Σελίδα 1 από 2

Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:13 pm
από ΠΟΠΗ
ΑΥΤΕΞΟΥΣΙΟ ΚΑΙ ΥΠΑΚΟΗ

Εικόνα

Ἡ ἐντολή δόθηκε στούς πρωτοπλάστους ὡς δοκιμασία τοῦ αὐτεξουσίου τους. Ἡ ὑπακοή ἔχει ὡς βραβεῖο τήν θέωση.
Ὁ Θεός, γράφει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἀφοῦ ἔπλασε τόν Ἀδάμ καί τήν Εὔα τούς τοποθέτησε στόν Παράδεισο τῆς τρυφῆς. Ἔπειτα τούς ἔδωσε καί τόν νόμο τῆς Ἐντολῆς (νά μή φᾶνε ἀπό τό δένδρο τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καί τοῦ κακοῦ) ὡς μία δοκιμασία τοῦ αὐτεξουσίου τους. Κατόπιν τούς ἄφησε καί ὅπως λέγει ὁ Σειράχ «τόν ἄφησε στή βούλησή του», ἔτσι ὥστε νά ἐκλέγει κάθε φορά σύμφωνα μέ τήν γνώμη του ὅ,τι αὐτός νομίζει καλλίτερο. Ὅρισε δέ καί ἔπαθλο ἐάν τηροῦσαν (ὁ Ἀδάμ καί ἡ Εὔα) τήν ἐντολή, τό νά πάρουν τήν ἐνυπόστατη Χάρη τῆς Θεώσεως καί νά καταστράπτονται στούς αἰῶνες ἀπό τό ἀκραιφνέστατο φῶς τοῦ Θεοῦ.

«Εἶθ’ οὕτω» σημειώνει ὁ Ἅγιος Νικόδημος στό Προοίμιο τῆς Φιλοκαλίας «καί τόν τῆς Ἐντολῆς νόμον αὐτῷ παρασχών, οἷόν τινα τοῦ Αὐτεξουσίου ἀπόπειραν, ὑποχωρῆσαι τοῦτῳ τοῦ λοιποῦ δεῖν ἔγνω καί, ὅ φησιν ὁ Σειράχ, ἀφῆκεν αὐτόν ἐν χειρί διαβουλίου αὐτοῦ[1], κατά τό δοκοῦν αὐτῷ ἑλέσθαι τό παριστάμενον· καί ἔπαθλον ὥσπερ τῆς τηρηθείσης παρ’ αὐτοῦ ἐντολῆς, τήν ἐνυπόστατον τῆς θεώσεως χάριν κομίσεσθαι Θεόν γενόμενον, καί τῷ ἀκραιφνεστάτῳ φωτί εἰς αἰῶνας καταστραπτόμενον»[2].
Ὁ ἅγιος Νικόδημος θεολογεῖ ἀλάνθαστα παρουσιάζοντας καί αἰτιολογώντας τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ πρός τούς πρωτοπλάστους ὡς δοκιμασία τοῦ αὐτεξουσίου τους. Ὁ Θεός θέλει νά Τόν θέλουμε, νά κινούμαστε αὐτοπροαίρετα συνεχῶς πρός Αὐτόν, νά Τόν ἀγαπᾶμε «ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς, τῆς καρδίας, τῆς διάνοιας, τῆς ἰσχύος». Θέλοντας νά δοκιμάσει τήν ἀγάπη μας, θέλοντας νά δεῖ πρός τά ποῦ κλίνει τό αὐτεξούσιό μας, μᾶς ἔδωσε τήν πρώτη ἐντολή τῆς νηστείας.Ἄν οἱ πρωτόπλαστοι τηροῦσαν τήν ἐντολή θά ἐλάμβαναν τήν ἐνυπόστατη Χάρη τῆς Θεώσεως. Ὅμως ἀπέτυχαν. Ὁ Νέος Ἀδάμ, ὁ Χριστός ἐκπλήρωσε τελειότατα τήν ὑπακοή στόν Θεό Πατέρα. Οἱ διάδοχοι καί μιμητές Του ἐπίσης φθάνουν στήν θέωση διά τῆς ὑπακοῆς. Κατ’ ἐξοχήν ἡ ἀρετή τῆς ὑπακοῆς προβάλλεται στό Μοναχισμό, ἀφοῦ αὐτός εἶναι ὁ συνεπής χριστιανισμός, καί ἡ πλήρης μίμηση τῆς ζωῆς τοῦ Κυρίου καί τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.
Ὁ ὀρθόδοξος μοναχός λαμβάνει τίς ἐντολές τοῦ πνευματικοῦ του πατρός, ὡς δοκιμασία τοῦ αὐτεξουσίου του. Ἐάν ὑπακούσει θά λάβει τήν ἐνυπόστατη Χάρη τῆς Θεώσεως. Ἡ λειτουργία τῆς ὑπακοῆς μέσα στό Μοναστῆρι εἶναι ἀνάλογη τῆς λειτουργίας της μέσα στόν Παράδεισο. Ὅ, τι δέν κατάφεραν οἱ πρωτόπλαστοι ἀγωνίζεται νά κατορθώσει ὁ Μοναχός. Ἡ λειτουργία τῆς ὑπακοῆς μέσα στήν πρώτη (ἀρχέγονη) ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Τριάδος καί τῶν Πρωτοπλάστων δέν ὁλοκληρώθηκε. Ὅ,τι ἔμεινε ἀτελές καί ἀπραγματοποίητο ἐκεῖ, ἀγωνίζεται νά τελειώσει καί νά πραγματώσει ὁ Μοναχός στήν ἔρημο ἤ στό κοινόβιο. «Ὁρατός Θεός» κατά τόν σεβαστό Γέροντα Ἐφραίμ Κατουνακιώτη εἶναι ὁ Γέροντας. Ἡ ὑπακοή ἑπομένως, πού γίνεται σ’ αὐτόν ἀπό τόν μοναχό-ὑποτακτικό «ἀνατρέχει»(ἀναφέρεται) τελικά στόν Θεό. «Πιστέψατέ μου» παρατηρεῖ ὁ Πατερικός θεοφώτιστος Γέρων Ἐφραίμ, «μὲ πείρα σᾶς μιλῶ, μὲ εἰλικρίνεια σᾶς λέω. Ὅποιος ὑποτακτικὸς φθάση στὴν τελειότητα τῆς ὑπακοῆς, δὲν φοβᾶται Θεό. Οὔτε τὴν Κρίση, οὔτε τὴ Δευτέρα Παρουσία. Φοβᾶται μόνο τὸ πνεῦμα τοῦ Γέροντα νὰ μὴ λύπηση. ὁ Γέροντας εἶναι ὁ ὁρατὸς Θεός. Λύπησες τὸν Γέροντα, λύπησες τὸν Θεό. Ἀνέπαυσες τὸν Γέροντα, Ἀνέπαυσες τὸν Θεό. Γι' αὐτὸ καὶ οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἤξεραν τί ἔλεγαν: Ὑπακοὴ -ζωή, παρακοὴ-θάνατος. Δὲν θέλει ἐδῶ οὔτε μεταλήψεις, οὔτε ἀγῶνες, οὔτε φιλοξενίες, οὔτε νοερὲς προσευχές. Ὅλα μπροστὰ στὴν ὑπακοὴ καταργοῦνται. Δέκα φορὲς τὴν ἥμερα νὰ μεταλαμβάνεις, ἂν δὲν κάνης ὑπακοή, προορίζεσαι γιὰ τὴν κόλαση»[3].
«Φῶς γιά τούς λαϊκούς», σύμφωνα μέ τόν Ὅσιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακας «εἶναι οἱ μοναχοί».
Στό μέτρο πού κανείς ἀρνεῖται τό θέλημα Του καί κάνει ὑπακοή στόν Πνευματικό Του Πατέρα, ἀναπαύει τόν Θεό. Ἐάν δέν κάνει ὑπακοή εἴτε μοναχός εἶναι εἴτε λαϊκός, δέν ὠφελεῖται οὔτε ἀπό τίς προσευχές, οὔτε ἀπό τίς νηστεῖες, οὔτε ἀπό τήν Θεία Μετάληψη.
Ἡ διδασκαλία τῶν Πατέρων τῆς Ἐρήμου εἶναι ἀπόλυτα θεραπευτική καί γιά τούς λαϊκούς χριστιανούς, τούς ἐρημῖτες καί ἀσκητές τῶν πόλεων, τούς οὐρανοπολίτες μιμητές τοῦ Τέλειου Ὑποτακτικοῦ, τοῦ Χριστοῦ Μας.
Ὁ Κύριος ἔγινε «ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ» στόν ἐν οὐρανοῖς Πατέρα Του καί Πατέρα Μας. Μᾶς καλεῖ στήν μίμησή Του γιά νά μᾶς σώσει καί θεώσει.
Ἄς μήν ὑποκύπτουμε σέ θεωρίες τοῦ τύπου «Ἡ ὑπακοή εἶναι γιά τούς μοναχούς. Μήν ψάχνεις γιά ὑπακοές στούς λαϊκούς»...
Ἡ ὑπακοή εἶναι ἀπαραίτητη καί ἀναγκαία γιά τή σωτηρία μας καθώς εἶναι μίμηση Χριστοῦ καί ἀπόδειξη ὅτι Τόν ἀγαπᾶμε. «Ἐκεῖνος εἶναι πού μέ ἀγαπάει» εἶπε ὁ Κύριος «αὐτός πού ἔχει τίς ἐντολές μου καί τίς τηρεῖ» διά τῆς ὑπακοῆς.

Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης

http://Hristospanagia3.blogspot.com

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:14 pm
από Achilleas
Η έλλειψη της υπακοής Πόπη, αποτελεί εκδήλωση εγωισμού, ο οποίος δεν συνάδει με την κατά Χριστώ ζωή και άρα, οδηγεί εκτός της τράπεζας της Βασιλείας του Θεού που ετοιμάστηκε για τους εκλεκτούς από καταβολής κόσμου.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:15 pm
από Μαρίνα
....σιγά μην ακούσω και θα κάνω ότι μου πει ένας μ... (έκανε αναφορά με το επίθετο ...πάσα νόσο και πάσα μαλακία), θα μου πει να μην μεταλάβώ και δεν θα το κάνω? θα μεταλέβω όποτε θέλω εγώ και όποτε το νιώθω...

ήταν η απάντηση απο κάποια "φίλη μου" στην απάντηση μου απο την ερώτηση της το πότε θα κοινωνήσω, απάντησα όποτε με αφήσει ο Πατέρας και μου πε το εξής πιο πάνω. Είναι πολύ παρεξηγημένη έννοια η υπακοή. Δεν ξέρω πόσο δύσκολο είναι να κάνεις υπακοή, νομίζω δεν έχει μέτρο, ξέρω μόνο ότι σώζει.

φυσικά αν της πω τι ένιωσα όταν κοινώνησα με την άδεια του θα με περάσει για τρελή! είμαι σίγουρη για αυτό.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:16 pm
από Φοιτητής
Μάλιστα..

Μαρίνα, εγώ στέκομαι στο ότι εσύ έκανες την ευλογημένη υπακοή και είδες τι όφελος έχει. Ο Θεός να φωτίσει την φίλη σου.

Υ.Γ: Δεν νομίζω πως μπορεί κανείς να "γνωρίσει" λιγάκι τον Κύριο χωρίς υπακοή. Ίσως κάνω και λάθος, αν κάνω διορθώστε με.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:17 pm
από Μαρίνα
Γιαννή δεν ξέρω αν μπορεί να Τον γνωρίσει. επί αυτού του θέματος δεν έχω ούτε προσωπική άποψη(και εγώ έχω άποψη για όλα λανθασμένη βέβαια αλλά άλλο θέμα αυτό!!). Νομίζω Τον γνωριζεις τον Θεό με την Προσευχή, ίσως με αυτήν βλέπει κάποιος αυτό που ακούσαμε σήμερα στο Ευαγγέλιο το ...δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· παρὰ ἀνθρώποις τοῦτο ἀδύνατόν ἐστι, παρὰ δὲ Θεῷ πάντα δυνατά ἐστι... και αυτό κάποιος τα καταφέρνει με το να Του ζητήσει τι θέλει και να προσευχηθεί.

Να Τον γνωρίσεις;;; μεγάλη υπόθεση. Και να ένα καλό Θέμα για τα Πνευματικά αλλά δεν ξέρω κατα πόσο θα έχουνε απαντήσεις οι υπόλοιποι.

Αγαπητε έπαψα να μιλώ περί τέτοιον θεμάτων με την φίλη μου και επειδή με χαλούσε και σε πολλά άλλα προσπαθώ ελαφρά -τει (όχι την καρδιά) βημάτων να μην επικοινωνώ. Και να φανταστείς εξομολογείται, κάνει τον δικό της αγώνα. Η υπακοή είναι ένα θεμα, σημαντικό. Όταν μιλήσαμε φάνηκε σαν να μην εμπιστευεται τον Πατέρα της που είναι αξιόλογος και τον ξέρετε όλοι σας. Θα μου πεις όπου αναπάυεται κανείς αλλά Γιαννάκη αν δεν αναπαύσαι σου δίνει ευχή ο Πατέρας και πας αλλού. Δεν είναι απο τα Γιάννενα αλλά απο άλλη Ιερά Μητρόπολη. (Όχι Απόστολε δεν είναι ο Κονίτσης...). Τον έχετε ακούσει από την τηλεόραση.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:18 pm
από aposal
Ο νέος της σημερινής παραβολής τηρούσε τα πάντα, ακόμη και την παρθενία του, αλλά, όταν ο Ιησούς του είπε να διαλέξει ανάμεσα σ' Αυτόν και το χρήμα, Του γύρισε την πλάτη και έφυγε...
Η συμμετοχή στα μυστήρια δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είμαστε σε καλό δρόμο! Είναι αναγκαία, αλλά όχι και ικανή συνθήκη.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:19 pm
από Μαρίνα
Ναι δίκιο έχεις, σήμερα στον Αγιο Γεώργιο μας μίλησε ένας Καθηγητής Πανεπ. έβγαλε Κήρυγμα και το ανέφεραι. Εγώ πήρα την τελευτάια φράση του Ευαγγελίου γιατι για τον Θεό τα πάντα είναι δυνατά. Και επίσης αυτός ο νέος αν επέλεγε να δώσει το βιός του και να ακολουθήσει Τον Χριστό θα ήταν ένας απο τους Απόστολους Του. Υπάρχουν Άγιοι πλούσιοι που κανανε ότι είπε ο Χριστός, δώσανε τα παντα στους φτωχούς, όχι στο Χριστό αλλά στος φτωχούς.

Το μόνο σίγουρο Αμαρτωλέ είναι ότι η μη συμμετοχή μας στα Μυστήρια σημαίνει ότι είμαστε εντελώς μα εντελώς στον κακό δρόμο. Μπορεί να μην σημαίνει όπως λες και εσύ τίποτα ή όπως λες καταλεξή ότι είμαστε σε καλό δρόμο αλλά είναι μια καλή αρχή. Αν και νομίζω η συμμετοχή μας σε αυτά αλλά με επίβλεψη και καθοδήγηση απο τον Πατέρα μας, είναι βήματα προς Εκείνον. Μέσα απο τα Μυστήρια ανακαλύπτεις το Μεγαλείο Του, ανακαλύπτεις Εκείνον. έρχεσαι σε συντριβή και μετανοείς. Δεν ξέρω αν σώζεσαι μέσα απο τα Μυστήρια (πιστευω ότι βοηθάνε). Ξέρω μόνο ότι ο πρώτος "κάτοικος" του Παραδείσου Του, της Βασιλείας Του είναι ο ληστής, που μια ζωή έκανε "κακό" και μετανόησε λίγο πριν πεθάνει. Δεν ήταν Αρχιερεας, δεν ήταν άνθρωπος του Θεού εκείνης της εποχής. Μετανόησε. Μεγάλο πράγμα η μετανοία, πολύ μεγάλο.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:20 pm
από aposal
Όλο το νόημα του Χριστιανισμού είναι στη μετάνοια και κατ' επέκταση στην ταπείνωση. Χωρίς αυτά δεν γίνεται τίποτα.

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:20 pm
από Φοιτητής
Ίσως δεν το είπα καλά Μαρίνα.

Εγώ εννοώ να τον γνωρίσεις ως πραγματικότητα στην ζωή σου.
Για να δεις πως προνοεί στην ζωή σου.

Δύσκολο πράγμα η ταπείνωση..
Ο εγωισμός φοράει στολή παραλλαγής..

Re: Η ΥΠΑΚΟΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Σεπ 08, 2012 5:22 pm
από Μαρίνα
aposal έγραψε:Όλο το νόημα του Χριστιανισμού είναι στη μετάνοια και κατ' επέκταση στην ταπείνωση. Χωρίς αυτά δεν γίνεται τίποτα.
Μου αρέσει που συμφωνούμε που και που αλλά αυτό γίνεται σε σημαντικά θέματα.
Φοιτητής έγραψε:Ίσως δεν το είπα καλά Μαρίνα.

Εγώ εννοώ να τον γνωρίσεις ως πραγματικότητα στην ζωή σου.
Για να δεις πως προνοεί στην ζωή σου.

Δύσκολο πράγμα η ταπείνωση..
Ο εγωισμός φοράει στολή παραλλαγής..
Μερικές φορές το πιο απλό στα αφτιά μας, μας φαίνεται ακατανόητο. Το να Τον γνωρίσω μου είναι..... δεν βρίσκω λέξη. εσύ Τον γνώρισες? αν εννοείς να ζούμε με το Θελημά Του οκ συμφωνώ και το καταλαβάινω. Αλλά νομίζω επειδή με τον νου μας δεν αντιλαμβανόμαστε τι εστί Θεός και Χριστός και Αγίο Πνεύμα μόνο όταν βρεθούμε κοντά Του θα Τον "γνωρίσουμε" πραγματικά.

Δύσκολο δεν λες τίποτα!!