Σήμερα ο άνθρωπος έχει σίγουρα προοδεύσει πολύ σε σχέση με τους πρωτόπλαστους στην τεχνολογία και τον πολιτισμό. Έχει καταφέρει να υποτάξει σε μεγάλο βαθμό τη φύση στην υπηρεσία του κι όλα τ’ άλλα πλάσματα πάνω στη γη. Έχει επίσης καταφέρει να παράγει ευκολότερα την τροφή του χωρίς πολύ κόπο και να γεννούν οι γυναίκες τα παιδιά τους με σχετικά λιγότερη ταλαιπωρία και κίνδυνο (ο πόνος πάντως παραμένει). Παρ’ όλη αυτή την «πρόοδο» ο άνθρωπος εξακολουθεί να μην αισθάνεται ευχαριστημένος. Εξακολουθεί να νοιώθει ότι κάτι σημαντικό του λείπει. Ποιο είναι αυτό; Μα ο χαμένος Παράδεισος.

Ακόμη κι αν ο άνθρωπος στο μέλλον καταφέρει να προσεγγίσει πολύ περισσότερο τις συνθήκες ζωής του Παραδείσου, πάντα θα αισθάνεται ότι κάτι λείπει, επειδή η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στον αληθινό Παράδεισο και στον τεχνητό «παράδεισο» της τεχνολογίας και του πολιτισμού είναι η απουσία του Θεού.
Δεν αποκλείεται ο Αδάμ και η Εύα, όταν εξέπεσαν από τον Παράδεισο, να μην άλλαξαν τόπο διαμονής, αλλά να συνέχισαν να ζουν στον ίδιο χώρο πάνω στη γη. Όμως απώλεσαν τη συνεχή επικοινωνία με το Θεό που τους γέμιζε με ευτυχία και έδινε νόημα στη ζωή τους και παράλληλα έχασαν το ορθό νόημα και την επαφή τους με την υπόλοιπη φύση κι έγιναν από βασιλιάδες της κτίσης ένα απλό μέρος της. Δυστυχώς η διάσταση αυτή του ανθρώπου με τη φύση συνεχίζεται ακόμη και σήμερα, επειδή, μπορεί να κατάφερε σε μεγάλο βαθμό ο άνθρωπος να την υποτάξει, αλλά δεν βρήκε ξανά το πραγματικό της νόημα, με αποτέλεσμα, αντί να την φροντίζει και ν’ απολαμβάνει με μέτρο τ’ αγαθά της, να την καταστρέφει με την απληστία του.
Μ’ όλα αυτά δεν εννοώ, ότι πρέπει ο άνθρωπος για να επιστρέψει στην αναζήτηση του αληθινού Παραδείσου, δηλαδή στη βελτίωση της σχέσης του με το Θεό, ν’ απορρίψει την τεχνολογία και τον πολιτισμό. Άλλωστε, ότι έχει πετύχει ο άνθρωπος, το έκανε με τη βοήθεια ή/και την ανοχή του Θεού. Θέλω να πω ότι η απομίμηση του χαμένου Παραδείσου, που του προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία κι ο πολιτισμός, δεν πρέπει να τον απομακρύνει από το στόχο του, που είναι η χρησιμοποίησή τους για τη βελτίωση της σχέσης του ανθρώπου με το Θεό.
Η παράχρηση των πραγμάτων και η κατασπατάληση του χρόνου της ζωής είναι αμαρτία και όχι η ορθή χρήση τους και η αξιοποίησή τους στην πορεία για τη Βασιλεία των Ουρανών. Η συνεπής πνευματική ζωή ενισχύει την αρετή της διάκρισης κι αυτή με τη σειρά της μας οδηγεί να καταλάβουμε το σωστό μέτρο της χρήσης του χρόνου και των πραγμάτων αυτής της ζωής προς Δόξαν Θεού και για τη σωτηρία της ψυχής μας.