Υπάρχει Θεός;
Ένας άθεος καθηγητής της φιλοσοφίας μιλάει στην τάξη του για το πρόβλημα της επιστήμης με το Θεό, τον «Πανίσχυρο». Ζήτησε σε έναν από τους νέους σπουδαστές του να σηκωθεί όρθιος και.....
Καθηγητής: Λοιπόν, πιστεύεις στο Θεό?
Φοιτητής: Απολύτως, Κύριε.
Καθηγ: Είναι καλός ο Θεός?
Φοιτητής: Σίγουρα.
Καθηγ: Είναι ο Θεός παντοδύναμος?
Φοιτητής: Ναι.
Καθηγ: Ο αδελφός μου πέθανε από καρκίνο κι ας προσευχήθηκε στο Θεό για να τον θεραπεύσει. Οι περισσότεροι από μας θα προσπαθούσαμε να βοηθήσουμε όσους είναι άρρωστοι. Αλλά ο Θεός δεν το΄κανε. Τότε πώς ο Θεός είναι καλός, ε?
Φοιτητής: (Ο σπουδαστής μένει σιωπηλός.)
Καθηγ: Δε μπορείς να απαντήσεις, έτσι δεν είναι? Ας ξαναρχίσουμε νεαρέ. Είναι ο Θεός καλός?
Φοιτητής: Ναι.
Καθηγ: Είναι ο Σατανάς καλός?
Φοιτητής: Όχι.
Καθηγ: Από που προέρχεται ο Σατανάς?
Φοιτητής: Από...τον Θεό...
Καθηγ: Πολύ σωστά. Πες μου τώρα αγαπητέ μου, υπάρχει κακό στον κόσμο?
Φοιτητής: Ναι.
Καθηγ: Το κακό υπάρχει παντού, έτσι δεν είναι? Και ο Θεός έφτιαξε τα πάντα. Σωστά?
Φοιτητής: Ναι.
Καθηγ: Οπότε ποιος δημιούργησε το κακό?
Φοιτητής: (Ο σπουδαστής δεν απαντά.)
Καθηγ: Υπάρχει αρρώστεια? Ανηθικότητα? Έχθρα? Ασχήμια? Όλα αυτά τα φοβερά πράγματα υπάρχουν στον κόσμο, έτσι δεν είναι?
Φοιτητής: Ναι, κύριε.
Καθηγ: Λοιπόν, ποιος τα δημιούργησε?
Φοιτητής: (Ο σπουδαστής δεν απαντά.)
Καθηγ: Η επιστήμη λέει ότι έχεις 5 αισθήσεις για να τις χρησιμοποιείς ώστε να προσδιορίζεις και να παρατηρείς τον κόσμο γύρω σου. Πες μου... Έχεις δει ποτέ το Θεό?
Φοιτητής: Όχι, Κύριε.
Καθηγ: Πες μας αν άκουσες ποτέ το Θεό σου.
Φοιτητής: Όχι, Κύριε.
Καθηγ: Ένιωσες ποτέ το Θεό σου, γεύτηκες το Θεό σου, τον μύρισες? Είχες ποτέ κάποια αισθητήρια αντίληψη του Θεού με τέτοιο τρόπο;
Φοιτητής: Όχι, Κύριε. Φοβάμαι πως όχι.
Καθηγ: Παρ’όλα αυτά εσύ πιστεύεις σε Κείνον?
Φοιτητής: Ναι.
Καθηγ: Σύμφωνα με εμπειρικό, ελέγξιμο, αποδείξιμο πρωτόκολλο, η επιστήμη λέει ότι ο ΘΕΟΣ σου δεν υπάρχει. Τι έχεις να πεις γι’αυτό αγαπητέ μου?
Φοιτητής: Τίποτα. Έχω μόνο την πίστη μου.
Καθηγ: Ναι. Πίστη. Και αυτό είναι το πρόβλημα που έχει η επιστήμη.
Φοιτητής: Κύριε Καθηγητά, υπάρχει κάτι που ονομάζεται θερμότητα?
Καθηγ: Ναι.
Φοιτητής: Και υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζεται ως κρύο?
Καθηγ: Ναι.
Φοιτητής: Όχι Κύριε. Δεν υπάρχει.
(Το ακροατήριο γίνεται πολύ ήσυχο μ’αυτήν την τροπή των γεγονότων.)
Φοιτητής: Κύριε, μπορείτε να έχετε πολλή θερμότητα, ακόμη περισσότερη θερμότητα, υπερθέρμανση, τεράστια θερμότητα, λευκή θερμότητα, λίγη θερμότητα ή καμία θερμότητα. Αλλά δεν έχουμε τίποτα που να αποκαλείται κρύο. Μπορούμε να φτάσουμε τους 458 βαθμούς κάτω από μηδέν που αντιστοιχεί στη μηδενική θερμότητα, αλλά δε μπορούμε να πάμε παραπέρα απ’αυτό. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως το κρύο. Το κρύο είναι απλά μια λέξη που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την απουσία της θερμότητας. Δε μπορούμε να μετρήσουμε το κρύο. Η θερμότητα είναι ενέργεια. Το κρύο δεν είναι το αντίθετο της θερμότητας, Κύριε, αλλά απλά η απουσία της.
(Επικρατεί απόλυτη σιωπή στο ακροατήριο).
Φοιτητής: Σχετικά με το σκοτάδι, κύριε Καθηγητά. Υπάρχει τέτοιο πράγμα που να αποκαλείται σκοτάδι?
Καθηγ: Ναι. Τι θα ήταν η νύχτα αν δεν υπήρχε το σκοτάδι?
Φοιτητής: Κάνετε λάθος Κύριε. Το σκοτάδι είναι η απουσία από κάτι. Μπορείτε να έχετε χαμηλό φως, κανονικό φως, λαμπερό φως, εκτυφλωτικό φως.... Αλλά αν δεν έχετε καθόλου φως συνεχώς, δεν έχετε τίποτα και αυτό αποκαλείται σκοτάδι, έτσι δεν είναι? Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει σκοτάδι. Αν υπήρχε, θα μπορούσατε να κάνετε το σκοτάδι πιο σκοτεινό, έτσι δεν είναι?
Καθηγ: Και λοιπόν ποιο είναι το θέμα που θίγεις, νεαρέ μου?
Φοιτητής: Κύριε, το θέμα μου είναι ότι η φιλοσοφική προϋπόθεσή σας δε στηρίζεται κάπου.
Καθηγ: Δε στηρίζεται? Μπορείς να μου εξηγήσεις πώς?
Φοιτητής: Κύριε, εργάζεστε με βάση την προϋπόθεση της δυαδικότητας. Θεωρείτε ότι υπάρχει ζωή, κι ότι υπάρχει θάνατος, ένας καλός Θεός κι ένας κακός Θεός. Αντιλαμβάνεστε την έννοια του Θεού ως κάτι το πεπερασμένο, κάτι που μετριέται. Κύριε, η επιστήμη δεν μπορεί ακόμα να εξηγήσει μια σκέψη. Χρησιμοποιεί τον ηλεκτρισμό και τον μαγνητισμό, αλλά δεν έχει δει, και πολύ περισσότερο δεν έχει κατανοήσει πλήρως, κανένα από τα δύο. Το να βλέπει κανείς το θάνατο ως το αντίθετο της ζωής αγνοεί το γεγονός ότι ο θάνατος δε μπορεί να υπάρξει απο μόνος του ως κάτι βασικό. Ο θάνατος δεν είναι το αντίθετο της ζωής: απλά είναι η απουσία της.
Πείτε μου τώρα, Κύριε. Διδάσκεται στους σπουδαστές ότι προέρχονται από τον πίθηκο?
Καθηγ: Αν αναφέρεσαι στη φυσική εξελικτική διαδικασία, ναι, φυσικά και το διδάσκω.
Φοιτητής: Παρατηρήσατε ποτέ αυτή την εξέλιξη με τα ίδια τα μάτια σας, κύριε?
Καθηγητής: (Σιωπηλός).
(Ο καθηγητής κουνά το κεφάλι χαμογελώντας, αρχίζοντας να καταλαβαίνει που θέλει να καταλήξει το επιχείρημα).
Φοιτητής: Δεδομένου ότι κανένας δεν έχει παρατηρήσει ποτέ τη διαδικασία της εξέλιξης στην εργασία ούτε μπορεί να αποδείξει ότι αυτή η διαδικασία είναι μια τρέχουσα προσπάθεια, διδάσκετε τι γνώμη σας κύριε? Δεν είστε επιστήμονας αλλά ιεροκήρυκας?
Καθηγ: (Στην αίθουσα επικρατεί αναστάτωση).
Φοιτητής: Υπάρχει κανείς στην αίουσα που να έχει δει ποτέ το μυαλό του κυρίου καθηγητή?
Καθηγ: (Η αίθουσα ξεσπά σε γέλιο).
Φοιτητής: Υπάρχει κανείς εδώ που να έχει ακούσει το μυαλό του καθηγητή, το αισθάνθηκε, το άγγιξε ή το μύρισε?.....
Κανείς δε φαίνεται να το έχει κάνει. Οπότε, σύμφωνα με τους θεσπισμένους κανόνες του εμπειρικού, σταθερού, αποδείξιμου πρωτόκολλου, η επιστήμη λέει ότι δεν έχετε καθόλου μυαλό Κύριε.
Με όλο το σεβασμό Κύριε, πώς μπορούμε να εμπιστευόμαστε τις διαλέξεις σας?
Καθηγ: (Στο δωμάτιο επικρατεί σιωπή. Ο καθηγητής κοιτάζει έντονα το μαθητή, στο πρόσωπό του εκδηλώνεται αμηχανία).
Καθηγ: Υποθέτω ότι πρέπει να το πιστέψετε.
Φοιτητής: Αυτό ακριβώς είναι Κύριε.. Ο σύνδεσμος μεταξύ του ανθρώπου και του Θεού είναι η ΠΙΣΤΗ. Αυτή είναι που κρατά όλα τα πράγματα ζωντανά και κινούμενα.