηνεία δίνεται σ' αυτό το απόσπασμα: «Ἑκάστου γένους τάς ἀπαρχάς νῦν, οἱονεί σπέρματά τινα τῆς φύσεως προβληθῆναι κελεύει· τό δέ πλῆθος αὐτῷ ἐν τῇ μετά ταῦτα διαδοχῇ ταμιεύεται, ὅταν αὐξάνεσθαι καί πληθύνεσθαι δέῃ» (Εἰς τήν Ἑξαήμερον MPG29,149C);


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Α.Γ.
Δημοσιεύσεις: 824
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 11:46 pm

Re: Ορθοδοξία και θεωρία της εξέλιξης

Δημοσίευσηαπό Α.Γ. » Δευτ Φεβ 03, 2020 11:59 pm

Διαδοχή δεν σημαίνει εξέλιξη. Ο υιός διαδέχεται τον πατέρα με την αναπαραγωγή και παίρνει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Δεν εξελίσσεται σε άλλο είδος.

Οι εξελικτικοί θεολόγοι παρερμνηνεύουν την Αγία Γραφή και τα λόγια των Αγίων Πατέρων κατά το δοκούν.

Τα λόγια των Αγίων Πατέρων που παραθέτω είναι απλή μετάφραση του αρχαίου, δεν είναι ερμηνεία.

Το πρωτότυπο αν επιθυμείς μπορείς να το βρεις στο ΒΕΠ 65Α, 17.




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 8 και 0 επισκέπτες