Είπε δε αυτώ· ει Μωϋσέως και των προφητών ουκ ακούουσιν, ουδέ εάν τις εκ νεκρών αναστή πεισθήσονται.
Εδώ έχουμε μια προφητεία του Ιησού η οποία και επρόκειτο να πληρωθεί σύντομα από τη στιγμή που είπε την παραβολή. Διότι πράγματι, κι ο ίδιος ο οποίος ανέστη, δε τον πίστεψαν. Κι όχι μόνο δε τον πίστεψαν αλλά και τους Ρωμαίους στρατιώτες δωροδόκησαν ώστε να αποσιωπήσουν τα όσα είδαν.
Άνθρωπος δε τις ήν πλούσιος
Παρατηρούμε τελικά πόσο δύσκολο είναι για τον πλούσιο να μπει στον Παράδεισο. Άλλωστε σε άλλο σημείο λέει ο Κύριος στο κατά Ματθαίον:
ΙΘ 23 Ο δε Ιησούς είπε τοίς μαθηταίς αυτού· Αμήν λέγω υμίν ότι δυσκόλως πλούσιος εισελεύσεται εις την βασιλείαν των ουρανών. 24 πάλιν δε λέγω υμίν, ευκοπώτερόν εστι κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος διελθείν ή πλούσιον εις την βασιλείαν τού Θεού εισελθείν.
απέθανε δε και ο πλούσιος και ετάφη. Και εν τώ άδη επάρας τους οφθαλμούς αυτού, υπάρχων εν βασάνοις, ορά Αβραάμ από μακρόθεν και Λάζαρον εν τοίς κόλποις αυτού. Και αυτός φωνήσας είπε· πάτερ Αβραάμ, ελέησόν με και πέμψον Λάζαρον
Εδώ βλέπουμε πως ο άνθρωπος μετά το θάνατό του έρχεται αντιμέτωπος με την αλήθεια και ότι πράγματι υπάρχει συνέχεια για την οποία όμως οφείλει στην εδώ ζωή να μεριμνήσει.
μνήσθητι ότι απέλαβες σύ τα αγαθά σου εν τή ζωή σου, και Λάζαρος ομοίως τα κακά·
Ανάλογη είναι και η διδασκαλία των Πατέρων. Τα βάσανα σε αυτή τη ζωή όταν συνοδεύονται από υπομονή και έλλειψη γογγυσμού όπως στην περίπτωση του φτωχού Λαζάρου μας βάζουν στον Παράδεισο. Αντί τα αγαθά μας απομακρύνουν από αυτόν. Όχι γιατί είναι κακά αλλά γιατί όταν καλοπερνάμε αποκτούμε έπαρση, εγωισμό και άλλα άσχημα χαρακτηριστικά και εξ αιτίας αυτών καταλήγουμε όπου και ο πλούσιος της παραβολής. Αυτός λοιπόν που η ζωή του έδωσε πολλά οφείλει να δοξολογεί το Θεό και να πράττει αναλόγως ώστε να γλιτώσει την κόλαση.
και επί πάσι τούτοις μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται, όπως οι θέλοντες διαβήναι ένθεν προς υμάς μη δύνωνται, μηδέ οι εκείθεν προς ημάς διαπερώσιν.
Εδώ είναι ένα σημείο πολύ βασικό και για μένα παραξηγημένο. Το χάσμα το δημιουργούν οι διαφορετικές συμπεριφορές μας, οι αμαρτίες μας, που μας χωρίζουν από τους δίκαιους. Αντίστροφα πάλι οι ενάρετοι με τη ζωή τους απομακρύνονται από τον τόπο των αδίκων. Άνθρωποι όντες, κανείς δεν μπορεί να μεταπηδήσει από τη μία μεριά στην άλλη. Γνωρίζουμε όμως από την Ιερά Παράδοση όπου η προσευχή και η ελεημοσύνη τρίτων έσωσαν ανθρώπους. Θα πει κανείς, πώς συμβαδίζει; Πολύ απλό. Για τον άνθρωπο είναι αδύνατο να μεταπηδήσει όπως λέει ο Αβραάμ. Ο Θεός όμως τα πάντα μπορεί να κάνει κι αν θέλει να σώσει κάποιον τον σώζει. Δε λέει΄το κείμενο ότι κι ο Θεός αδυνατεί να μεταθέσει κάποιον. Λέει ο Ιησούς ειδικά για το θέμα αυτό -τη σωτηρία του ανθρώπου- στο κατά Ματθαίον:
ΙΘ 25 Τίς άρα δύναται σωθήναι; 26 εμβλέψας δε ο Ιησούς είπεν αυτοίς· Παρά ανθρώποις τούτο αδύνατόν εστι, παρά δε Θεώ πάντα δυνατά εστι.
Αυτό δε σημαίνει όμως ότι εμείς πρέπει να κάνουμε τη ζωούλα μας με την ελπίδα άλλοι να καθαρίσουν για λογαριασμό. Μη γένοιτο. Άλλωστε οι ιστορίες τέτοιων περιπτώσεων που γνωρίζουμε είναι πολύ λίγες έως ελάχιστες. Εμείς να κάνουμε ότι μπορούμε, να προσπαθούμε να είμαστε σωστοί κι αν μπορέσουμε να βοηθήσουμε εμείς άλλους ανθρώπους.