Πρέπει η Εκκλησία να έχει περιουσία;
Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 1:53 pm
(Δημοσιεύτηκε: Nov 24 2008, 05:17 AM)
Διαβάζω των τελευταίο καιρό που "τρέχει" η μεθοδευμένη επίθεση ετερόκλητων κύκλων κατά της Εκκλησίας, με αφορμή την υπόθεση "Βατοπαιδίου", πολλούς ανθρώπους ν' αναρωτιούνται αν χρειάζεται η Εκκλησία να έχει περιουσία και έσοδα, κι αν αυτό είναι μέσα στους σκοπούς της. Κάποιοι μάλιστα ανιστόρητοι έχουν φτάσει να λένε ότι η Εκκλησία πήρε τα ακίνητα από τους Τούρκους. Οι αναφορές είναι γενικόλογες και δεν αναφέρονται ποτέ σε συγκεκριμένη περίπτωση.
Κατ' αρχήν δεν είναι θέμα αν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι ανιστόρητοι ή όχι γιατί σίγουρα:
1. Είναι προκατειλημμένοι
2. Είναι λαϊκιστές
3. Ψεύδονται και γενικολογούν επίτηδες για να μην χρειαστεί ν' αποδείξουν αυτά που λένε.
Η Εκκλησία είναι γνωστό από την ιστορία ότι είχε προνόμια από τους Τούρκους, η οποίοι τη σεβάστηκαν, όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά για μην προκαλέσουν αντίδραση από τους υπόδουλους. Τους είχαν πάρει τα πάντα, την πατρίδα, την ελευθερία, τη γη, αλλ' αυτά μπορεί να τ' αντέξει ο Χριστιανός, αν επιχειρούσαν όμως να τους αλλάξουν και την πίστη, όπως έκαναν μεμονωμένα, τότε ήταν σίγουρο ότι θα προκαλούσαν άμεση αντίδραση, και οι Τούρκοι χρειάζονταν τους υπόδουλους λαούς για να εισπράττουν φόρους. Έτσι ανέχτηκαν την Ορθοδοξία (σε αντίθεση με τους παπικούς κατά τη Φραγκοκρατία) κι αναγνώρισαν ένα μέρος από την ήδη υπάρχουσα από τον καιρό των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων περιουσία της Εκκλησίας. Δεν γνωρίζω καμιά περίπτωση που η Εκκλησία πήρε περιουσία από τους Τούρκους.
Τώρα ας απαντήσουμε στο ερώτημα, τι χρειάζεται την περιουσία η Εκκλησία. Κατ' αρχήν τι είναι η Εκκλησία; Είναι κάποιος οργανισμός; Κάποιο ίδρυμα; Όχι φυσικά. Εκκλησία είμαστε εμείς όλοι οι πιστοί. Ότι ανήκει στην Εκκλησία ανήκει σ' όλους μας. Την περιουσία της η Εκκλησία την απέκτησε παλιά από παραχωρήσεις των Αυτοκρατόρων και των άλλων Χριστιανών ηγεμόνων και μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό από δωρεές των πιστών. Μέχρι πριν μερικές δεκαετίες η Εκκλησία χρησιμοποιούσε την περιουσία της για να καλύψει όλα της τα έξοδα, δηλαδή κατασκευή και συντήρηση των ναών και τη συντήρηση των κληρικών, που ήταν άμισθοι και για το φιλανθρωπικό έργο. Πρόσφατα τη συντήρηση των κληρικών την ανέλαβε το κράτος κι έτσι η περιουσία της Εκκλησίας χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την κάλυψη των εξόδων των ναών και για το φιλανθρωπικό έργο.
Τι είναι αυτό το περίφημο φιλανθρωπικό έργο; Μα είναι η πολυσυζητημένη προστασία των αδυνάτων και η αναδιανομή εισοδήματος από τους έχοντες μια σχετική οικονομική άνεση προς τους έχοντες ανάγκη. Σήμερα θεωρούμε ότι το κράτος έχει αυτή την υποχρέωση. Όμως ούτε στις μέρες μας το κράτος δεν καλύπτει παρά μικρό μέρος των αναγκών των αδυνάτων, ενώ παλιότερα ή κοινωνική του δράση ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Επιπλέον το κράτος είναι εξαιρετικά γραφειοκρατικό και δύσκαμπτο στην κάλυψη των αναγκών των εμπερίστατων και επιπλέον προκειμένου να τους βοηθήσει τους εκθέτει στα μάτια της κοινωνίας. Αντίθετα η Εκκλησία δρα πολύ πιο ευέλικτα και στοχευμένα και με πολύ μεγάλη διακριτικότητα και αγάπη, ενώ μαζί με τις ανάγκες του σώματος καλύπτει και τις ανάγκες της ψυχής.
Τα έσοδα επομένως, που καλύπτουν τη φιλανθωπική δραστηριότητα της Εκκλησίας, είναι τα έσοδα από την όποια ακίνητη περιουσία και από τις εισφορές των πιστών. Αυτά τα έσοδα κάποιοι θέλουν να τα φορολογήσουν, δηλαδή να πάρουν χρήματα από τις τσέπες των φτωχών, των γερόντων, των εχόντων ανάγκη και να τα πάνε που; Αν το κράτος έκανε μόνο αναδιανομή εισοδήματος μέσω της φορολογίας, τότε δεν θα υπήρχε πρόβλημα, επειδή θα είχαν αποδέκτες τους ίδιους ανθρώπους με αυτούς που βοηθά η Εκκλησία. Δυστυχώς όμως το αδηφάγο κράτος κρατά για τον εαυτό του το μερίδιο του λέοντος κι ένα ελάχιστο ποσοστό καταλήγει στους έχοντες ανάγκη. Έτσι η φορολόγηση της Εκκλησίας απλά και μόνο θα αφαιρούσε χρήματα απ' αυτούς που έχουν ανάγκη για να τα ρίξει στο απύθμενο πηγάδι της κρατικής κακοδιαχείρισης.
Ας έρθουμε τώρα στο επίμαχο σημείο της σημερινής συγκυρίας. Μιμούμενοι το κράτος, που επένδυσε ένα μέρος από τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων στο Χρηματιστήριο, κάποιοι από τους διαχειριστές των χρημάτων της Εκκλησίας σκέφτηκαν να επενδύσουν μέρος των εσόδων της ή των ακινήτων τους, προκειμένου να τα πολλαπλασιάσουν. Μέχρι εδώ δεν υπάρχει τίποτε το μεμπτό, εφ' όσον τα χρήματα από τις κινήσεις αυτές κατέληγαν στους ίδιους αποδέκτες, δηλαδή στους έχοντες ανάγκη. Αν όμως αποδειχτεί ότι κάποιοι από τους διαχειριστές των χρημάτων, έβαλαν και στην τσέπη τους ένα μέρος από τα χρήματα, που έβγαλαν επενδύοντας τα έσοδα της Εκκλησίας, τότε αυτοί είναι αξιοκατάκριτοι και είναι όμοιοι μ' αυτούς που κάνουν διάρρηξη σ΄ένα ναό για να κλέψουν το παγκάρι.
Φαίνεται ότι κάποιοι, λοιπόν, απ' αυτούς τους διαχειριστές χρησιμοποίησαν και ιδιαίτερα πολύπλοκα μέσα επενδύσεων και διαχείρισης, όπως ανταλλαγές ακινήτων, off shore εταιρίες κλπ., παρ' όλ' αυτά ακόμη δεν έχει αποδειχθεί ότι κάποιος τα έβαλε στην τσέπη του και μέχρι τότε σύμφωνα με το Σύνταγμα της χώρας μας είναι αθώοι και καλά θα κάναμε όλοι να πάψουμε να μιμούμαστε την ανευθυνότητα των ΜΜΕ και μερίδας του πολιτικού κόσμου να εκτοξεύουν κατηγορίες προς πάσα κατεύθυνση, χωρίς την παραμικρή απόδειξη και χωρίς τη στοιχειώδη ευαισθησία να ζητούν συγγνώμη όταν αποδειχθεί ότι κάνουν λάθος.
Διαβάζω των τελευταίο καιρό που "τρέχει" η μεθοδευμένη επίθεση ετερόκλητων κύκλων κατά της Εκκλησίας, με αφορμή την υπόθεση "Βατοπαιδίου", πολλούς ανθρώπους ν' αναρωτιούνται αν χρειάζεται η Εκκλησία να έχει περιουσία και έσοδα, κι αν αυτό είναι μέσα στους σκοπούς της. Κάποιοι μάλιστα ανιστόρητοι έχουν φτάσει να λένε ότι η Εκκλησία πήρε τα ακίνητα από τους Τούρκους. Οι αναφορές είναι γενικόλογες και δεν αναφέρονται ποτέ σε συγκεκριμένη περίπτωση.
Κατ' αρχήν δεν είναι θέμα αν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι ανιστόρητοι ή όχι γιατί σίγουρα:
1. Είναι προκατειλημμένοι
2. Είναι λαϊκιστές
3. Ψεύδονται και γενικολογούν επίτηδες για να μην χρειαστεί ν' αποδείξουν αυτά που λένε.
Η Εκκλησία είναι γνωστό από την ιστορία ότι είχε προνόμια από τους Τούρκους, η οποίοι τη σεβάστηκαν, όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά για μην προκαλέσουν αντίδραση από τους υπόδουλους. Τους είχαν πάρει τα πάντα, την πατρίδα, την ελευθερία, τη γη, αλλ' αυτά μπορεί να τ' αντέξει ο Χριστιανός, αν επιχειρούσαν όμως να τους αλλάξουν και την πίστη, όπως έκαναν μεμονωμένα, τότε ήταν σίγουρο ότι θα προκαλούσαν άμεση αντίδραση, και οι Τούρκοι χρειάζονταν τους υπόδουλους λαούς για να εισπράττουν φόρους. Έτσι ανέχτηκαν την Ορθοδοξία (σε αντίθεση με τους παπικούς κατά τη Φραγκοκρατία) κι αναγνώρισαν ένα μέρος από την ήδη υπάρχουσα από τον καιρό των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων περιουσία της Εκκλησίας. Δεν γνωρίζω καμιά περίπτωση που η Εκκλησία πήρε περιουσία από τους Τούρκους.
Τώρα ας απαντήσουμε στο ερώτημα, τι χρειάζεται την περιουσία η Εκκλησία. Κατ' αρχήν τι είναι η Εκκλησία; Είναι κάποιος οργανισμός; Κάποιο ίδρυμα; Όχι φυσικά. Εκκλησία είμαστε εμείς όλοι οι πιστοί. Ότι ανήκει στην Εκκλησία ανήκει σ' όλους μας. Την περιουσία της η Εκκλησία την απέκτησε παλιά από παραχωρήσεις των Αυτοκρατόρων και των άλλων Χριστιανών ηγεμόνων και μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό από δωρεές των πιστών. Μέχρι πριν μερικές δεκαετίες η Εκκλησία χρησιμοποιούσε την περιουσία της για να καλύψει όλα της τα έξοδα, δηλαδή κατασκευή και συντήρηση των ναών και τη συντήρηση των κληρικών, που ήταν άμισθοι και για το φιλανθρωπικό έργο. Πρόσφατα τη συντήρηση των κληρικών την ανέλαβε το κράτος κι έτσι η περιουσία της Εκκλησίας χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την κάλυψη των εξόδων των ναών και για το φιλανθρωπικό έργο.
Τι είναι αυτό το περίφημο φιλανθρωπικό έργο; Μα είναι η πολυσυζητημένη προστασία των αδυνάτων και η αναδιανομή εισοδήματος από τους έχοντες μια σχετική οικονομική άνεση προς τους έχοντες ανάγκη. Σήμερα θεωρούμε ότι το κράτος έχει αυτή την υποχρέωση. Όμως ούτε στις μέρες μας το κράτος δεν καλύπτει παρά μικρό μέρος των αναγκών των αδυνάτων, ενώ παλιότερα ή κοινωνική του δράση ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Επιπλέον το κράτος είναι εξαιρετικά γραφειοκρατικό και δύσκαμπτο στην κάλυψη των αναγκών των εμπερίστατων και επιπλέον προκειμένου να τους βοηθήσει τους εκθέτει στα μάτια της κοινωνίας. Αντίθετα η Εκκλησία δρα πολύ πιο ευέλικτα και στοχευμένα και με πολύ μεγάλη διακριτικότητα και αγάπη, ενώ μαζί με τις ανάγκες του σώματος καλύπτει και τις ανάγκες της ψυχής.
Τα έσοδα επομένως, που καλύπτουν τη φιλανθωπική δραστηριότητα της Εκκλησίας, είναι τα έσοδα από την όποια ακίνητη περιουσία και από τις εισφορές των πιστών. Αυτά τα έσοδα κάποιοι θέλουν να τα φορολογήσουν, δηλαδή να πάρουν χρήματα από τις τσέπες των φτωχών, των γερόντων, των εχόντων ανάγκη και να τα πάνε που; Αν το κράτος έκανε μόνο αναδιανομή εισοδήματος μέσω της φορολογίας, τότε δεν θα υπήρχε πρόβλημα, επειδή θα είχαν αποδέκτες τους ίδιους ανθρώπους με αυτούς που βοηθά η Εκκλησία. Δυστυχώς όμως το αδηφάγο κράτος κρατά για τον εαυτό του το μερίδιο του λέοντος κι ένα ελάχιστο ποσοστό καταλήγει στους έχοντες ανάγκη. Έτσι η φορολόγηση της Εκκλησίας απλά και μόνο θα αφαιρούσε χρήματα απ' αυτούς που έχουν ανάγκη για να τα ρίξει στο απύθμενο πηγάδι της κρατικής κακοδιαχείρισης.
Ας έρθουμε τώρα στο επίμαχο σημείο της σημερινής συγκυρίας. Μιμούμενοι το κράτος, που επένδυσε ένα μέρος από τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων στο Χρηματιστήριο, κάποιοι από τους διαχειριστές των χρημάτων της Εκκλησίας σκέφτηκαν να επενδύσουν μέρος των εσόδων της ή των ακινήτων τους, προκειμένου να τα πολλαπλασιάσουν. Μέχρι εδώ δεν υπάρχει τίποτε το μεμπτό, εφ' όσον τα χρήματα από τις κινήσεις αυτές κατέληγαν στους ίδιους αποδέκτες, δηλαδή στους έχοντες ανάγκη. Αν όμως αποδειχτεί ότι κάποιοι από τους διαχειριστές των χρημάτων, έβαλαν και στην τσέπη τους ένα μέρος από τα χρήματα, που έβγαλαν επενδύοντας τα έσοδα της Εκκλησίας, τότε αυτοί είναι αξιοκατάκριτοι και είναι όμοιοι μ' αυτούς που κάνουν διάρρηξη σ΄ένα ναό για να κλέψουν το παγκάρι.
Φαίνεται ότι κάποιοι, λοιπόν, απ' αυτούς τους διαχειριστές χρησιμοποίησαν και ιδιαίτερα πολύπλοκα μέσα επενδύσεων και διαχείρισης, όπως ανταλλαγές ακινήτων, off shore εταιρίες κλπ., παρ' όλ' αυτά ακόμη δεν έχει αποδειχθεί ότι κάποιος τα έβαλε στην τσέπη του και μέχρι τότε σύμφωνα με το Σύνταγμα της χώρας μας είναι αθώοι και καλά θα κάναμε όλοι να πάψουμε να μιμούμαστε την ανευθυνότητα των ΜΜΕ και μερίδας του πολιτικού κόσμου να εκτοξεύουν κατηγορίες προς πάσα κατεύθυνση, χωρίς την παραμικρή απόδειξη και χωρίς τη στοιχειώδη ευαισθησία να ζητούν συγγνώμη όταν αποδειχθεί ότι κάνουν λάθος.