του Μητρ. Αχελώου Ευθυμίου

ΟΣΑ ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΡΩΤΗΣΟΥΜΕ! ΜΕΡΟΣ Α΄
(Σημειώσεις του Μητροπολίτη Αχελώου, Δρος Πανεπιστημίου Αθηνών)
Το γεγονός, ότι ο Ελληνικός Λαός, παρέμεινε πιστός στην Ορθοδοξία, παρά τα τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς υπό τον οθωμανικό ζυγό, εγγίζει τα όρα του θαύματος! Το βιβλίο του Μητροπολίτου Αχελώου, «Ἑίμαι Χριστιανός Ορθόδοξος» χαρακτιρίζεται ως «εγχειρίδιο» γιατί γράφτηκε με το σκοπό να το πάρει στα χέρια του κάθε Ελληνας.
Ο Θεός είναι μιά απόλυτη και υπερτέλεια Ύπαρξη αιώνια, αγέννητη, άκτιστη και λογική (έχει δηλαδή νού, σκέψη, λόγο, θέληση και αισθήματα). Ο Θεός είναι «ζωντανός» (Πραξ. 14,15).
Ο Θεός φανερώθηκε στους αρχαίους Ελληνες προγόνους μας στοιχειωδώς με τις διδαχές των μεγάλων σοφών, Ηράκλειτου, Ησιόδου, Ομήρου, Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη και πολλών άλλων. (Αγιος Ιουστίνος, φιλόσοφος και μάρτυρας).
Ο Θεός αποκαλύφθηκε αμεσότερα στον αρχαίο σημιτικό λαό των Εβραίων. (και αυτό γιατί εάν φανερωνόταν σε Ελληνες οι οποίοι ήταν η ελίτ της εποχής τότε θα εθεωρείτο μία φιλοσοφία της ελίτ και όχι η θρησκεία που θα οδηγούσε όλους τους ανθρώπους στην Σωτηρία). Ο Υιός ενανθρωπίστηκε ως τελευταίος των πλέον αγρίκων νομάδων, αρχίζοντας από τον γενάρχη τους Αβραάμ (2000 π.Χ.).
Το όνομα του Θεού (τα ονόματα είναι απαραίτητα για να τα διακρίνουμε μια οντότητα, να την προσδιορίζουμε και να την γνωρίζουμε). Ο Θεός μας φανερώθηκε λοιπόν, κατά πρώτον δε στον Μωυσή ως ο υπάρχων πραγματικά. Εγώ είμαι ο ΩΝ! (Έξοδος 3, 1-14). Οι Αγιοι της Εκκλησίας αποκαλούν τον Θεό ή ανώνυμο, ή πολυώνυμο ή υπερώνυμο. Ο Θεός δεν ονομάζεται διότι η φύση ή η ουσία του είναι άγνωστη στους ανθρώπους. Οπως εγραψα και παλαιότερα η λέξη προέρχεται από το ρήμα «θέειν» που σημαίνει κινούμαι, τρέχω. Είναι δηλ μια Υπαρξις που δεν μένει ακίνητη και περιορισμένη στον Εαυτό της, αλλά που αγαπά, που ανοίγεται και σε άλλες υπάρξεςι τις οποίες γεννά είτε δημιουργεί και με τις οποίες σχετίζεται με ακατάλυτους δεσμούς στοργής και αγάπης. Γι αυτό και ο Χριστός ονόμαζε τον Θεό «Πατέρα»(Ματθ. 7,21).
Ο Θεός είναι ενας διότι υπάρχει μόνο μία θεία φύση ή ουσία. Η ανθρώπινη φύση ή ουσία ειναι μία, διακρίνεται όμως σε δύο πρόσωπα. Τον άνδρα και τη γυναίκα. Η μία θεϊκή φύση ή ουσία διακρίνεται σε τρία θεϊκά Πρόσωπα ή Υποστάσεις, τον Πατέρα, τον Υιό και το Αγιο Πνεύμα. Η διάκριση της μίας θείας φύσης σε τρία Πρόσωπα είναι ένα «μυστήριο κρυμμένο από αιώνες» (Κολ. 1,26) που αποκαλύφθηκε στους ανθρώπους από τον ίδιο τον Θεό, δια μέσου της προφορικής και γραπτής θείας Αποκαλύψεως. Οσοι δεν γνώρισαν τη θεία αυτή Αποκάλυψη είναι «μονοθεϊσταί» (πχ μουσουλμάνοι) ή «ἑνοθεϊσταί» (πχ αρχαία Ελληνική θρησκεία), όπου ενοθεϊα είναι η πίστη σε ομάδα πολλών θεών, επικεφαλής της οποίας είναι ένας θεός.
Ο Πατήρ, ο Υιός και το Αγιον Πνεύμα δεν είναι τρείς Θεοί, αλλά τρείς τρόποι υπάρξεως της μιά θείας φύσης ή ουσίας. Τρείς Υποστάσεις και φανερώθηκαν στους ανθρώπους διαδοχικά με αυτήν την σειρά και έτσι τους αναφέρουμε οχι γιατί υπάρχει κάποια προτεραιότητα (ιεραρχία) ή διαφορά μεταξύ τους (στην ουσία). Ο Θεός Πατέρας φανερώθηκε στην Π. Διαθήκη, έπειτα φανερώθηκε ο Υιός του Θεού στην Κ. Διαθήκη και στη συνέχεια το Αγιο Πνεύμα με την επίσημη ίδρυση της Εκκλησίας. Οι άνθρωποι έχουν την ίδια φύση είναι ομοούσιοι και τα τρία θεϊκά Πρόσωπα (κατ)έχουν την ίδα φύση και είναι ομοούσια όχι ομοιούισια. Άλλο το «όμοιο» και άλλο το «ίδιο»).
Ως προς την προέλευση των τριών θεϊκών Προσώπων, το πρώτο Πρόσωπο της Θεότητος είναι αγέννητο και άναρχο, λέγεται δε από εμάς τους ανθρώπους «Πατέρας» διότι είναι η πηγή και η αιτία των δύο άλλων θεϊκών Προσώπων. Ο Θεός Πατέρας γέννησε τον Υιό, δεν τον εδημιούργησε εκ του μηδενός και εκπόρευσε το Αγιον Πνεύμα. Και η γέννηση του Υιού και η εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος έγιναν στην άχρονη και υπερφυσική πραγματικότητα και είναι άρρητα και απόρρητα «έργα» του Θεού Πατρός. Οπως δε εξηγεί ο Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, τα ονόματα Πατέρας και Υιός είναι παραδείγματα που εμείς οι άνθρωποι χρησιμοποιούμε για την προσέγγιση του μυστηρίου της τριαδικής Θεότητος. Ομως είναι ανεπαρκή διότι στους ανθρώπους ο πατέρας και ο υιός είναι μεν μία ουσία, δεν είναι όμως αχώριστοι ούτε βρίσκονται ο ένας μέσα στον άλλο. Το ίδιο ισχύει και για τα παραδείγματα «ήλιος-φώς-ακτίνα» καθώς και «νούς-λόγος-πνεύμα» διότι όλα αυτά είναι μεν αχώριστα δεν είναι όμως ξεχωριστές υποστάσεις.
Τώρα όσον αφορά την απεικόνιση της Αγίας Τριάδος, ο Θεός Πατέρας είναι άυλη και ασώματη Ύπαρξη δεν έχει σώμα και μορφή και δεν εικονίζεται. Στην ορθόδοξη εικονογραφία, η Αγία Τριάδα παριστάνεται με την φιλοξενία των τριών ανδρών απο τον Αβραάμ (Γεν. 18), που αποτελεί την πρώτη συμβολική φανέρωση της Αγίας Τριάδος. Η ενσάρκωση του Υιού ήταν το γεγονός, στο οποίο βασίσθηκε η Εκκλησία για την καθέρωση της εικονογραφίας. Η πρώτη απεικόνιση της μορφής του Χριστού έγινε θαυματουργικά όταν αποτυπώθηκε στο «άγιο μανδήλιο» (βλ. Μηναίο, 16ης Αυγούστου). Το Άγιο Πνεύμα είναι ασώματο και ανεικόνιστο. Επειδή όμως φανερώθηκε στην βάπτιση ωσεί περιστερά και στην Πεντηκοστή ως πνοή βιαία, εικονίζονται μόνο τα σύμβολα της παρουσίας του δηλ το περιστέρι και οι πύρινες γλώσσες.
Στην εικόνα της Αγίας Τριάδος και του Χριστού αποδίδουμε ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗ πρoσκύνηση.