Ο σταυρός μας και πως τον βιώνουμε;
Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 2:01 pm
Σύμφωνα με την πίστη μας ο καθένας μας σηκώνει στον κόσμο αυτό ένα σταυρό. Σταυρός σημαίνει δοκιμασίες, θλίψεις, αρρώστιες, υπομονή διαφόρων βασάνων κτλ.
Αυτό που με μπερδεύει είναι πως ενώ ο σταυρός σημαίνει κατ’ανάγκη πόνος, θλίψη κτλ. σε διάφορα κείμενα διαβάζω πως πρέπει να τον σηκώνουμε χαρούμενα. Δεν το καταλαβαίνω, γιατί από τη στιγμή που βιώνεις μια κατάσταση οδυνηρή, αυτό που εισπράττεις είναι πόνος, οπότε πως καλείσαι να χαίρεσαι; αν χαίρεσαι τότε αυτομάτως δεν είναι πόνος άρα ούτε σταυρός.
Ο Χριστός πονούσε ακόμη και πριν αρχίσουν καλά καλά τα πάθη Του (βλ. προσευχή στον κήπο των Ελαίων αν θυμάμαι σωστά όπου τα δάκρυά του περιγράφονται σαν κόμποι ιδρώτα), δε βλέπουμε πουθενά καμιά χαρά παρά μόνο την οδύνη Του, την άκρα Του ταπείνωση, τα δάκρυά Του ακόμη και το παράπονο (Ηλί, Ηλί λαμά σαβαχθανί).
Σε διάφορα κείμενα όμως διαβάζω πως ο χριστιανός που είναι κοντά Του βιώνει από τώρα τον Παράδεισο, μια πρόγευσή του, είναι χαρούμενος και ότι μάλιστα αν δεν είναι χαρούμενος αλλά θλιμμένος αυτό δείχνει ότι έτσι θα ναι και μετα θάνατον. Παίρνω ένα μήνυμα, ότι οφείλει ο χριστιανός να σηκώνει μεν το σταυρό του αλλά να είναι και χαρούμενος. Μπορώ να καταλάβω την παραίνεση να μην απελπίζεται φυσικά, αλλά το να φαίνεται η θλίψη και η οδύνη σαν ένδειξη ότι δε βαδίζει σε καλό δρόμο με μπερδεύει! Γιατί τότε πώς είναι σταυρός αυτό που βιώνεις; Δεν το καταλαβαίνω. Άλλωστε αν για παράδειγμα κάποιος δοκιμάζεται καθημερινά και διαρκώς από την εχθρότητα και το μίσος κάποιου άλλου (πχ. ένας εχθρικός γονιός, σύντροφος, συγκάτοικος, παιδί) πως γίνεται από τη μια να καλείται να μείνει πλάι στον εχθρό του και να υπομένει τον πόνο από το μίσος που εισπράττει αλλά να χαίρεται ταυτόχρονα; τι είδους χαρά είναι αυτή;
Όταν εισπράττεις συνέχεια μίσος αναπόφευκτο δεν είναι να ζεις μέσα σε μια διαρκή οδύνη; Καταλαβαίνω πως η δοκιμασία αυτή έγκειται στο να μην αφήνεις την οδύνη να σε μεταλλάζει σε ένα μίζερο, κακιασμένο και μεμψίμοιρο άνθρωπο αλλά να διατηρείς την αγάπη στην καρδιά σου αγωνιζόμενος, προσευχόμενος και αντλώντας δύναμη από Εκείνον. Αλλά από το σημείο αυτό μέχρι του σημείου να καλείσαι να έχεις ένα ειλικρινώς χαρούμενο πρόσωπο και όχι προσωπείο…κάποιος που μαχαιρώνεται βγάζει κραυγή όχι γέλιο. Πως καλείται κάποιος που μαχαιρώνεται ακατάπαυστα και παραμένει υπομένωντας αυτή την κατάσταση να βιώνει ταυτόχρονα τον Παράδεισο;
Αυτό που με μπερδεύει είναι πως ενώ ο σταυρός σημαίνει κατ’ανάγκη πόνος, θλίψη κτλ. σε διάφορα κείμενα διαβάζω πως πρέπει να τον σηκώνουμε χαρούμενα. Δεν το καταλαβαίνω, γιατί από τη στιγμή που βιώνεις μια κατάσταση οδυνηρή, αυτό που εισπράττεις είναι πόνος, οπότε πως καλείσαι να χαίρεσαι; αν χαίρεσαι τότε αυτομάτως δεν είναι πόνος άρα ούτε σταυρός.
Ο Χριστός πονούσε ακόμη και πριν αρχίσουν καλά καλά τα πάθη Του (βλ. προσευχή στον κήπο των Ελαίων αν θυμάμαι σωστά όπου τα δάκρυά του περιγράφονται σαν κόμποι ιδρώτα), δε βλέπουμε πουθενά καμιά χαρά παρά μόνο την οδύνη Του, την άκρα Του ταπείνωση, τα δάκρυά Του ακόμη και το παράπονο (Ηλί, Ηλί λαμά σαβαχθανί).
Σε διάφορα κείμενα όμως διαβάζω πως ο χριστιανός που είναι κοντά Του βιώνει από τώρα τον Παράδεισο, μια πρόγευσή του, είναι χαρούμενος και ότι μάλιστα αν δεν είναι χαρούμενος αλλά θλιμμένος αυτό δείχνει ότι έτσι θα ναι και μετα θάνατον. Παίρνω ένα μήνυμα, ότι οφείλει ο χριστιανός να σηκώνει μεν το σταυρό του αλλά να είναι και χαρούμενος. Μπορώ να καταλάβω την παραίνεση να μην απελπίζεται φυσικά, αλλά το να φαίνεται η θλίψη και η οδύνη σαν ένδειξη ότι δε βαδίζει σε καλό δρόμο με μπερδεύει! Γιατί τότε πώς είναι σταυρός αυτό που βιώνεις; Δεν το καταλαβαίνω. Άλλωστε αν για παράδειγμα κάποιος δοκιμάζεται καθημερινά και διαρκώς από την εχθρότητα και το μίσος κάποιου άλλου (πχ. ένας εχθρικός γονιός, σύντροφος, συγκάτοικος, παιδί) πως γίνεται από τη μια να καλείται να μείνει πλάι στον εχθρό του και να υπομένει τον πόνο από το μίσος που εισπράττει αλλά να χαίρεται ταυτόχρονα; τι είδους χαρά είναι αυτή;
Όταν εισπράττεις συνέχεια μίσος αναπόφευκτο δεν είναι να ζεις μέσα σε μια διαρκή οδύνη; Καταλαβαίνω πως η δοκιμασία αυτή έγκειται στο να μην αφήνεις την οδύνη να σε μεταλλάζει σε ένα μίζερο, κακιασμένο και μεμψίμοιρο άνθρωπο αλλά να διατηρείς την αγάπη στην καρδιά σου αγωνιζόμενος, προσευχόμενος και αντλώντας δύναμη από Εκείνον. Αλλά από το σημείο αυτό μέχρι του σημείου να καλείσαι να έχεις ένα ειλικρινώς χαρούμενο πρόσωπο και όχι προσωπείο…κάποιος που μαχαιρώνεται βγάζει κραυγή όχι γέλιο. Πως καλείται κάποιος που μαχαιρώνεται ακατάπαυστα και παραμένει υπομένωντας αυτή την κατάσταση να βιώνει ταυτόχρονα τον Παράδεισο;