Σελίδα 1 από 1

Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;

Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 5:59 pm
από Νίκος
Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;
Ημ. Δημοσίευσης: Sep 23, 2011

Εικόνα

του Αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου κ.Θωμά Ανδρέου, Ιεροκήρυκος Ι.Μ. Ελευθερουπόλεως

Η αφορμή για αυτές τις σκέψεις, ήρθε μετά από την τέλεση δύο γάμων και δύο βαπτίσεων οι οποίες τελέσθηκαν σε διαφορετικές ημερομηνίες αλλά έγιναν ταυτόχρονα και τα δυο Μυστήρια Γάμος- Βάπτιση, όπως συνηθίζεται τελευταία . Και κάθομαι να τα γράψω μην τύχει και τα ξεχάσω αυτά που είδα και έζησα αυτές τις μέρες. Στην πραγματικότητα ,ο προβληματισμός μου είναι αυτός, που με κάνει να σχηματίζω μερικές αράδες γράφοντας τα.

Τα τελευταία χρόνια, τα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, έχουν μετατραπεί, σε τελετές, που μάλιστα τις περισσότερες φορές, είναι και κακόγουστες. Η έννοια του Kits !!!,ξεδιπλώνεται σε όλο της το μεγαλείο και σε πολλές περιπτώσεις με τέτοιο τρόπο που σε κάνει να διερωτάσαι τι σημαίνει κακογουστιά και τι όχι. Και εξηγούμαι πάραυτα: Έρχονται να ‘’κλείσουν ‘’ ένα γάμο η μια βάπτιση και το πρώτο που σε ρωτάνε είναι ’’ ο στολισμός επιτρέπεται ; ’’ Αν κάνεις το λάθος να πεις ναι, γιατί περί λάθους πρόκειται, είναι ικανοί να σου φέρουν μέσα στην Εκκλησία μια μικρογραφία της ζούγκλας του Αμαζονίου, από την οποία θα λείπουν ασφαλώς μόνο τα χαριτωμένα ζωάκια, (άσε που αν μπορούσαν και αυτό θα το έκαναν για εφέ!) και σε μερικές περιπτώσεις, είναι τόσο πολύς ο στολισμός που δεν ξέρεις από πού να περάσεις μέσα από το δάσος που έχουν στήσει μέσα στην Εκκλησία.

Και αρχίζουμε και λέμε… Με τι θα έρθει η νύφη ; Άκου λοιπόν τι έχω δει στο παρελθόν: να την κουβαλάνε με μηχανή , με σκάφος δια θαλάσσης, μέχρι και με νταλίκα. Μόνο με ελικόπτερο δεν μου έφεραν καμιά μέχρι σήμερα να την προσγειώσουν στο καμπαναριό ώστε οι πρώτες φωτογραφίες της υψηλής της αφίξεως να είναι δίπλα… στις καμπάνες! Τελευταία ,της μόδας είναι τα νταούλια! Βρίσκουν δυο μουσικούς!!! να κροταλίζουν ο ένας το ντέφι και ο άλλος το ζουρνά και λένε ότι έφεραν τους μελλόνυμφους χορεύοντας με ορχήστρα! Όταν το άκουσα για πρώτη φορά αυτό, από περιέργεια βγήκα να δω την ορχήστρα και ασφαλώς, δεν περίμενα να δω την ορχήστρα της Βιέννης ,αλλά και δύο άτομα ορχήστρα τα λες;;;

Μετά τι θα φοράει η νύφη και ο γαμπρός! Α , εδώ έχουμε επιλογές για όλα τα γούστα! Τι θέλεις ,θα το δεις στους γάμους σήμερα… Καταρχήν, πάει το παραδοσιακό λευκό φόρεμα, που συμβόλιζε την αγνότητα της νύμφης, αντικαταστάθηκε με ένα άλλο, λίγο προς το εκρού! – τουλάχιστον σε αυτό πράττουν σωστά μιας και τελευταία ,πίσω από την νύφη, ακολουθεί το μωρό της- και μάλιστα σε διάφορα σχέδια και μεγέθη. Ξέρεις τι είναι να λες το ‘’Ησαΐα χόρευε’’ και μπροστά από εσένα που υποτίθεται προηγείσαι ως λειτουργός του μυστηρίου, να πηγαίνει μόνο του το παρανυφάκι, που απεγνωσμένα το δόλιο, προσπαθεί να κουβαλήσει της ουρά της Νύφης. η οποία ουρά, έχει κυκλώσει όλο το τραπέζι του γάμου ! Ασφαλώς ,έχει προηγηθεί αυτό το ανατριχιαστικό της μαμάς:’’ πάτα του το πόδι όσο είναι καιρός’’ και μέχρι να του πατήσει το πόδι, ο γαμπρός έχει γίνει καπνός και επανέρχεται δριμύτερος εις δεύτερον (εκ διαζεύξεως) αυτή την φορά γάμον, όπως γράφουμε και στα εγγυητικά του Μυστηρίου, εννοείται με κάποια άλλη κυρία με διαφορετική ουρά!

Ευτυχώς ,καταργήθηκε το ρύζι μέσα στο Ναό. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα κουβαλήσουν τους μισούς ορυζώνες της Κίνας για να τους ρίξουν στα κεφάλια των παιδιών! Α ! Όλα κιόλα σου λέει ! Δεν με αφήνεις στην Εκκλησία, θα το ρίξω στο δρόμο, αλλά θα φάνε τόσο ρύζι που δεν θα θέλουν να το ξαναδούν στα μάτια τους, ούτε ωμό, ούτε μαγειρεμένο . Και δώστου ,περιμένουν να βγει το νεόνυμφο ζευγάρι και να τα γέλια και να τα πειράγματα τύπου:’’ έλα και θα δεις τι σε περιμένει’’ και μόλις βγουν…! Ό απόλυτος χαμός!!! Γενικότερα , μέσα στην Εκκλησία γίνεται χαμός… Στρουμφοχωριό !!! Άλλος θα μιλάει, άλλος θα γελάει, άλλος θα κάνει χειρονομίες στο γαμπρό σαν να του λέει: ‘’ ήθελες και τα ‘ παθες’’, άσε δε που πολλοί κάθονται σταυροπόδι βολεμένοι σε κάνα κοντινό στασίδι ώστε να παρακολουθήσουν από κοντά την ‘’παράσταση’’ και μάλιστα κοιτώντας κάθε λίγο το ρολόι τους ! Γιατί για μερικούς είναι μόνο μία τελετή, μία απλή παράσταση ! Αφού τελειώσει ο γάμος, ε, όλο και κάποια σχόλια πάλι θα ακουστούν , θυμάμαι μάλιστα μία κυρία που περνούσα δίπλα της για να πάω στο γραφείο μου, να σχολιάζει στην διπλανή της πόσο κοντή ήταν η νύφη δίπλα στο γαμπρό, (ασφαλώς θα ήταν από το σόι του γαμπρού) και η άλλη κυρία κουνούσε καταφατικά το κεφάλι της, με τρόπο όμως μην την δουν οι υπόλοιποι και την κακοχαρακτηρίσουν! Και αφού τελειώσει και ο σχολιασμός, από ενδιαφέρον πάντα, τότε θα κινήσουν όλοι μαζί να βγουν έξω…

Αν, ακολουθεί και βάπτιση ,είναι της μόδας τώρα να γίνονται και τα δυο μαζί, τότε είναι το υπερθέαμα ! Από το γάμο κιόλας, την ώρα της ανάγνωσης των ευχών , την στιγμή που λες σοβαρά ,σοβαρά ‘’ δως αυτοίς καρπόν κοιλίας’’, προβάλει ένα αθώο μουτράκι ξαφνικά ανάμεσα στο ζευγάρι - το παιδάκι τους- σε τέτοιο βαθμό που να διερωτάσαι : ‘’ μα πριν προλάβω να το πω να γίνει !’’ Και βεβαίως, το αθώο μικρό παιδάκι, που το φέρνουνε μέσα με ένα στεφάνι στο κεφάλι- λες και πάνε να το θυσιάσουν δαφνοστεφανωμένο - δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει εκεί μέσα, μωρό είναι δικαιολογείται, οι υπόλοιποι όμως;

Άσε στην βάπτιση τι συναντάει κανείς ! Ψάχνουν ,λες και συναγωνίζονται τα ζευγάρια μεταξύ τους, να βρουν σταυρό σε ότι σχήμα θες ,εκτός από αυτό που σχηματίζει σταυρό! Μόνο την γερμανική σβάστικα δεν μου έφεραν να φορέσω στο παιδάκι! Ότι θέλει ο καθένας κουβαλάει μαζί του. Και άμα ρωτήσεις αφελώς :’’ Συγνώμη ,αυτό είναι σταυρός;’’ Το κοιτάνε για λίγο περίεργα και σου απαντούν με χαμόγελο:
’’ Μάλιστα….! ’’

Πάς να ρίξεις το λάδι στην κολυμβήθρα και μαζί του ξεχύνονται και οι κορδέλες που έχουν τυλίξει το μπουκάλι ! Πας να δώσεις την λαμπάδα στο παιδάκι να την κρατήσει και ξάφνου βλέπεις την λαμπάδα να περπατά μόνη της ! Διότι το μικρό έχει χωθεί κάτω από τα τούλια και τα στολίδια και η λαμπάδα είναι τρείς φορές μεγαλύτερη από το παιδί με αποτέλεσμα να νομίζεις πως έχεις παραισθήσεις ! Οι δε μπομπονιέρες!!! Α ...!!! Μεγάλη ποικιλία! Κουκλάκια, γλαστράκια, μπαρμπαδάκια, κουμπαράδες, κορνίζες μέχρι και κομπολόι είδα ! Και το έπαιρναν τα μικρά παιδιά στα χέρια τους και κανα δυο το βάζαν στο στόμα νομίζοντας πως τρώγεται μαζί με τα κουφέτα!.... Τι να πεις!

Και τέλος οι φωτογράφοι…. Αν μπορούσαν να σκαρφαλώσουν στο σβέρκο σου να βγάλουν τις φωτογραφίες, θα ήταν ευτυχισμένοι. Θα μου πεις, την δουλεία τους κάνουν οι άνθρωποι τι να κάνουν; Δεν είναι όμως και το καλύτερο να προσπαθείς να διαβάσεις τις ευχές, ζαλισμένος από τα φλάς που αστράφτουν και κάθε τρεις και λίγο ,να προσπαθεί ο φωτογράφος, αν είναι δυνατόν να αναρριχηθεί πάνω στο τέμπλο του Ναού για να τραβήξει ωραίες φωτογραφίες ! Είδα πολλές φορές σε κάτι ηλιθιοταινίες να διακωμωδούν τον παπά σε υποτιθέμενους γάμους. Δεν είδα όμως ποτέ να διακωμωδούν όλα τα υπόλοιπα που σήμερα αναφέρω! Και τούτο, διότι, όλα τα υπόλοιπα, αποτελούν την όμορφη τελετή που η κάθε μια και ο κάθε ένας ονειρεύεται να κάνει !

Ασφαλώς, και δεν θα μπορούσα να αφήσω απ’ έξω τον παπά, θα ήμουν άδικος εξάλλου. Επειδή, εμείς δεχθήκαμε τα μυστήρια να μεταβληθούν σε τελετές, υπάρχουν περιπτώσεις, ελάχιστες είμαι σίγουρος, που ο δόλιος ο παπάς σου λέει :’’ τι θα κάνω, εγώ θα αλλάξω τον κόσμο; Άστους να τελειώσουν, να φύγουν και ας πάνε στην ευχή του Χριστού και αυτοί και εγώ! ‘’ Έτσι και ο κόσμος ευχαριστιέται την ’’τελετή’’ και ούτε γάτα, ούτε ζημιά…. Εννοείται ,πώς όλα τούτα δεν έχουν να κάνουν με το σύνολο των Μυστηρίων που τελούμαι, διότι υπάρχουν νέα ζευγάρια που έρχονται προσευχόμενα , να ζήσουν αυτή την ανεπανάληπτη στιγμή της ζωής τους ,προετοιμασμένα με όλα τα πνευματικά εφόδια για ένα επιτυχημένο γάμο και μια ευλογημένη από τον Θεό οικογένεια. Εδώ δεν μιλάμε όμως για αυτά, τα ζευγάρια, αλλά για τα άλλα, που δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τον παπά από τον…. Δήμαρχο!

Και εδώ, η αστειότητες τελειώνουν. Εξάλλου, συμβαίνουν όλα αυτά, δεν είμαι υπερβολικός άσχετα αν τα περιγράφω με μια χιουμοριστική διάθεση . Το ερώτημα είναι ένα! Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε όλες αυτές τις γελοιότητες ; Μέχρι πότε θα αφήνουμε αυτό τον κόσμο ακατήχητο ,να κάνει τελετές με ημερομηνία λήξεως - αυτό αφορά τους γάμους -γιατί τα Μυστήρια δεν λήγουν ποτέ, οι τελετές όμως έχουν ημερομηνία λήξεως. Είμαστε και εμείς σε κάποιον βαθμό συνυπεύθυνοι για αυτό που συμβαίνει. Ίσως γιατί θεωρούμαι πως θα πρέπει να υπάρχει κάποιος συμβιβασμός. Ωστόσο, βλέπουμε ξεκάθαρα ,χρόνο με το χρόνο ,τα πράγματα να γίνονται ακόμα χειρότερα. Αυτή η πλήρης εκκοσμίκευση των Ιερών Μυστηρίων, σημαίνει κάτι, Σημαίνει πως ο κόσμος, προσπαθεί απλά να τηρήσει το ‘’ έθιμο’’, όχι να βιώσει το Μυστήριο και την Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Πιστέψαμε όλοι μας και το πιστεύουμε απόλυτα, ότι η Εκκλησία μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Δεν είναι άσχημο να αισθάνεσαι σε κάποιες στιγμές, πως η Εκκλησία κοσμικοποιείται με τον χειρότερο τρόπο; Δείχνοντας μια ανοχή που και τον μονόφθαλμο, τον αποτυφλώνει;…

Πηγή: amen.gr

Re: Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;

Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 6:00 pm
από eleanna
Σε πολλά έχει δίκιο το κείμενο αλλά σε μερικά βρε παιδί μου εξαντλούν την αυστηρότητά τους. Ο γάμος δεν είναι μόνο μυστήριο είναι και κοσμική τελετή αυτή είναι η αλήθεια. Και για αυτό το λόγο προσέρχονται ως καλεσμένοι όλοι είτε είναι Χ.Ο. είτε είναι μουσουλμάνοι που λέει ο λόγος (σιγά μην έρχονταν) είτε είναι άθεοι. Διότι έχει και κοινωνικό χαρακτήρα και όχι μονο μυστηριακό, είναι ένα είδος ανακοίνωσης - υπόσχεσης των νεονύμφων προς την κοινωνία που λέει να εμείς εδώ ανακοινώνουμε ότι ανοίγουμε σπίτι κτλ. Επειδή δεν υπάρχει ξεχωριστό μέρος για να γίνει αυτή η τελετή βλέπουμε λοιπόν τελετή και μυστήριο να συγκεράζονται. Άλλωστο το μυστήριο του γάμου δεν υπηρχε πάντα, νομίζω τον τρίτο αιώνα άρχισε. Λογικό είναι να μπαίνουν τοπικες παραδόσεις και έθιμα αλλού νταούλια, αλλού ρύζια κτλ και έχουν και ομορφιά από λαογραφική αποψη. Άλλωστε ο γάμος είναι και ένα εύθυμο γεγονός δεν είναι πχ κηδεία! Έχει συνήθως να κάνει με νιάτα, με χαρά κτλ το ίδιο και τα βαφτίσια. Τώρα αυτές οι υπερβολές με τις ουρές και τα αρκούδια κτλ φυσικά δεν έχουν να κάνουν με ήθη και έθιμα αλλά με επίδειξη και ματαιοδοξία. Άλλωστε το νυφικό είναι δυτικόφερτο πράγμα και γελοιοποιεί τη γυναίκα. Και σίγουρα ειναι απογοητευτικό να σκάει μύτη ο καρπός της κοιλίας στο μυστήριο. Αλλά να μας χαλάνε οι μπομπονιέρες στα βαφτίσια και τα ρύζια και να μη μας χαλαει που κρατανε θέση στη μεταληψη των αχραντων μυστηριων να κοινωνησουν πρωτα τα παιδια μη τα κολλησουν τιποτα οι γεροι ...
Πάντως εμένα τα ρύζια μου λείπουν!!! (Από κει το φερα από δω το φερα κατέληξα εντέλει!!!)
Μου αρέσει πάντως το στυλ του συγγραφέα γιατί είναι εύθυμο και όχι μίζερο, λεει ο άνθρωπος τον πόνο του, το καλύτερο σημείο ήταν αυτό με το δως σ αυτήν καρπό κοιλίας!!!

Re: Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;

Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 6:00 pm
από Νίκος
Ελεάννα με συγχωρείς, αλλά ο Γάμος είναι μόνο Μυστήριο και καθόλου τελετή. Μέχρι τον 3ο αιώνα το Μυστήριο του Γάμου δεν υπήρχε σαν ανεξάρτητο Μυστήριο, όχι σαν Μυστήριο γενικώς. Ο Γάμος τελούνταν κατά τη Θεία Λειτουργία, γι αυτό και σήμερα πολλά σημεία του Μυστηρίου του Γάμου είναι όμοια με αυτά της Θείας Λειτουργίας.

Η ενορία της νύφης (ή του γαμπρού) ή και οι δύο σαν κύτταρο της Εκκλησίας συμμετέχουν προσευχόμενοι στο Μυστήριο του Γάμου για να δώσει ο Θεός στους νεόνυμφους τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος να αναδείξουν την αγάπη τους και το Γάμο τους σε σκαλοπάτι για την εκπαίδευσή τους στην τέλεια Αγάπη και την οικογένειά τους σε ομοίωση της Αγίας Τριάδος.

Τελετή είναι κάτι κοσμικό και επαναλαμβανόμενο, ενώ ο Γάμος είναι Μυστήριο ανεπανάληπτο (τουλάχιστον για τα συγκεκριμένα πρόσωπα). Για αυτό οι περισσότεροι σημερινοί Γάμοι έχουν ημερομηνία λήξεως και γι αυτό πολλοί σήμερα δεν καταλαβαίνουν τη διαφορά ανάμεσα στο γάμο στην Εκκλησία και στον πολιτικό "γάμο".

Όσο για το ρύζι είναι μάλλον ένα κακό κατάλοιπο από την αντίστοιχη προχριστιανική τελετή ή ένας ανορθόγραφος συνδυασμός των λέξεων ρύζι-ριζώνω.

Δυστυχώς οι περισσότεροι Γάμοι σήμερα έχουν εξελιχθεί, εκτός από τελετές και σε βλασφημία του Ιερού χώρου του ναού και του ίδιου του Μυστηρίου, με τα εκτός τόπου και χρόνου ντυσίματα και την αδιάκοπη φλυαρία κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου.

Καλύτερα όποιος δεν καταλαβαίνει τι είναι το Μυστήριο του Γάμου να μην παντρεύεται στην Εκκλησία μήπως και γλυτώσει τουλάχιστον από την αμαρτία της βεβήλωσής του.

Re: Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;

Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 6:00 pm
από eleanna
Σε συγχωρω! :lol:

καταλαβαίνω τι λες αλλά σκέψου οταν νυμφεύτηκες και κάλεσες όσους κάλεσες. Όλοι αυτοί ήταν πιστοί χριστιανοί; για όλους αυτούς ο γάμος σου είχε μόνο μυστηριακό χαρακτήρα; δεν αποτελούσε για εκείνους μια τελετή επισημοποίησης; στη συνείδηση του κόσμου ο γάμος στην εκκλησία δεν έχει κοσμικό χαρακτήρα, δεν αποτελεί μια τελετή που καθιστά έγκυρο και επίσημο το δεσμό των νεονύμφων; αν ο γάμος δεν πιστοποιεί το δεσμό παρά μόνο σε πνευματικό επίπεδο τότε τι είναι αυτό που τον επικυρώνει και κοσμικά; η ληξιαρχική πράξη μόνο;
η αλήθεια είναι ότι όταν οι μελλόνυμφοι στέλνουν τα προσκλητήριά τους, ο κόσμος που τα λαμβάνει δε σκέφτεται ότι θα παρευρεθεί σε ένα μυστήριο αλλά οι περισσότεροι το αντιμετωπίζουν σα κοινωνική εκδήλωση.

Για ποιο λόγο γίνεται αυτό; ας προσέξει η Εκκλησία να ξεριζώσει πρώτα τους λόγους και να θεραπευσει τα βαθύτερα αίτια και μετά δε θα χει να ασχολείται με τα λυπηρά συμπτώματα.

Παραθέτω από http://www.bigfatopinion.net/2008/03/blog-post_21.html:
Πότε ανακάλυψε η Oρθοδοξία ότι ο γάμος αποτελεί μυστήριο; Από θεολόγους, ανάμεσά τους ο καθηγητής της Θεολογικής και της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστήμιου Αθηνών και Γραμματέας της Ι.Συνόδου του πρώτου ελληνικού Βασιλείου, ο αρχιμανδρίτης Θεόκλητος Φαρμακίδης, έχει υποστηριχθεί πως μόνον μετά το 1204, ο γάμος απέβη εκκλησιαστικό μυστήριο.

Όσον αφορά στην Βυζαντινή Πολιτεία, ο Ιλλυριός χασάπης άγιος Ιουστινιανός (Ουπράβντα), με έναν νόμο (Νεαρά οδ΄-κεφ δ΄) το 538, αναφέρθηκε στα του γάμου: Καθόρισε τρεις κατηγορίες πολιτών, τους έκλαμπρους, τους μεσαίους και τους ευτελείς. Οι πρώτοι κατοχύρωναν τον γάμο τους με συμβόλαιο, οι δεύτεροι εδήλωναν χωρίς ιερολογία παρουσία κληρικών την απόφασή τους να συζήσουν, όσο για τους τρίτους, τους φτωχούς, δεν χρειαζόταν καμμία διαδικασία. Η παρουσία των κληρικών δεν είχε μυστηριακή ούτε καν τελετουργική χροιά, αλλά εκτελούσε χρέη μαρτυρίας του γεγονότος: «…ο δε παραλαβών τρεις ή τέσσαρας των κληρικών, εκμαρτυρίαν συνιστάτω δηλούσαν ως ο δείνα και η δείνα συνηρμόσθησαν αλλήλοις».

Μόνο το 893, με έναν άλλο νόμο του αυτοκράτορα Λέοντα Στ΄, αναγνωρίστηκε ο θρησκευτικός ως μόνος νόμιμος γάμος, όχι όμως και ως μυστήριο, ενώ η γαμήλια ακολουθία καθορίστηκε επί Αλεξίου Α΄Κομνηνού (Βλ. και Φ.Κουκουλέ περί γάμου των Βυζαντινών). Η σύνδεση ιεροτελεστίας και συνάψεως του Γάμου, που διατάχθηκε με την Νεαρά 89 του Λέοντα («Μη ερρώσθαι τα συνοικέσια άνευ της ιεράς ευλογίας») ίσχυσε πολύ αργότερα και στο ελληνικό κράτος. Ασφαλώς όμως μια αυτοκρατορική διαταγή ούτε καν μια τοπική Σύνοδος, δεν μπορούν να ορίσουν ένα μυστήριο. Σύνοδος όμως και μάλιστα Οικουμενική για να θεσπίσει το μυστήριο, δεν φαίνεται να συνεκλήθη ποτέ.

Re: Γάμος και Βάπτιση : Μυστήριο ή τελετή;

Δημοσιεύτηκε: Παρ Σεπ 07, 2012 6:01 pm
από Νίκος
Ο δικός μου γάμος δεν αποτελεί τυπική περίπτωση, επειδή, αν και δεύτερος και για τους δυο μας, είχε έντονο το χαρακτήρα του Μυστηρίου. Στο Γάμο συμμετείχαν 3 ιερείς, ο εφημέριος και 2 οικογενειακοί φίλοι, που είναι σήμερα ο Σισανίου και Σιατίστης και ο Ηγούμενος της Μονής Πεντέλης Επίσκοπος Θερμοπυλών. Τότε ήταν απλοί αρχιμανδρίτες. Δεν τα καυχιέμαι όλα αυτά. Γιατί αποτελούν ιδιαίτερα βαριά υποχρέωση για μας να μη διαψεύσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους που συμμετείχαν και συμπροσευχήθηκαν για την επιτυχία του.

Ο χριστιανικός Γάμος είναι ουσία και όχι τύπος. Η δήλωσή του στο ληξιαρχείο για λόγους λειτουργίας του κράτους δεν τον καθιστά τελετή, απλά τον αναγνωρίζει ως γεγονός τετελεσμένο.