
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣ ΕΛΠΙΔΙΟΝ
"Ἰδού πρός τῷ περί Ἀσκητικοῦ βίου λόγῳ, καί τόν περί Ἀγάπης λόγον πέπομφα τῇ σῇ τιμιότητι, πάτερ Ἐλπίδιε, ἐν ἰσαρίθμοις κεφαλαίοις τῶν τεσσάρων Εὐαγγελίων ἑκατοντάσιν· οὐδέν μέν ἴσως ἄξιον τῆς σῆς προσδοκίας· τῆς δέ γε ἡμετέρας δυνάμεως οὐκ ἔλαττον. Πλήν γινωσκέτω ἡ σή ἁγιωσύνη, ὅτι οὐδέ ταῦτα εἰσί τῆς ἐμῆς γεώργια διανοίας· ἀλλά τούς τῶν ἁγίων Πατέρων διελθών λόγους, κακεῖθεν τόν εἰς τήν ὑπόθεσιν συντείνοντα νοῦν ἀναλεξάμενος· καί ἐν ὀλίγοις πολλά κεφαλαιωδέστερον συναγαγών, ἵνα εὐσύνοπτα γένωνται διά τό εὐμνημόνευτον· ἀπέστειλα τῇ σῇ ὁσιότητι, παρακαλῶν εὐγνωμόνως ἀναγινώσκειν, καί μόνην θηρεύειν τήν ἐν αὐτοῖς ὠφέλειαν· τό δέ ἀκαλλές τῆς λέξεως [Fr.τῶν λέξεων] παραβλέπειν, καί εὔχεσθαι ὑπέρ τῆς ἡμῶν μετριότητος, τῆς πάσης πνευματικῆς ὠφελείας ἐρήμου. Παρακαλῶ δέ καί τοῦτο, μή εἰς ὄχλησιν ἡγεῖσθαι τά γεγραμμένα. Ἐπιταγήν γάρ πεπλήρωκα. Λέγω δέ τοῦτο, ἐπειδή οἱ λόγοις ἐνοχλοῦντες, πολλοί ἐσμεν σήμερον· οἱ δέ ἔργοις παιδεύοντες, ἤ καί παιδευόμενοι, πάνυ εἰσίν ὀλίγοι. Ἀλλά μᾶλλον ἐμπόνως προσέχειν ἑκάστῳ τῶν κεφαλαίων. Οὐ πάντα γάρ πᾶσιν, ὡς οἶμαι, εἰσίν εὔληπτα· ἀλλά καί πολλῆς τά πολλά τοῖς πολλοῖς δεόμενα τῆς συνεξετάσεως, εἰ καί δοκεῖ ἁπλούστερον εἰρῆσθαι. Ἴσως καί ἄν τι φανείῃ χρήσιμον τῇ ψυχῇ ἐξ αὐτῶν ἀνακαλυπτόμενον.Ἀναφανήσεται δέ πάντως Θεοῦ χάριτι, τῷ ἀπεριέργοις ἐννοίαις καί μετά φόβου Θεοῦ καί ἀγάπης ἀναγινώσκοντι. Τῷ δέ μή ὠφελείας χάριν πνευματικῆς ἐντυγχάνοντι, ἤ τούτῳ τῷ πονήματι, ἤ καί ἄλλῳ οἱῳδήποτε. (961) Ἀλλά τοῦ λέξεις θηρύειν πρός τό κακίζειν τόν συγγραψάμενον, ἵνα σεαυτόν ἐκείνου σοφώτερον δῆθεν, ὡς οἰησίας, παραστήσῃ, οὐδέν ὠφέλιμον οὐδαμόθεν οὐδέποτε ἀναφανήσεται."
Μετάφραση:
Να, λοιπόν, σαν μέρος του λόγου για την Ασκητική ζωή και το λόγο περί αγάπης απέστειλα στην τιμιότητά σου, πατέρα Ελπίδιε, σε ισάριθμες εκατοντάδες κεφαλαίων προς τα τέσσερα Ευαγγέλια. Ίσως να μην είναι αντάξια των προσδοκιών σου, αλλά σίγουρα δεν είναι κατώτερα των δικών μου δυνατοτήτων. Όμως ας γνωρίζει η αγιοσύνη σου, ότι ούτε αυτά δεν είναι προϊόντα του δικού μου μυαλού, αλλ’ αφού ανέτρεξα στους λόγους των Αγίων Πατέρων, από εκεί συνέλεξα όσα βοηθούσαν στην ανάπτυξη του θέματος κι έκανα μια περίληψη από τα σημαντικότερα, ώστε να είναι συμαζεμένα για να είναι ευκολότερη η απομνημόνευσή τους, τα έστειλα στην οσιότητά σου. Σε παρακαλώ να τα διαβάσεις με επιείκια και να πάρεις απ’ αυτά μόνο όσα είναι ωφέλιμα, παραβλέποντας τη λιτή γλώσσα, και να προσεύχεσαι για τη μετριότητά μου που στερείται από κάθε πνευματική ωφέλεια. Σε παρακαλώ και κάτι ακόμη, μη διαβάσεις δημόσια όσα έχω γράψει. Γιατί τα έχω γράψει κατόπιν παραγγελίας. Το λέω αυτό γιατί σήμερα εμείς που απευθυνόμαστε στο λαό με λόγους είμαστε πολλοί, ενώ αυτοί που διδάσκουν με το παράδειγμά τους ή και διδάσκονται είναι πολύ λίγοι. Αλλά θα χρειαστεί να δοθεί μεγάλη προσοχή σε κάθε ένα από τα κεφάλαια. Γιατί, απ’ όσο γνωρίζω, δεν είναι όλα πάντοτε σ’ όλους κατανοητά, αλλ’ οι περισσότεροι θα χρειαστεί να τα ξαναδιαβάσουν πολλές φορές, αν και στην αρχή τα νομίζουν εύκολα. Ίσως με την αναζήτηση αυτή ανακαλύψουν κάτι χρήσιμο για την ψυχή τους. Είναι βέβαιο ότι θα ενεργήσει η χάρη του Θεού, σ’ αυτόν που διαβάζει όχι από περιέργεια αλλά με φόβο Θεού κι αγάπη. Αυτός όμως, που δεν αναζητά πνευματική ωφέλεια, είτε απ΄ αυτό το κείμενο, είτε απ’ οποιοδήποτε άλλο, αλλά ψάχνει να πιαστεί από λέξεις, για να κατηγορήσει αυτόν που τά ‘γραψε, ώστε ν΄ αποδείξει από εγωισμό, ότι αυτός είναι δήθεν σοφότερος, δεν θα βρει ποτέ και πουθενά τίποτε το ωφέλιμο.