
Γράφει λοιπόν ο αδελφός μας.
Τελευταία..."δεν νοιωθω πολυ καλα. Νοιωθω
να εχω υποπεσει σε μεγαλα
σφαλματα και την ψυχη μου να εχει
ολισθησει σ'επιπεδα χειροτερα των
-ετσι κι αλλιως-χειριστων, που με
κανουν να νοιωθω τοσο πολυ <μικρο> και
αναξιο, που σ'αυτη τη φαση το να κατσω
και να γραψω για θεματα σχετικα
με ...την Αγια Γραφη θα
ηταν κοροιδια για μενα και θα
απαιτουσε θρασυτητα και περαν του
δεοντος-οιηση. Γι αυτο με λυπη και με
βαρος στην καρδια, καθομαι στο
περιθωριο προσωρινα, μεχρις οτου με το
καλο, με τη βοηθεια και το ελεος του
Θεου, βρω τη δυναμη να βγω καπως
απ' το σκοταδι και βρεθω πιο κοντα στο
δρομο Του. "
Χωρίς άλλο, το πρώτο και σημαντικότερο που μπορώ να παρατηρήσω είναι η δύναμη της ταπείνωσης που αναδύεται από τα λόγια αυτά. Η ειλικρινής συντριβή της μετάνοιας, η αναγνώριση της αναξιότητάς μας. Πόσα και πόσα θα μπορούσαν να γραφτούν για να αναδείξουν τον τεράστιο πλούτο που κρύβεται μέσα σε αυτές τις λίγες φράσεις.
Ο σκοπός όμως δεν είναι να αποτελέσει το παρόν υπόδειγμα ταπεινότητας για όλους μας, αν και θα μπορούσε και ίσως θα έπρεπε. Άλλωστε η πραγματική ταπεινότητα δεν κρίνεται από τα λόγια μόνο. Ο σκοπός είναι να ξεκαθαρίσουμε το πως σηκωνόμαστε από τη συντριβή, πως στεριώνουμε τα πόδια μας ξανά στη γη, και πως γεμίζουμε θάρρος και ανδρεία για να συνεχίσουμε τον αγώνα στον οποίο έχουμε κληθεί.
Είναι ξεκάθαρο στην διδασκαλία του Κυρίου ότι θα έρθουν στιγμές που η αμαρτία και ειδικότερα ο έλεγχος που ακολουθεί από τον Παράκλητο που σκηνώνει μέσα μας, θα μας κόψουν τα ποδια. Θα μας φέρουν στα γόνατα, θα μας συντρίψουν. Είναι στιγμές που θα φτάσουμε να νιώθουμε τόσο ανίκανοι, τόσο αδύναμοι, τόσο ανάξιοι, ώστε να φαίνεται σαν να μην μπορούμε καν να ξανασηκωθούμε ποτέ.
Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι Αυτός που τελικά ορίζει το αν θα πέσουμε, αν θα σταθούμε, αν θα ξανασηκωθούμε, είναι μόνο Ένας. Ο Παντοδύναμος Θεός μας.
Από την άλλη μεριά, είναι επίσης ξεκάθαρο ότι σε αυτή τη διαδικασία η ελεύθερή μας βούληση έχει να παίξει κάποιο ρόλο. Και ακριβώς πάνω σε αυτό το ρόλο προσπαθεί να πατήσει ο αντίπαλος, ο σατανάς, για να μας κρατήσει κάτω, συντετριμμένους, απογοητευμένους με τον εαυτό μας, και να μας στερήσει τη δυνατότητα να συνεχίσουμε να περπατάμε στην εξ ορισμού στενή και τεθλιμμένη οδό που οδηγεί στη σωτηρία.
Αδελφέ μου,
οι λόγοι που σε έχουν φέρει στο σημείο να νιώθεις έτσι, είναι γνωστοί μόνο σε εσένα και στον Πατέρα μας. Το ότι νιώθεις πως Τον έχεις απογοητεύσει, το ότι νιώθεις ότι έχεις ολισθήσει σε σημείο τραγικό, το ότι νιώθεις λύπη και βάρος στην καρδιά σου, ας είναι ευλογημένο. Ο έλεγχος και η παιδεία Του είναι βαρύ φορτίο, και κανένας δεν μπορεί παρά να υποκύψει σε αυτό. Κανείς από αυτούς που ακούνε τη φωνή Του. Όμως θυμήσου πάντα ότι ο έλεγχος και η παιδεία Του αποστέλλεται μόνο σε αυτούς που αγαπάει σαν παιδιά Του. Και το "παιδεύω και δοκιμάζω" που Αυτός δηλώνει ότι θα έρθουν σε αυτούς που αγαπά, δεν είναι μόνο λόγια.
Ο Ιάκωβος αναφερόμενος στη δοκιμασία λέει πολλά και σημαντικά, λόγια στήριξης και ενίσχυσης, λόγια παρηγοριάς και δικαιοσύνης.
Όμως πιο ταιριαστά ίσως σε αυτή την περίπτωση να είναι τα λόγια του Παύλου.
7 εχομεν δε τον θησαυρον τουτον εν οστρακινοις σκευεσιν ινα η υπερβολη της δυναμεως η του θεου και μη εξ ημων
8 εν παντι θλιβομενοι αλλ ου στενοχωρουμενοι απορουμενοι αλλ ουκ εξαπορουμενοι
9 διωκομενοι αλλ ουκ εγκαταλειπομενοι καταβαλλομενοι αλλ ουκ απολλυμενοι
10 παντοτε την νεκρωσιν του ιησου εν τω σωματι περιφεροντες ινα και η ζωη του ιησου εν τω σωματι ημων φανερωθη
11 αει γαρ ημεις οι ζωντες εις θανατον παραδιδομεθα δια ιησουν ινα και η ζωη του ιησου φανερωθη εν τη θνητη σαρκι ημων
12 ωστε ο θανατος εν ημιν ενεργειται η δε ζωη εν υμιν
13 εχοντες δε το αυτο πνευμα της πιστεως κατα το γεγραμμενον επιστευσα διο ελαλησα και ημεις πιστευομεν διο και λαλουμεν
14 ειδοτες οτι ο εγειρας τον κυριον ιησουν και ημας συν ιησου εγερει και παραστησει συν υμιν
15 τα γαρ παντα δι υμας ινα η χαρις πλεονασασα δια των πλειονων την ευχαριστιαν περισσευση εις την δοξαν του θεου
16 διο ουκ εγκακουμεν αλλ ει και ο εξω ημων ανθρωπος διαφθειρεται αλλ ο εσω ημων ανακαινουται ημερα και ημερα
17 το γαρ παραυτικα ελαφρον της θλιψεως ημων καθ υπερβολην εις υπερβολην αιωνιον βαρος δοξης κατεργαζεται ημιν
18 μη σκοπουντων ημων τα βλεπομενα αλλα τα μη βλεπομενα τα γαρ βλεπομενα προσκαιρα τα δε μη βλεπομενα αιωνια
Σε πιο βατή έκδοση
7 Έχομεν δε τον θησαυρόν τούτον εις οστράκινα σκεύη, διά να ήναι η υπερβολή της δυνάμεως του Θεού και ουχί εξ ημών,
8 κατά πάντα θλιβόμενοι αλλ' ουχί στενοχωρούμενοι, απορούμενοι αλλ' ουχί απελπιζόμενοι,
9 διωκόμενοι αλλ' ουχί εγκαταλειπόμενοι, καταβαλλόμενοι αλλ' ουχί απολλύμενοι,
10 πάντοτε την νέκρωσιν του Κυρίου Ιησού περιφέροντες εν τω σώματι, διά να φανερωθή εν τω σώματι ημών και η ζωή του Ιησού.
11 Διότι ημείς οι ζώντες παραδιδόμεθα πάντοτε εις τον θάνατον διά τον Ιησούν, διά να φανερωθή και η ζωή του Ιησού εν τη θνητή ημών σαρκί.
12 Ώστε ο μεν θάνατος ενεργείται εν ημίν, η δε ζωή εν υμίν.
13 Έχοντες δε το αυτό πνεύμα της πίστεως κατά το γεγραμμένον, Επίστευσα, διό ελάλησα, και ημείς πιστεύομεν, διό και λαλούμεν,
14 εξεύροντες ότι ο αναστήσας τον Κύριον Ιησούν θέλει αναστήσει και ημάς διά του Ιησού και παραστήσει μεθ' υμών.
15 Διότι τα πάντα είναι διά σας, ώστε η χάρις, πλεονάσασα διά την ευχαριστίαν των πλειοτέρων, να περισσεύση εις την δόξαν του Θεού.
16 Διά τούτο δεν αποκάμνομεν, αλλ' εάν και ο εξωτερικός ημών άνθρωπος φθείρηται, ο εσωτερικός όμως ανανεούται καθ' εκάστην ημέραν.
17 Διότι η προσωρινή ελαφρά θλίψις ημών εργάζεται εις ημάς καθ' υπερβολήν εις υπερβολήν αιώνιον βάρος δόξης,
18 επειδή ημείς δεν ενατενίζομεν εις τα βλεπόμενα, αλλ' εις τα μη βλεπόμενα• διότι τα βλεπόμενα είναι πρόσκαιρα, τα δε μη βλεπόμενα αιώνια.
Πολλές φορές γίνεται φανερό ότι είναι εύκολο να διασχίσει κανείς τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τη συντριβή από θεία παιδεία, με την παραίτηση και την απογοήτευση. Ο σατανάς (αντίπαλος στα εβραικά), βρίσκει σε τέτοιες στιγμές μια άριστη ευκαιρία για να γεμίσει τη σκέψη μας με τα φλογερά βέλη του, και να μετατρέψει τα αισθήματα της συντριβής σε αισθήματα απογοήτευσης και παραίτησης. Επιλέγει να μας χτυπάει συνεχώς με τη σκέψη του ολισθήματος, τη συνεχή αναμάσηση του αμαρτήματος και της πτώσης, και ακόμα περισσότερο με το συναίσθημα του "κοίτα που ήσουν και που κατάντησες, δεν πρόκειται να επιστρέψεις ποτέ". Και παρόλο που ο τελικός του στόχος είναι να επιτύχει την ολική απογοήτευση και την απόσυρση από τον αγώνα, ακόμα και μερικές στιγμές να μας κρατήσει πίσω έχει καταφέρει ακόμα μια νίκη. Να μας κρατήσει λίγο παραπάνω μακρυά από τον Πατέρα μας.
Πρόσφατα γνώρισα κάποια παιδιά που σχετίζονταν με κέντρα αποτοξίνωσης. Η χαρακτηριστική περίπτωση ενός μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Μετά από μερικά χρόνια αγώνα για να αποτοξινωθεί, παρασύρθηκε και ξανακύλισε. Ενώ είχε μείνει καθαρός για σημαντικό διάστημα, ξανακύλισε. Και η σκέψη ότι έπρεπε να τα περάσει όλα πάλι από την αρχή τον απογοήτευσε τόσο που δεν κατάφερε καν να ξαναπροσπαθήσει. Ο θάνατος είχε πια πετύχει μια μεγάλη νίκη. Την παραίτηση.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει και με κάθε έναν από εμάς, όταν μετά από συνεχή αγώνα υποπίπτει σε παράπτωμα που τον ξαναφέρνει πίσω. Η απογοήτευση είναι τόσο δυνατή που μπορεί να μας κλονίσει συθέμμελα. Και τα πράγματα τότε γίνονται επικίνδυνα.
Αδελφέ μου, ΤΕΤΟΙΕΣ στιγμές είναι που χρειάζεται να ανοίξουμε την Αγία Γραφή και να νιώσουμε σιγά σιγά το Λόγο Του να ξανακυλάει στις φλέβες μας. Τέτοιες στιγμές επιβάλλεται να προσπαθούμε απεγνωσμένα να έρθουμε κοντά Του, με όποιον τρόπο μπορούμε, με ότι μας είναι διαθέσιμο, μετανιωμένοι και συντριμένοι, ζητώντας Του να μας παρηγορήσει και να μας στεριώσει ξανά στα πόδια μας. Η στιγμές της πτώσης, όπως και τότε έτσι και τώρα, είναι στιγμές που μας απομακρύνουν από Αυτόν, και η παγωνιά της έλλειψής Του ομοιάζει με την χειρότερη κόλαση. ΟΜΩΣ, Αυτός δεν περιμένει να καθαρίσουμε πρώτα από μόνοι μας για να ξαναέρθουμε κοντά Του. Αυτός περιμενει μέσα στη μιερή ολίσθηση της σαρκός μας να πλησιάσουμε και να Τον ψάξουμε ξανά, γιατί Αυτός θα μας καθαρίσει από τις αμαρτίες και όχι εμείς από μόνοι μας. Χωρίς Αυτόν δεν μπορούμε να καθαρίσουμε. Άραγε, όσο βρώμικοι και αν είμαστε, μέσα από την ειλικρινή μας αυτοκριτική και μετάνοια, πρέπει να πάμε κοντά Του και να του ζητήσουμε να μας καθαρίσει. Αν περιμένουμε να καθαρίσουμε από μόνοι μας από αυτά που κουβαλάμε πριν πάμε ξανά κοντά Του, όχι μόνο θα χάσουμε πολύτιμο χρόνο, αλλά μπορεί και να μην πάμε και ποτέ. Γιατί όσο βρισκόμαστε μακρυα Του, τόσο περισσότερο έρμαιο γινόμαστε στα δόντια του σιχαμένου λέοντα που κυνηγάει την ψυχή μας. Το χέρι Του είναι πάντα δίπλα μας. Αρκεί να απλώσουμε και εμείς το δικό μας ξανά, όσο και αν πονάει το ότι πριν λίγο το εγκαταλείψαμε.
Η συντριβή και η μετάνοια επιβάλλονται πριν Τον ξαναζητήσουμε. Αλλά δεν είναι θέματα που πρέπει να τραβάνε εις μάκρος. Στέριωσε τα πόδια σου, ζήτα Τον από τα βάθη της καρδιάς σου, και αμέσως θα είναι ξανά εκεί δίπλα σου, έτοιμος να σφάξει το μόσχο τον σιτευτό για εσένα, για εμένα, τους τελευταίους δηλαδή των αδελφών.
Μη χάνεις χρόνο αφημένος στην άβυσσο της απογοήτευσης, έρμαιο στα βέλη του αντιπάλου. Ζήτα Του συγνώμη πρόσωπο με πρόσωπο, αν νιώθεις καλύτερα πήγαινε και σε κάποιον ιερέα, νιώσε στο πετσί σου το βάρος της ειλικρινούς μετανοίας και μετά άνοιξε την καρδιά σου στη λύτρωση της συγχώρεσής Του, αγκάλιασέ Τον σαν Πατέρα που πραγματικά είναι, και ξεκίνα πάλι να περπατάς, με το βλέμα καρφωμένο πάνω Του, στη στενή και τεθλιμμένη οδό μας, και τα μάτια γεμάτα δάκρυα. Άνοιξε ξανά τη Γραφή, διάβασε το θείο Λόγο, και θα νιώσεις την παρηγοριά του Παρακλήτου να σε ζεσταίνει, να σε ηρεμεί, να σε καθοδηγεί.
Σήκω πάνω αδελφέ μου. Βγες από την απομόνωση. Ομολόγα τα αμαρτήματά σου ενώπιον Θεού και ανθρώπων και ΣΥΝΕΧΙΣΕ. Μην χρονοτριβείς. Μην χρονοτριβείς, γιατί ουκέτι χρόνος εσταί.
Ήδη έγραψα πολλά, και μπορεί να μην είναι και όλα σωστά. Καλύτερα να σταματήσω και να ακούσω και εγώ τί το Πνεύμα θα λαλήσει μέσω υμών, των αδελφών μας, πηγή δύναμης, παρηγοριάς και καθοδήγησης με τη Χάρη Του, σε αυτό το μικρό και απόμερο εκκλησάκι που μας σύναξε.
m