Αγαπητά μέλη και επισκέπτες, καλώς ήρθατε στο ανανεωμένο μας φόρουμ!
Με πολλή χαρά περιμένουμε τις νέες σας δημοσιεύσεις!

H Κλίμακα των αρετών -Αγίου Ιωάννη του Σιναΐτη

Κείμενα και συμβουλές των Πατέρων και Μητέρων της Εκκλησίας μας, παλαιότερων και νεώτερων.

Συντονιστές: Νίκος, Anastasios68, johnge

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2090
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm
12
Έχει ευχαριστήσει: 2 φορές
Έλαβε ευχαριστία: 10 φορές

H Κλίμακα των αρετών -Αγίου Ιωάννη του Σιναΐτη

Δημοσίευση από Achilleas »

H Κλίμακα της Ορθοδοξίας

Εικόνα

H Κλίμακα, ΚΑΚΩΣ δεν διδάσκεται στα σχολεία και μάλιστα θα έπρεπε να διδάσκεται σε ένα μάθημα αρετής το οποίο λείπει από τα σχολεία μας.Περιληπτική παρουσίαση των σταδίων της κλίμακας

Παραθέτω παρακάτω την Κλίμακα της Ορθοδοξίας όπως έχει παρουσιαστεί από τον Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή κα μπορείτε πλέον να την βρείτε στα Άπαντα αυτού.

Η περιβόητη Κλίμακα της Ορθοδοξίας ή πιο ΟΡΘΑ της ΑΓΑΠΗΣ αφορά τα 11 παρακάτω στάδια τα οποία πρέπει να περάσει η ψυχή για να ολοκληρωθεί. Αυτά είναι:

Η αοργησία , η οκνηρία, η μνησικακία, το ψεύδος, η ακηδία, η γαστριμαργία, η κενοδοξία , η περηφάνια, η ταπεινοφροσύνη, η διάκριση και τέλος η απάθεια.

Θα αναλύσω με μία μόνο φράση το κάθε στάδιο:

ΑοργησίαΗ ικανότητα ενός ανθρώπου να μην επιτρέπει να οργίζεται αποτελεί μια ΠΗΓΗ ηρεμίας από την οποία δεν θα προκύψουν άσχημα λόγια που θα πληγώσουν ανθρώπους τους οποίους αγαπάει.

Η οκνηρία
Επιπτώσεις έχει στο στάδιο των οικονομικών προβλημάτων που θα προκύψουν από αυτή, αλλά και σε άλλα που έχουν να κάνουν με τους πνευματικούς αγώνες που θα πρέπει να γίνουν μέχρι να ολοκληρωθεί η ψυχή.

Η μνησικακία
Είναι η πηγή του μίσους και εμποδίζει κάθε εκδήλωση αγάπης, αφού ο μνησίκακος υπηρετεί το κακό που θα προκύψει από το μίσος που υπάρχει στην καρδιά όλων των ανθρώπων, αφού επιλέγουν αν θα το επιτρέψουν να εμφανιστεί ή όχι. Σημαντικότατος παράγων αγάπης αποτελεί η ΠΑΝΤΕΛΗΣ έλλειψη του χαρακτηριστικού αυτού που υπάρχει λίγο ή πολύ σε όλους μας.

Το ψεύδος
Το ψέμα ΠΑΝΤΑ αποκαλύπτεται και μας αφήνει έκθετους. Η αλήθεια ΔΕΝ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ.

Η ακηδίαΗ ικανότητα να μην κριτικάρουμε τα λάθη των άλλων μας επιτρέπει να μην προκαλούμε το μένος προς τους άλλους αλλά και από τους άλλους προς εμάς. Εδώ αναφέρεται και η περιβόητη φράση του Κυρίου που λέει να βγάλουμε πρώτα το δοκάρι από το δικό μας μάτι και έπειτα να προσπαθήσουμε να βγάλουμε το αγκαθάκι από το μάτι του άλλου.

Η γαστριμαργία
Αποτελεί αίτιο θανάτου για όσους δεν επιλέγουν να αποφύγουν τροφές που βλάπτουν αλλά σε συνδυασμό με τον Πνευματικό αγώνα της νηστείας μας παρέχει την δυνατότητα να ανεβάσουμε την προσευχή σε επίπεδα ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΥΨΗΛΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ και επιτρέπει να γίνει προσευχή δακρύων στην οποία ΔΕΝ ΑΡΝΕΙΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ, αν και ΔΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε και όχι αυτό που ζητάμε.

Η κενοδοξία
Η αλαζονεία αλλά και η ματαιοδοξία δεν επιτρέπουν να ανεβεί σε υψηλά επίπεδα ο πνευματικός αγώνας που θα μας οδηγήσει να πνίξουμε τα σκουλήκια της αγάπης όπως η ζήλεια και ο εγωισμός.

Η περηφάνια
Αποτελεί όμοιο με το προηγούμενο γνώρισμα τα οποία πρέπει να εκλείψουν για να φτάσουμε σε υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας και στη συνέχεια διαμέσω της ταπείνωσης να φτάσουμε στην ολοκλήρωση.

Η ταπεινοφροσύνη
Αποτελεί το ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ στοιχείο για να φτάσει κανείς στην γνώση και στην ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ της ψυχής. Είναι η κορυφή αφού τα επόμενα στάδια περιλαμβάνουν πνευματικούς αγώνες διατήρησης των κεκτημένων και απόλαυσης χαρακτηριστικών ΕΥΤΥΧΙΑΣ.

Η διάκριση
Με οδηγό την ταπείνωση φτάνει κανείς στην διάκριση όπου ασκείται ΣΥΝΕΧΩΣ μέχρι να μην λανθάνει.

Η απάθεια
Δεν είναι το γνώρισμα όπου δεν αισθάνεται κανείς όπως νομίζουν ορισμένοι αφού η απάθεια είναι το γνώρισμα εκείνο στο οποίο ΔΕΝ ΠΑΘΑΙΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ και αφορά τις συνέπειες των σφαλμάτων που καλούνται Αμαρτίες.

Όταν φτάσει κανείς στην απάθεια αισθάνεται την αγάπη σε όλο της το μεγαλείο, χωρίς να πονά αλλά με πολλές θλίψεις που προκύπτουν από αγάπη για όσους πάσχουν. ΔΕΝ ΜΙΣΕΙ ούτε στο απειροελάχιστο και γίνεται χαλί να τον πατήσεις για όσους αγαπάει.

Πηγή: xigiorge2.blogspot.com
Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.
Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 7416
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
12
Τοποθεσία: Κοζάνη
Έχει ευχαριστήσει: 28 φορές
Έλαβε ευχαριστία: 366 φορές

Re: H Κλίμακα της Ορθοδοξίας

Δημοσίευση από Νίκος »

Αχιλλέα, πράγματι η "Κλίμακα των αρετών" είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κείμενο της Ιεράς Παράδοσης της Εκκλησίας μας, αλλά δεν το έγραψε ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, το έγραψε ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης (της Κλίμακος) αρκετούς αιώνες πριν. Επομένως ο συγγραφέας του άρθρου αυτού μάλλον κατεβάζει όσα λέει από το μυαλό του και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σαν αξιόπιστος.

Εικόνα

Τα σκαλοπάτια της κλίμακας των αρετών κατά τον Άγιο Ιωάννη, που πρέπει ν΄ανέβει ο μοναχός (και κατ' επέκταση ο λαϊκός, αλλά όχι ακριβώς με τον ίδιο τρόπο) είναι 30 και όχι 11. Τα σκαλοπάτια αυτά είναι τα παρακάτω:

1. Αποταγή
2. Απροσπάθεια
3. Ξενιτεία
4. Υπακοή
5. Μετάνοια
6. Μνήμη θανάτου
7. Χαροποιό πένθος
8. Αοργησία
9. Αποφυγή μνησικακίας
10. Αποφυγή καταλαλιάς
11. Αποφυγή πολυλογίας
12. Αποφυγή ψεύδους
13. Αποφυγή ακηδίας
14. Αποφυγή Γαστριμαργίας
15 Αγνεία
16. Αποφυγή φιλαργυρίας
17. Αποφυγή αναισθησίας
18. Μείωση ύπνου, αύξηση προσευχής
19. Αγρυπνία
20. Γενναιοφροσύνη
21. Αποφυγή κενοδοξίας
22. Αποφυγή υπερηφανείας
23. Αποφυγή λογισμών βλασφημίας
24. Πραότητα και απλότητα
25. Ταπεινοφροσύνη
26. Διάκριση
27. Ησυχία
28. Προσευχή
29. Απάθεια
30. Αγάπη, ελπίδα και πίστη


(Πηγή: "Κλίμαξ" του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου, μετάφραση Αρχιμ. Ιγνατίου, Εκδόσεις Ιεράς Μονής Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 2006)
Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.
Κρότων
Δημοσιεύσεις: 104
Εγγραφή: Δευ Ιούλ 30, 2012 12:59 pm
12
Τοποθεσία: Μάνος, Αθήνα
Επικοινωνία:

Re: H Κλίμακα της Ορθοδοξίας

Δημοσίευση από Κρότων »

Μοναχός Θεοφάνης: Κλίμακα θείων χαρίτων (Φιλοκαλία)

Οικτρός μοναχός, λεγόμενος Θεοφάνης,
Κλίμακα θείων χαρίτων σου εκθέτω,
αυτήν που η πείρα δίδαξε στους θεοφόρους.

Εικόνα

Η καθαρότατη προσευχή είναι το πρώτο.
Απ' αυτήν πηγάζει κάποια καρδιακή θέρμη
κι ακολουθεί ενέργεια παράδοξη κι αγία.
Κατόπιν τα θεία δάκρυα της καρδιάς
κι από αυτά η ειρήνη λογισμών κάθε είδους.
Από αυτήν, η κάθαρση του νου αναβλύζει
και η θεωρία των άνω μυστηρίων,
και μετά έλλαμψη παράδοξη μ' άρρητο τρόπο
κι ανείπωτος φωτισμός της καρδιάς από τούτη
και από δω πάλι, τελειότητα χωρίς τέλος.
Πλάτος λοιπόν απέραντο έχει κάθε σκαλί της,
κι ας περιλαμβάνεται σ' ένα στίχο μόνο.
Στην κλίμακα αυτήν, το κάτω σκαλοπάτι
την καθαρή προσευχή μόνο υπογραμμίζει,
της οποίας είναι πολλά, αμέτρητα τα είδη.
Κι αν θέλαμε να κάνομε ένα κατάλογό τους
ο λόγος θα τραβούσε πολύ σε μάκρος.
Το ίδιο σκέψου, αγαπητέ, και στ' άλλα
που δάσκαλός τους είναι η πείρα, όχι ο λόγος.
Κλίμακα ασυνήθιστη, στα ουράνια υψωμένη.
Δέκα σκαλιά, που παράδοξα ψυχές ζωογονούνε.
δέκα σκαλιά που τη ζωή της ψυχής κηρύττουν.
Και λέει κάπου ένας θεοφόρος πατέρας :
« Όποιος δεν τρέχει εδώ, ζωή ν' αποκτήσει
της ψυχής, ας μην ξεγελά με κούφιες ελπίδες
τον εαυτό του, πως θα την βρει εκεί πάνω»
Δέκα σκαλιά, θεία φιλοσοφία
δέκα σκαλιά, καρπός όλων των βιβλίων
δέκα σκαλιά, πού το τέλειο δείχνουν
δέκα σκαλιά, στους ουρανούς π' ανεβάζουν
δέκα σκαλιά, πού σε κάνουν το Θεό να γνωρίζεις.
Η κλίμακα φαίνεται πολύ μικρή στο μήκος
αν όμως τη δοκιμάσει κανείς μεσ' στην καρδιά του,
πλούτο θα βρει που ο κόσμος δε χωράει
και θεία πηγή που ζωή άγνωστη αναβλύζει.
Άριστος δάσκαλος η κλίμακα τούτη είναι,
για να γνωρίσει καθαρά τα μέτρα του ο καθένας
-Τη θεία κλίμακα βλέποντας των δέκα χαρίτων,
αν σταθερά επάνω της βρίσκεται νομίζεις,
πές μας σε ποιο σκαλί της έχεις φτάσει,
ώστε κι εμείς οι ράθυμοι να ωφεληθούμε;
-Αγαπητέ, αν θέλεις γι' αυτά κάτι να μάθεις,
γίνε αμέριμνος για κάθε πράγμα
είτε παράλογο, είτε εύλογο το βρίσκεις.
Αδύνατο να μάθεις χωρίς αμεριμνία,
κι αυτά μαθαίνονται με πείρα όχι με λόγο.
Τούτο σου λέω ως υπενθύμιση μόνο
(ο λόγος είναι αγίων πατέρων θεοφόρων,
Αν και θα φανεί βαρύς στην ακοή σου):
«Όποιος δε βρεθεί σε κάποιο απ' τα σκαλιά της,
ή δεν έχει αυτά παντοτινή μελέτη,
στο τέλος της ζωής, στην ώρα του θανάτου,
θα κυριευτεί από φόβο και τρόμο μεγάλο
κι από δειλία απέραντη, τη σωτηρία μη χάσει».
Οι στίχοι μου κατέληξαν να φοβερίσουν,
όμως αυτό έγινε προς ψυχικό συμφέρον.
Δεν είναι με τα ήπια μάλλον που οδηγούνται
στην μετάνοια και στην καλοκαγαθία
οι πιο σκληροί-εγώ ανάμεσά τους πρώτος-,
όσο είναι με τα φοβερά που δέος προκαλούνε.
Άς ακούει όποιος τ' αυτιά έχει για ν' ακούει(1).
-Άκου κι εσύ που τα 'γραψες αυτά, και πρόσεξέ το.
Πώς τόλμησες εσύ ν' αρθρώσεις τέτοια λόγια,
εσύ που τίποτα απ' αυτά δεν έχεις απολύτως;
Πως δεν δοκίμασες φρίκη που τα διδάσκεις;
Δεν άκουσες τι έπαθε παλιά ο Ζαν εκείνος,
όταν τη θεία Κιβωτό θέλησε να στηρίξει(2);
-Μη νομίζεις πως αυτά τα λέω για να διδάσκω.
τον εαυτό μου στηλιτεύω με τούτα,
βλέποντας των αγωνιστών τα έξοχα βραβεία
και τη δική μου ακαρπία σε όλα.


**************************************

1. Λουκ. 14, 35.
2. Β΄ Βασ. 6, 6-7.

Πηγή: paterikakeimena.blogspot.com
Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2090
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm
12
Έχει ευχαριστήσει: 2 φορές
Έλαβε ευχαριστία: 10 φορές

Re: H Κλίμακα της Ορθοδοξίας

Δημοσίευση από Achilleas »

Σωστή η παρατήρησή σου Νίκο, συγγραφέας της Κλίμακος είναι ο Ιωάννης, γνωστός ως άγιος Ιωάννης της Κλίμακος.
Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.
Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2090
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm
12
Έχει ευχαριστήσει: 2 φορές
Έλαβε ευχαριστία: 10 φορές

Περί ύπνου και προσευχής

Δημοσίευση από Achilleas »

Κλίμαξ Αγίου Ιωάννου Σιναΐτου
ΛΟΓΟΣ ΔΕΚΑΤΟΣ ΟΓΔΟΟΣ

Περί ύπνου και προσευχής
(Καθώς και περί της ψαλμωδίας είς συνοδίαν μοναχών)
orthodoxy


Εικόνα

1. Ο ύπνος είναι σπουδαίο συστατικό της φύσεώς μας, απεικόνισις του θανάτου, αργία των αισθήσεων.
Είναι μέν ένας, αλλά όπως και η επιθυμία, έχει πλείστες αιτίες και αφορμές. Δηλαδή προέρχεται άλλοτε από την ανθρώπινη φύσι, άλλοτε από τα φαγητά και άλλοτε από τους δαίμονες. Μερικές φορές ίσως και από πολύ υπερβολική νηστεία, από την οποία εξασθενημένη η σάρκα, ζητεί να αυτοπαρηγορηθή με τον ύπνο.

2. Όπως η πολυποσία εξαρτάται και ενισχύεται από την κακή συνήθεια, έτσι και η πολυυπνία. Γι΄ αυτό ιδιαιτέρως στις αρχές της αποταγής ας αγωνισθούμε εναντίον της. Διότι είναι πολύ δύσκολο να θεραπεύση κανείς μία μακροχρόνια συνήθεια.

3. Ας παρακολουθήσωμε και θα ιδούμε πώς ενώ σημαίνει η πνευματική σάλπιγξ, δηλαδή το σήμαντρο, ορατώς μέν συναθροίζονται οι αδελφοί, αοράτως δε συνάγονται οι εχθροί. Έτσι άλλοι δαίμονες έρχονται στο κρεββάτι, μόλις σηκωθούμε, και μας πιέζουν να ανακλιθούμε πάλι. «Μείνε, μας λέγουν, έως ότου συμπληρωθούν οι προοιμιακοί ύμνοι, και έπειτα πηγαίνεις στην Εκκλησία». Άλλοι, ενώ παριστάμεθα στην προσευχή, έρχονται και μας βυθίζουν στον ύπνο. Άλλοι προξενούν έντονη και απροσδόκητη κοιλιακή ενόχλησι. Άλλοι μας προτρέπουν να ανοίγωμε συζητήσεις μέσα στο Κυριακό. Άλλοι παρασύρουν τον νου μας σε αισχρούς λογισμούς. Άλλοι μας κάνουν να ακουμπούμε σαν κουρασμένοι στον τοίχο. Ενίοτε μάλιστα συμβαίνει να μας προκαλούν και πάρα πολλά χασμουρητά.

Μερικοί από αυτούς επροκάλεσαν πολλές φορές γέλωτα τον καιρό της προσευχής, ώστε να κάνουν τον Θεόν να αγανακτήση εναντίον μας. Άλλοι μας βιάζουν να διαβάζωμε γρήγορα το Ψαλτήριο από ραθυμία, και άλλοι μας προτρέπουν να ψάλλωμε αργά από φιληδονία. Μερικές μάλιστα φορές κάθονται και στο στόμα μας και το καθιστούν κλειστό και δυσκολοάνοικτο.

4. Εκείνος πού αναλογίζεται ότι προσευχόμενος ίσταται ενώπιον του Θεού και το αισθάνεται αυτό στην καρδιά του, θα είναι στύλος ακλόνητος και δεν θα εμπαίζεται από κανένα δαίμονα από όσους προανέφερα.

Ο πραγματικός υποτακτικός, πολλές φορές μόλις σταθή στην προσευχή, γίνεται όλος φωτεινός και πασίχαρος∙ διότι είναι ο πύκτης παρασκευασμένος και φλογισμένος από πρίν με την ανόθευτη διακονία και υπακοή.

5. Σε όλους είναι δυνατόν να προσεύχωνται μαζί με το πλήθος των αδελφών, σε πολλούς όμως είναι πιο ταιριαχτό μόνο με έναν ομόψυχο. Όταν υμνής τον Θεόν με το πλήθος, δεν μπορείς να κάνης άϋλη προσευχή. Ας έχης όμως τότε ως νοερά εργασία την θεωρία των ψαλλομένων ή πάλι κάποια ωρισμένη προσευχή, έως ότου τελειώση ο στίχος του πλησίον σου.

6. Δεν επιτρέπεται να ασκής την ώρα της προσευχής κάποιο πάρεργο, για να μην ειπώ κάτεργο. Αυτό άλλωστε το εδίδαξε σαφώς ο Άγγελος πού εμφανίσθηκε στον Μέγαν Αντώνιο.

7. Η κάμινος δοκιμάζει τον χρυσό∙ η δε παράστασις στην προσευχή, τον ζήλο και την αγάπη των μοναχών προς τον Θεόν.

Εργασία επαινετή! Όποιος την κατέκτησε, και τον Θεόν πλησιάζει και τους δαίμονες εκδιώκει.


Ι.Μ.Παρακλήτου

Πηγή: http://www.orthodoxfathers.com
Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πατερικά Κείμενα και Συμβουλές - Patristic Texts and Advices”