Γέροντας Μωυσής Αγιορείτης: Για τη νηστεία
Η προ του Πάσχα περίοδος που διερχόμαστε γεννά ή θα πρέπει να γεννά κάποια ιδιαίτερα συναισθήματα μέσα μας. Η ωραιότατη και κατανυκτική υμνογραφία αυτής της περιόδου, οι πολλές λατρευτικές ευκαιρίες, η σαρακοστιανή νηστεία θέλουν να μας συγκεντρώσουν. Να σκύψουμε μέσα μας, να προβληματιστούμε, να προβούμε σε έναν αυτοέλεγχο προς ειλικρινή μετάνοια.
Ο πολύς κόσμος αγνοεί ή δεν θέλει να προσεγγίσει το νόημα των ημερών αυτών, συνεχίζοντας τη μονότονη ζωή του. Ενώ λέει πως η ζωή τον κουράζει, δεν κάνει ούτε βήμα για μια ουσιαστική αλλαγή. Δίαιτα αυστηρή κάνει, αλλά νηστεία δεν κάνει. Στον ψυχολόγο πηγαίνει, στην τηλεόραση κάθεται ώρες, αλλά στον εξομολόγο δεν πηγαίνει, ούτε στην εκκλησία.
Δεν θέλει ο άνθρωπος σήμερα να δώσει κάτι, μόνο να πάρει, δίχως μόχθο και καμία προσωπική θυσία. Φοβάται να δει κατάματα τον εαυτό του. Συστηματικά τον αποφεύγει. Αγωνιά στο εσωτερικό κενό του.
Η Σαρακοστή λειτουργεί σαν ακτινογραφικό μηχάνημα, σαν φωτογραφική μηχανή, σαν καθρέφτης. Κατά κάποιο τρόπο τη θεωρούμε αποκρουστική, γιατί θα αποκαλύψει την κρυφή πραγματικότητά μας.
Το πνεύμα της καταναλώσεως, της ευκολίας, του αταπείνωτου φρονήματος δεν αφήνει τον άνθρωπο να απαλλαγεί από πολλά περιττά που έχει γεμίσει η ζωή του. Η Σαρακοστή είναι μια παρέκκλιση και μια ευκαιρία για μεταμόρφωση. Μια ευχή που λέγεται στις ιερές ακολουθίες όλης αυτής της περιόδου πεντακόσιες φορές, του οσίου Εφραίμ του Σύρου, λέει να αφήσουμε το πνεύμα της αργίας, της περιέργειας, της φιλαρχίας και της αργοσχολίας και να αποκτήσουμε σωφροσύνη, ταπεινοφροσύνη, υπομονή και αγάπη. Η ωραία και μεστή αυτή προσευχή καταλήγει ζητώντας από τον Θεό: «Δώρησαί μοι του οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου». Να αφήσουμε, δηλαδή, το κουτσομπολιό, την ετεροπαρατήρηση, τη συνεχή αυστηρή κριτική, και να στραφούμε εντός μας, διορθώνοντας τα σφάλματά μας.
Η Σαρακοστή θέλει να μας αυτοσυγκεντρώσει και να συνδράμει στη θεραπεία μας από πνευματικά νοσήματα, που μας σκοτίζουν τον νου, μας δυσκολεύουν και στενοχωρούν τη ζωή μας. Αν καταφέρουμε έναν βαθμό αυτογνωσίας και μετανοίας, τότε η Σαρακοστή δεν θα είναι μια σκυθρωπή και στείρα περίοδος, αλλά ένας σταθμός, που δεν θα είναι γεμάτος από καθηκοντολογικές υποχρεώσεις, αλλά ένα μαλάκωμα της πέτρινης καρδιάς μας, που θα οδηγήσει σε φιλαδελφεία και φιλοθεία.
Ο πολύς ορθολογισμός των δύσκολων καιρών θέλει να μας απομακρύνει μακριά κάθε μυστικισμό, ησυχασμό, μυστήριο ιερό, υπέρλογο και μεταφυσικό. Τα αποτελέσματα αυτής της απομακρύνσεως έχουν γίνει φανερά. Μελαγχολία και απελπισία επικρατούν, που θλίβουν τους πολλούς. Ωρίμασε ο καιρός για μια εκ βαθέων παραδοχή της αποστασίας και μια επιστροφή στο λίκνο της σταυρωμένης αγάπης.
Τη Σαρακοστή συχνά συμβαίνουν πειρασμοί, δοκιμασίες, σκάνδαλα και πτώσεις. Είναι για να μας ωριμάσουν περισσότερο, να μας ισορροπήσουν και να μας φρονηματίσουν. Η ζωή των χριστιανών, ας μη το λησμονάμε ποτέ, είναι σταυρική. Δίχως σταύρωση δεν έρχεται ανάσταση.
Η Σαρακοστή είναι μια ωραία και καλή προετοιμασία, ένας διάδρομος ημίφωτος, που οδηγεί σε φωτεινό σαλόνι. Τα πόδια της Σαρακοστής είναι η προσευχή και η νηστεία. Προσευχή και νηστεία δίχως ταπείνωση και αγάπη δεν έχουν κανέναν καρπό. Νηστεία και προσευχή θέλουν να μετριάσουν τον πολύ εγωισμό μας.
Ας μη χάσουμε την ευκαιρία και αυτής της Σαρακοστής, καθώς πλησιάζει στη δύση της. Μέσα στην Εκκλησία τα προβλήματα βρίσκουν λύση. Ο παγερός χειμώνας φέρνει την άνοιξη. Το Τριώδιο το ακολουθεί το Πεντηκοστάριο. Η συννεφιά ποτέ δεν είναι μόνιμη. Μετά από αυτήν η λιακάδα είναι πιο ωραία. Τώρα, όπως λέει ένα υπέροχο τροπάριο, είναι «μετανοίας καιρός και δεήσεως ώρα».
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Γιατί νηστεύουμε την Μεγάλη Τεσσαρακοστή;
Αν λοιπόν σε ρωτήση ο Ιουδαίος και ο ειδωλολάτρης, για ποιόν λόγο νηστεύεις, μη πης, ότι νηστεύεις για το Πάσχα η για την θυσία του Σταυρού, γιατί θα του δώσης μεγάλη αφορμή για αντεκλίσεις. Γιατί δεν νηστεύουμε για το Πάσχα ούτε για τον Σταυρό, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στα μυστήρια· γιατί το Πάσχα δεν είναι αιτία νηστείας ούτε πένθους, αλλά υπόθεσης ευφροσύνης και χαράς. Γιατί ο Σταυρός συνέτριψε την αμαρτία, έγινε καθάρσιο της οικουμένης, έγινε αιτία συμφιλιώσεως και εξαλείψεως της πολυχρόνιας έχθρας, άνοιξε τις πύλες του ουρανού, έκανε τους εχθρούς φίλους, επανέφερε στον ουρανό, τοποθέτησε στα δεξιά του θρόνου του Θεού την ανθρώπινη φύσι και μας πρόσφερε αμέτρητα άλλα πνευματικά αγαθά.
Δεν πρέπει λοιπόν να πενθούμε ούτε να θλιβώμαστε, αλλά να αγαλλώμαστε και να χαιρώμαστε. Γι αυτό και ο Παύλος λέγει ̇ «Σε μένα ας μη συμβή να καυχηθώ για τίποτε άλλο, παρά μόνο για τον σταυρό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14). Και πάλι ̇ «Ο Θεός δείχνει την αγάπη του προς εμάς με το ότι, αν και ήμασταν αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για μας» (Ρωμ. 5,8). Κάτι παρόμιο λέγει και ο Ιωάννης ̇ «Γιατί τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο» (Ιω. 3,16).
Πες όμως, πώς; Αφού άφησε κατά μέρος όλα τα άλλα, ανέφερε τον σταυρό. Γιατί, αφού είπε, «τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο», πρόσθεσε, «ώστε έδωσε τον Μονογενή Υιο του να σταυρωθή, ώστε να μη χαθή ο καθένας που πιστεύη σ αὐτὸν, αλλά να έχη ζωή αιώνια» (Ιω. 3,16). Αν είναι λοιπόν ο Σταυρός αφορμή αγάπης και καύχημα, ας μη λέμε, ότι πενθούμε γι αυτόν. Γιατί δεν πενθούμε για εκείνον –μη γένοιτο– αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα. Γι’ αυτό νηστεύουμε.
http://euxh.gr
Αγαπητά μέλη και επισκέπτες, καλώς ήρθατε στο ανανεωμένο μας φόρουμ!
Με πολλή χαρά περιμένουμε τις νέες σας δημοσιεύσεις!
Με πολλή χαρά περιμένουμε τις νέες σας δημοσιεύσεις!
Γέροντας Μωυσής Αγιορείτης: Για τη νηστεία
Ειδήσεις, Περιγραφές, Φωτογραφίες, Εμπειρίες προσκυνητών, Επισκέψεις, Βίοι Αγίων Γερόντων
Συντονιστές: Νίκος, Anastasios68, johnge
Επιστροφή στο “Άγιο Όρος - Mount Athos”
Μετάβαση σε
- Ποιοι είμαστε - Κανόνες - Χαιρετισμός
- ↳ Σχετικά με το forum ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, About our forum ORTHODOXIA
- ↳ Αρχονταρίκι - Members Area
- ↳ Συναντήσεις μελών του forum - Members Meetings
- Μελέτη Προφητειών
- ↳ Ανάλυση Προφητειών, Studying Prophecies
- Αγία Γραφή
- ↳ Παλαιά Διαθήκη, Old Testament
- ↳ Καινή Διαθήκη, New Testament
- ↳ Συμβολισμοί - Αποσυμβολισμοί, Symbolic words in the Bible
- Ορθόδοξα Θέματα
- ↳ Tα 7 Μυστήρια της Εκκλησίας μας, The 7 Mysteries of our Church
- ↳ Πνευματικά Μηνύματα - Spriritual Messages
- ↳ Πνευματικα Θεάματα και Ακούσματα - Spiritual speaches
- ↳ Πατερικά Κείμενα και Συμβουλές - Patristic Texts and Advices
- ↳ Ορθοδοξία και σύγχρονη κοινωνία, Orthodoxy and modern society
- ↳ Γενικότερα θέματα, General Subjects
- ↳ Προβληματισμοί - Searching for Answers
- ↳ Αντιαιρετικά, Antiheretics
- ↳ Αμαρτήματα, Sins and Passions
- ↳ Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας - Saints of our Church
- ↳ Μεγάλες Εορτές (Δεσποτικές, Θεομητορικές, Τιμιου Προδρόμου κλπ) - Great Feasts of our Church
- ↳ Θαύματα της πίστεως - Miracles of faith
- ↳ Σοβαρές και αστείες ιστορίες και ποιήματα, Serious and funny stories and poems
- ↳ Η Ορθοδοξία και οι άλλες θρησκείες - Orthodox Christianity and other religions
- Αγιασμένες Μορφές της Εποχής μας
- ↳ Βιογραφικά στοιχεία των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Biografical Comments for the Sanctified Figures of Our Time
- ↳ Κείμενα, Λόγοι και Συμβουλές των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Texts, Words and Advices from the Sanctified Figures of Our Time.
- ↳ Θαύματα των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Miracles by the Sanctified Figures of Our Times
- Ορθόδοξες Εκκλησίες, Ιερά Προσκυνήματα - Orthodox Churches, Holy Shrines
- ↳ Άγιο Όρος - Mount Athos
- ↳ Ιερές Μονές, Ναοί και άλλα Προσκυνήματα - Orthodox Monasteries, Temples and other Holy Shrines
- ↳ Εκκλησία της Ελλάδος - Church of Greece
- ↳ Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως - Ecumenical Patriarchate of Constantinople
- ↳ Άγιοι Τόποι, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων - Holy Land, Jerusalem Patriarchate
- ↳ Άλλα Πατριαρχεία και αυτοκέφαλες Εκκλησίες - Other Patriarchates and autocephalous Churches
- ↳ Ορθόδοξη Ιεραποστολή - Christian Orthodox Mission
- Υμνολόγια της Εκκλησίας μας & Βυζαντινή Μουσική - Hymns of our Church & Byzantine Music
- ↳ Αγαπημένα Τροπάρια και Ύμνοι - Favorite Troparia and Hymns
- ↳ Βυζαντινή Μουσική - Byzantine Music
- ↳ Παρακλητικοί Κανόνες - Entreaties
- ↳ Προσευχές - Prayers
- ↳ Χαιρετισμοί - Salutations
- ↳ Ακολουθίες - Κανόνες (Εσπερινός- Όρθρος) Μεγάλων Εορτών και Αγίων - Sequences (Vespers, Matins) of Great Feasts and Saints
- Άγιες Εικόνες, Αγιογραφία, Εκκλησιαστική Τέχνη - Holy Icons, Icon Painting, Orthodox Church Art
- ↳ Αγιογραφία - Icon Painting
- ↳ Φορητές Εικόνες - Portable Icons
- ↳ Τοιχογραφίες, Ψηφιδωτά, Ξυλόγλυπτα - Wall paintings, Mosaics, Wood Carvings
- ↳ Εκκλησιαστικά σκεύη και άμφια - Sacred vessels and vestments
- Ορθόδοξοι Σύνδεσμοι - Christian Orthodox Links
- ↳ Ορθόδοξοι Ιστότοποι - Christian Orthodox Portals
- ↳ Ορθόδοξα Blogs - Christian Orthodox Blogs
- ↳ Ορθόδοξοι χώροι δημόσιας συζήτησης - Christian Orthodox Forums
- ↳ Ραδιοφωνικοί σταθμοί και εκπομπές στο Διαδίκτυο με πνευματικό περιεχόμενο-Online radio stations with spiritual content
- ↳ Παρουσίαση Βιβλίων - Books Presentation
- Πνευματικά Ερωτήματα - Spiritual Questions
- ↳ Πνευματικά Ερωτήματα - Spiritual Questions
- ↳ Διάφορα ερωτήματα - Varius Questions
- Ορθόδοξα θέματα σε άλλες γλώσσες - Multilingual Orthodoxy - Other Languages
- ↳ English articles
- ↳ German articles – Deutsch
- ↳ French articles – Français
- ↳ Spanish articles – Español
- ↳ Italian articles - Italiano
- ↳ Chinese articles – 中国的
- ↳ Norwegian articles – Norske
- ↳ Portuguese articles – Português
- ↳ Korean articles – 한국의
- ↳ Russian articles – Русский
- ↳ Romanian articles – Român
- ↳ Serbian articles – Cрпски
- ↳ Swedish articles – Svenska
- ↳ Japanese articles – 日本人
- ↳ Dutch articles – Nederlandse
- ↳ Afrikaans
- ↳ Albanian articles – Shqiptar
- ↳ Bulgarian articles – българските
- ↳ Danish articles – Dansk
- ↳ Finnish articles – Suomi
- ↳ Croatian - Hrvatski
- ↳ Georgian articles – ქართული
- ↳ Irish articles – Gaeilge
- ↳ Ukrainian articles – Український
- ↳ Vietnamese articles - Tiếng Việt
- ↳ Indonesian - Bahasa Indonesia
- ↳ Other Languages - Διάφορες Γλώσσες